Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Den första videon var extremt svår att se på. Nästa video som kom ut - mig veterligen efter att han hade uttalat sig - fick fler pixlar på planet.
Om du läser hela tråden så ser du att mitt inlägg handlar om Swaffers tidigare tvärsäkra uttalande(innan han säger det han gör i mitt inlägg), då sa han:
"Men enligt Statens Haverikommission, som utreder olyckan, har personer som varit på nedslagsplatsen konstaterat att vingarna sitter kvar på olycksplanet.
"Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger avdelningschef Peter Swaffer som leder haveriutredningen till TT."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/presskonferens-nio-doda-i-flygolycka-i-umea
Både den nya filmen och bilder fanns tillgängliga när han uttalade sig, han hade bara inte sett dem. Det handlar alltså om att Peter Swaffer ger ett förvirrat inttyck eller helt enkelt är dålig på att kommunicera med pressen. Dagen efter uttalandet lyckades han skapa rubriker att en vinge saknades/brutits av, vilket han sedan dementerade(och/eller inte ville bekräfta).