2019-07-16, 12:48
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Vad är "man"? Hastigheten i fritt fall beror väldigt mycket på vad det är som faller.
Javisst, luftmotstånd beror på kroppens yta/formation och bromsar fritt fall olika. Men jordens G-kraft är lika för alla kroppar
Citera
2019-07-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Om man faller ned från 4000 meters höjd i fritt fall - tar det endast 28 sec att nå marken

I detta fall tog det 1 min 23 sec, dvs nästan 3 ggr långsammare

Fritt fall för en människa som ligger horisontellt är ca 55m/s, dvs 18 sekunder per km.

Sen kan man naturligtvis falla fortare beroende på hur man positionerar sig, men 140m/s är rätt svårt att komma upp i, även om man försöker.

18 sekunder ggr 4 är 1 minut och 12 sekunder, så planet hade en snitthastighet ganska nära normal frifallshastighet.
Citera
2019-07-16, 12:49
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -lillalis-
På bilden högst upp, där dom lastar vingdetaljen, där finns en detalj som inte borde finnas där.
Vadå?

Det gula ser ut som jackor från brandmännen, inte filtar för att täcka kroppar
Citera
2019-07-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -lillalis-
På bilden högst upp, där dom lastar vingdetaljen, där finns en detalj som inte borde finnas där.

Berätta vad du ser.
Citera
2019-07-16, 12:52
Medlem
Citat:
Javisst, luftmotstånd beror på kroppens yta/formation och bromsar fritt fall olika. Men jordens G-kraft är lika för alla kroppar

Du tramsar. Luftmotståndet är olika och därför faller olika saker olika snabbt. Du kan göra ett dagis-experiment själv. Håll en fjäder i ena handen och ett glas i den andra. Släpp dem samtidigt. Faller de lika snabbt till golvet? Jordens G-kraft är ju lika för alla kroppar.
Citera
2019-07-16, 12:55
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Så vilken kropp skulle falla i hastigheten du kom fram till? En guldtacka kanske. En människa som inte försöker slå rekord i att falla snabbt, nej.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-16 kl. 12:59.
Citera
2019-07-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Finsk hoppolycka där man misstänkte att utlöst skärm var orsaken. Åtta dog, pilot (har också skärm) och två hoppare överlevde.

”Korhonen estimates that the accident was likely caused by the accidental deployment of a parachute while one of the parachutists was exiting the aircraft. The prop blast, he says, may have pulled the parachute canopy under the wing to the elevator, breaking the wing and sending the plane into an uncontrolled tailspin.”

http://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/10306-parachute-malfunction-may-have-caused-fatal-plane-crash.html

Det var tidiga spekulationer. Här är vad haveri-rapporten kom fram till:

"The cause of the accident was that the stress resistance of the right wing’s wing strut was exceeded as a result of the force which was generated by a negative g-force. The force which resulted in the buck- ling of the wing strut was the direct result of a negative (nose-down) change in pitching moment, in con- junction with an engine power reduction intended to decrease the high airspeed."

"The investigation revealed that it was likely that the centre of gravity of the aircraft was outside the flight manual’s aft limit on the jump run. The rating requirements for pilots in skydiving operations are incom- patible with the demands of the activity."

"When the material of the right wing strut was analysed it became clear that there was a fatigue crack on the inner surface of the wing strut. The crack had formed over a long period of time and it was impossi- ble to detect in visual inspections. No other pre-existing technical fault was found in the investigation of the wreckage."

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/en/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2014/JlA5YOXyJ/L2014-02_Jamijarvi_eng.pdf
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-16 kl. 12:58.
Citera
2019-07-16, 12:58
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Motorn stannade som senast i crashögonblicket.

Att motorn skulle ha varit igång på marken är en feltolkning av en kommentar om att "vad jag ser har vi ett intakt plan med motorn igång" fälld av någon utredare.

Vad han menade var i crashögonblicket, en crash i den hastigheten smular sönder motorn ögonblickligen.

