2019-07-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Du har klart en poäng där. Blev själv förvånad över att man hoppar från så höga höjder. Har kompisar som har hoppat och kan inte komma ihåg att att de hade pratat om höjder mycket över 3k normalt. Förutom när de hoppade nordiska rekord i formation.

Nu syndar jag att spekulera. Men de fick ju vänta relativt länge där uppe för att få sikt och p.g.a trafik innan de var klara att hoppa.
Piloten var ju inte någon av de ordinarie, i detta fall, killarna. Hur erfaren var han att vistas i den tunna luften? Men jag spekulerar ju bara. Skulle vara intressant dock att få veta om man diskuterar den tunna luftens påverkan allmänt i klubbarna.

En bekant är instruktör på en klubb i Mellansverige och de hoppar uteslutande från 4k meter och det även med tandemhopp där personen ofta aldrig hoppat förut dvs svensexor, födelsedagpresenter etc
Citera
2019-07-16, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minime-
2004, Östersund tror jag. Ett par st. som dog i den olyckan
Okejokej för mig
Att de var en olycka som skedde mer nyligen men det kanske var utomlands. Då sa dem att de var en enklare flygplanstyp. Precis som i detta fallet bara att man byggde ihop planet själv och att det var vanligt.
Citera
2019-07-16, 08:50
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kan en av hopparna slagit i vingen, denna bröts av o planet störta?

Då hade rimligtvis denne person, om inte slagen medvetslös, kommit ner säkert på marken. Är det också så att de hade automatutlösta reservskärmar så hade den utlöst sig på 300 m höjd men ingen har sett en människa i fallskärm singla ner på plats.

Edit: om personen inte sögs tillbaka in i flygplanet eller föll rakt in i flygplanet igen men verkar otroligt.
Senast redigerad av Bananarmen 2019-07-16 kl. 08:51. Anledning: Felstavning
Citera
2019-07-16, 08:52
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svullenbuk
Öööh vingen är ju framför dörren
Når man vingstaget från dörren? Kan ju vara bidragande om någon pårökt hoppare hållt i detta underdimensionerade stag.

Å andra sidan borde denne då lyckats singla ner med skärmen... om hem inte var helt stenad
Citera
2019-07-16, 08:52
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Då hade rimligtvis denne person, om inte slagen medvetslös, kommit ner säkert på marken. Är det också så att de hade automatutlösta reservskärmar så hade den utlöst sig på 300 m höjd men ingen har sett en människa i fallskärm singla ner på plats.

Edit: om personen inte sägs tillbaka in i flygplanet eller föll rakt in i flygplanet igen men verkar otroligt.
Well, eftersom olyckan enligt många är otrolig kanske detta var orsaken.
Citera
2019-07-16, 08:54
Medlem
Citat:
Jo det förstod ja, men eftersom jag varken har kunskaper i hoppning eller aerodynamik så undrade jag. Kan han/hon flygit snett framåt uppåt o slagit av vingen?

Räcker väl med en rejäl kastvind eller turbulens så kanske denne kan åka motsatt håll. Som sagt, jag vet inte, undrar,

Vad jag minns från min hoppning, var att man inte sögs ut genom dörren,man fick kasta sig ut och i samma veva du släpper planet, är du bakom det, du åker inte framåt, så du åker förbi dörröppningen, och sedan uppåt, du åker bakåt neråt
Citera
2019-07-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Helt rätt. Vingen och fästet är min tolkning, baserad på att tillverkaren själv angett detta som en svag punkt i konstruktionen.

Även stabbens infästning har en service bulletin från tillverkaren, tillsammans med 70-80 punkter till. Sådant är helt normalt och nåt media och vissa här gör en höna av en fjäder av, inkl gissningar/lögner som blir trådsanningar.
Blir otroligt rörigt då...
Citera
2019-07-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Du kan inte uttala dig så där stensäkert om orsak till olyckan ännu. Visst du har en teori men den är långt i från att betrakta som en definitiv orsak till olyckan. Vi får nog lugna oss tills mer info finns. Du baserar din slutsats på att vittnen hört ljud.

För att vara seriös. Motorn var ännu igång när första personerna tog sig till vraket. Det är bekräftat. Den slocknade iallafall inte uppe i luften.

Det var en gubbe från haverikommission som påstod att motorn var igång och vingarna var kvar.

Men sen ändrade han sig och sa att en del av vingen gick sönder.

Motorn slutade fungera uppe i luften.
Citera
2019-07-16, 09:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svullenbuk
Vad jag minns från min hoppning, var att man inte sögs ut genom dörren,man fick kasta sig ut och i samma veva du släpper planet, är du bakom det, du åker inte framåt, så du åker förbi dörröppningen, och sedan uppåt, du åker bakåt neråt
Relativt planet då :-)
Citera
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Well, eftersom olyckan enligt många är otrolig kanske detta var orsaken.
Så länge det finns ett antal betydligt mindre otroliga anledningar till att olyckan skulle kunna ha inträffat bör man utesluta dem innan man går in på sånt som bryter mot fysikens lagar.
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Den första videon var extremt svår att se på. Nästa video som kom ut - mig veterligen efter att han hade uttalat sig - fick fler pixlar på planet.

Om du läser hela tråden så ser du att mitt inlägg handlar om Swaffers tidigare tvärsäkra uttalande(innan han säger det han gör i mitt inlägg), då sa han:

"Men enligt Statens Haverikommission, som utreder olyckan, har personer som varit på nedslagsplatsen konstaterat att vingarna sitter kvar på olycksplanet.

"Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger avdelningschef Peter Swaffer som leder haveriutredningen till TT."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/presskonferens-nio-doda-i-flygolycka-i-umea

Både den nya filmen och bilder fanns tillgängliga när han uttalade sig, han hade bara inte sett dem. Det handlar alltså om att Peter Swaffer ger ett förvirrat inttyck eller helt enkelt är dålig på att kommunicera med pressen. Dagen efter uttalandet lyckades han skapa rubriker att en vinge saknades/brutits av, vilket han sedan dementerade(och/eller inte ville bekräfta).
Citera
2019-07-16, 09:06
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Om du läser hela tråden så ser du att mitt inlägg handlar om Swaffers tidigare tvärsäkra uttalande(innan han säger det han gör i mitt inlägg), då sa han:

"Men enligt Statens Haverikommission, som utreder olyckan, har personer som varit på nedslagsplatsen konstaterat att vingarna sitter kvar på olycksplanet.

"Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger avdelningschef Peter Swaffer som leder haveriutredningen till TT."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/presskonferens-nio-doda-i-flygolycka-i-umea

Både den nya filmen och bilder fanns tillgängliga när han uttalade sig, han hade bara inte sett dem. Det handlar alltså om att Peter Swaffer ger ett förvirrat inttyck eller helt enkelt är dålig på att kommunicera med pressen. Dagen efter uttalandet lyckades han skapa rubriker att en vinge saknades/brutits av, vilket han sedan dementerade(och/eller inte ville bekräfta).
Han menade nog att motorn var igång under störtandet då vittnet uttryckt detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in