2019-07-15, 18:41
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Till äldre paret, köp torsk. Det går bra med frysta torskblock också. Är ni fyra personer ta två 400 grams block. Smöra en form och lägg dom i formen. Smält ner 100 gram smör i en kastrull, bränn inte smöret, smält på låg värme. Blanda ner sweet chilisauce i smöret (sån där som de flesta brukar ha en flasta stående hemma som är smakrik men inte jättestark). Smaka av så det blir balans mellan smöret och chilisaucen. Sen stänger du av värmen och blandar i Panko eller strömöjl så det blir en geggig röra som är rätt fast i konsistensen. Får inte simma runt smör. Allt ska ha sugits upp av Pankon. Bre sedan ett tjock lager av smeten över fisken. Täck hela fisken och även sidorna så den bakas in. in i ugnen 200 grader ca 20-30 minuter. Ha koll på att smeten inte bränns. Men den får gärna bli brun och knaprig.

Serveras sedan med hemlagad potatismos (det kan du väl göra?) och lite skirat smör i en såssnipa som man själva kan hälla på så mycket som man vill har av smöret.

Detta kan jag lova att ett äldre par kommer äta som hästar och be om receptet. Och det är enkelt att laga.
Bor så jag har tillgång till färsk fisk, väljer nog det i så fall. Mos det är inga problem.
Vad dricker du till?
Citera
2019-07-15, 18:49
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Om paren inte känner varandra kan du köra samma varmrätt men kanske spritsa upp potatisen med en sprits i lite snyggt mönster kring fisken. Kanske garnera med lite hackad persilja på tallriken. Enkelt men gott.

Som förrätt kan du bjuda på en halv gratinerad hummer. Den kan du förbereda innan så du inte behöver stå i köket under besöket. Ja det kan du ju göra med fisken också.

https://www.arla.se/recept/gratinerad-hummer-med-citron-och-vitlok/

Jag skulle dock lägga till följande på detta recept.

Hacka upp lite sockerärtor (jättefint hackad på tvären) och finhackad rödlök för att få lite mer textur i fyllningen. Bara lite av varje. Hummern är huvudingrediensen.

Edit:
Till hummern kan du köra något gott riesling.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/stoneleigh-649801

Till fisken hade jag kört Stoneleigh Sauvignon Blanc.
https://vinkatten.se/vin/6311

Stoneleighs vita viner är grymt bra för pengarna.

Bra tips och tidsbesparande med samma varmrätt.
Citera
2019-07-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Bor så jag har tillgång till färsk fisk, väljer nog det i så fall. Mos det är inga problem.
Vad dricker du till?

Blir det färsk torsk så skulle jag nog dra upp värmen lite till 220 grader och troligen inte mer än 20 minuter. Annars hinner du kanske överkoka fisken och inte få en knaprig yta på smeten.

Kolla mitt förra inlägg. Både vinerna funkar. Stonleigh Sauvignon Blanc däremot är grymt gott. Har nästan en mousserande känsla men ändå inte. Servera det relativt kallt. Dock inte direkt från kylen. Ta ut den från kylen 5 minuter efter du sätter in fisken i ugnen så blir den nog lagom. En kvart blir lagom i rumstemperatur.

Och när jag gör egen potatismos så skirar jag smöret innan det tillsätts i mosen och använder Barristamjölk som har en helt annan fyllighet och sötma än vanligt mjölk.
Citera
2019-07-15, 18:50
Bannlyst
Citat:
Vad dricker du till?

Då finns det mycket roligare grejer du kan göra med färsk torsk än en skolmatsrätt.
Den där chilifisken serveras till leda i skolor och personalmatsalar.
Citera
2019-07-15, 18:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Fisk är givetvis fint som smör, men räkna med långt mer tid i köket med färsk fisk. Särskilt hel eller halvad fisk. Annars är det ganska coolt att bjuda par två på en fin Pla Neung Manao. Fantastisk rätt som inte alls är svår och tar cirka 45 min.

https://chefquak.files.wordpress.com/2017/11/pla-neung-manao2.jpg
Citera
2019-07-15, 18:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Då finns det mycket roligare grejer du kan göra med färsk torsk än en skolmatsrätt.
Den där chilifisken serveras till leda i skolor och personalmatsalar.