Jag har krockat bilar som har slagit sönder motorn så att den har stannat omedelbart.

Ja det låter vettigt, ungefär som att köra in i en bergvägg i över 200km/h med bil.Det är ingen flygplansmotor som varit igång efter kraschen
Citera
2019-07-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det ska de naturligtvis inte göra och har det hamnat i moln har det inte varit avsiktligt.
Det är dessutom inte tillåtet att flyga i moln när man flyger VFR.

Men vi vet att fanns en hel del moln på den höjden vid det här tillfället.
Från artikeln jag länkade ovan:
20 sekunder i moln räcker för att det ska vara kört, så det kan gå mycket snabbt.
Givetvis är spatial desorientation en hållbar teori, men vad jag förstod låg molnbasen och molnhöjd långt lägre än 4000m den aktuella dagen. Detta borde vi väl kunna reda ut från aktuell METAR antar jag? Kan själv inte tyda dessa så lätt, och har inte den, men den finns väl sparad? Jag tänker att i VFR och ovan moln är Spatial Desorientation nästan uteslutet som förklaring, men i moln för en VFR pilot blir det nästan förstahandsvalet med tanke på hur snabbt de gick i backen. Dock tror jag fortfarande på mekanisk orsak, antingen vingbrott eller fallskärm runt stabben.
Citera
2019-07-16, 13:02
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Menar du att de i så fall flög i moln en längre tid och att det i sig inte var något onormalt? Om de inte flög i moln så förstår jag inte hur piloten kunde bli desorienterad.

Hakar på ksv mycket informativa inlägg( www.flashback.org/sp68118882:

Civil fallskärmshoppning är VFR-flygning och hopparna måste se fältet innan de får hoppa.
På de högre höjder man fäller ifrån är kravet att hålla 1.5km i sida från moln och 1000 fot vertikalt( över/under). Man borde inte kunna hamna i moln således.
I praktiken är det inte så ovanligt att man ”nallar lite” på de avstånden, vackertvädermoln är det de flesta hoppdagarna och de molnen opererar på samma höjder som hoppflygning.
Jag har gått igenom i gluggar i molntäcket många ggr( tillåtet, förutsatt man håller rätt avstånd till moln) och sedan kommit över platsen ovan moln, det är sedan hoppmästarens jobb att spotta platsen. Finns det gluggar att ta sig upp finns det ofta gluggar att se marken igenom. Det är upp till honom att avgöra om han ser tillräckligt för att de ska hoppa.

Jag har inte hört att någon flugit i moln vid fällning, skulle inte göra det själv heller(stall inne i moln kan bli mycket farlig). Detta motsäger nog min beskrivning sv händelseförloppet på så vis, men ser man till de data vi har så känns det trots allt minst osannolikt.
Citera
2019-07-16, 13:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nej,
Scenariot som OmedelSvensson beskriver är det statiskt mest sannolika.

Spatial desorientering och graveyard spirals.

För att förstå vad OmedelSvensson försöker beskriva, vill jag rekommendera att ni tittar på den här artikeln och filmklippet.

178 seconds to live
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=pc9xI4kpY4w
https://www.flightsafetyaustralia.com/2016/01/178-seconds-to-live-vfr-into-imc/

178 sekunder är den genomsnittliga tiden man har kvar att leva om man som vfr-flygare ofrivilligt hamnar i moln.
http://www.herrljungafk.se/Utbildning/Instrumentflygning
Hittade den här bra förklaringen om hur man blir desorienterad i moln. Jag undrar varför inte alla piloter måste kunna "instrumentflyga" om det är så. Ursäkta min totala okunnighet.
Senast redigerad av TaxenSixten 2019-07-16 kl. 13:13.
Citera
2019-07-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Berätta vad du ser.

Hela olyckan är ju som sagt jävligt tragisk. Det jag såg på bilden är helt och hållet min egna tolkning och kan bara spekulera i vad det kan vara.
En pilotskärm med tillhörande pilotlina, även en container som man packar huvudskärmen i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in