Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Menar du att de i så fall flög i moln en längre tid och att det i sig inte var något onormalt? Om de inte flög i moln så förstår jag inte hur piloten kunde bli desorienterad.
Hakar på ksv mycket informativa inlägg(
www.flashback.org/sp68118882:
Civil fallskärmshoppning är VFR-flygning och hopparna måste se fältet innan de får hoppa.
På de högre höjder man fäller ifrån är kravet att hålla 1.5km i sida från moln och 1000 fot vertikalt( över/under). Man borde inte kunna hamna i moln således.
I praktiken är det inte så ovanligt att man ”nallar lite” på de avstånden, vackertvädermoln är det de flesta hoppdagarna och de molnen opererar på samma höjder som hoppflygning.
Jag har gått igenom i gluggar i molntäcket många ggr( tillåtet, förutsatt man håller rätt avstånd till moln) och sedan kommit över platsen ovan moln, det är sedan hoppmästarens jobb att spotta platsen. Finns det gluggar att ta sig upp finns det ofta gluggar att se marken igenom. Det är upp till honom att avgöra om han ser tillräckligt för att de ska hoppa.
Jag har inte hört att någon flugit i moln vid fällning, skulle inte göra det själv heller(stall inne i moln kan bli mycket farlig). Detta motsäger nog min beskrivning sv händelseförloppet på så vis, men ser man till de data vi har så känns det trots allt minst osannolikt.