Laxtapas lär imponera på de flesta. Kokt potatis till eller tortillas om man går den vägen.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSU27vsUpMXCNUHlSwPJ3IMjTd2_pItF V6N_viTtZWxZqhsf1kt
Citera
2019-07-15, 18:55
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Det är ju kött och potatis gubben vill ha, så det ska han få.
Côte de bouef är inte nödvändigt, men en rejäl bit bra entrecôte som du helsteker och serverar med 2-3 såser och provencalepotais kommer bli succé.
Dom gamla kommer tycka det är lite häftigt att allt serveras som sharing och man får karva i köttet själv.

En texaschili är ju i princip en köttgryta.
Serverad med ett gäng färdigköpta såser och tillbehör så kommer du vara the man.

Ja han tillhör den generationen män som är mer traditionella i sitt ätande och inte så äventyrlig.
Provencalepotatis är väl vitlök? Är inte säker på att det funkar här.
Citera
2019-07-15, 18:56
Medlem
Citat:
Bra tips och tidsbesparande med samma varmrätt.

Fina är att du kan förbereda det mesta innan gästerna kommer. Potatisen får du planera lite kring beroende på hur ni planerar tiden för maten. Ska ni sitta en stund innan och snacka. Ska ni ha en paus mellan förrätten och varmrätten. Då kan du sätta på potatisen när du sätter in hummern i ugnen. Ta tiden för de är genomkokta. Sen bara häll av vattnet och låt dem stå i krastrullen med lock på tills du ska mosa dom. Då hinner de svalna lite om du ska spritsa mosen lite snyggt. Glöm inte ta ut mjölken från kylen en stund innan och skira smöret innan så du inte sänker värmen för mycket på mosen innan servering. Good luck.
Citera
2019-07-15, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ja han tillhör den generationen män som är mer traditionella i sitt ätande och inte så äventyrlig.
Provencalepotatis är väl vitlök? Är inte säker på att det funkar här.

Då är han kanske mer en gratänggubbe?
Eller ugnsrostad färskpotatis?
Chilifisk är ju uteslutet också isåfall.
Citera
2019-07-15, 18:58
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Jag hade nog kört nå kryddsmör kan ju bli ganska kladdigt med sås om man nu inte specifikt älskar typ brunsås.
Kryddsmör är ju väldigt gott till kött. Får väl göra sås och ha bredvid för säkerhets skull.
Citera
2019-07-15, 19:02
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Den ser god ut på bilden. Det kan funka. Tack!

Citat:
Nej!
Tryckkokaren jävlas med dig 😀.
Nej jag jävlas absolut inte. Gör soppan själv och smaka. Den smakar restaurangmässigt.
Citera
2019-07-15, 19:09
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Blir det färsk torsk så skulle jag nog dra upp värmen lite till 220 grader och troligen inte mer än 20 minuter. Annars hinner du kanske överkoka fisken och inte få en knaprig yta på smeten.

Kolla mitt förra inlägg. Både vinerna funkar. Stonleigh Sauvignon Blanc däremot är grymt gott. Har nästan en mousserande känsla men ändå inte. Servera det relativt kallt. Dock inte direkt från kylen. Ta ut den från kylen 5 minuter efter du sätter in fisken i ugnen så blir den nog lagom. En kvart blir lagom i rumstemperatur.

Och när jag gör egen potatismos så skirar jag smöret innan det tillsätts i mosen och använder Barristamjölk som har en helt annan fyllighet och sötma än vanligt mjölk.

Vinet passar nog damerna, men killarna är nog mer för öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in