2019-07-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vittnen har uppgivit att dom tittat upp när dom hört motorn rusa. Dessutom säger räddningsmanskapet på plats att man bärgat flygplansdelar från flodens botten. Vad var det för en sån tung flygplansdel, så tung att den sjönk till botten?

Det låter otroligt men jag börjar omedelbart associera till flygplansmotorn när jag lägger ihop båda dessa saker. Jag vet att jag skenar iväg nu men vad ska man tro? Ett märkligt faktum som bara dök upp när jag började skriva det här är att en så pass tung del att den sjönk landade i vattnet medan själva planet störtade på land.

En logisk slutsats av dessa tre fakta tillsammans säger att något fick motorn att rusa därefter dalade något tungt ner i vattnet. Först därefter började flygmaskinen spinnande att ta sej ner till nedslagsplatsen på land. Efter motorrusningen och förlorad del fortsatte planet en bit i sin färdriktning av bara farten innan det störtade. Var det propellern som dykarna hittade på botten?

En fågelkollision kan ha slagit ut propellern. Men vilka fåglar håller till på 4 km:s höjd. Någon kanske vet?

Medans andra källor påstod att motorn fortfarande var igång när man fann vraket..
Citera
2019-07-15, 16:17
Medlem
Citat:
Vittnen har uppgivit att dom tittat upp när dom hört motorn rusa. Dessutom säger räddningsmanskapet på plats att man bärgat flygplansdelar från flodens botten. Vad var det för en sån tung flygplansdel, så tung att den sjönk till botten?

Det låter otroligt men jag börjar omedelbart associera till flygplansmotorn när jag lägger ihop båda dessa saker. Jag vet att jag skenar iväg nu men vad ska man tro? Ett märkligt faktum som bara dök upp när jag började skriva det här är att en så pass tung del att den sjönk landade i vattnet medan själva planet störtade på land.

En logisk slutsats av dessa tre fakta tillsammans säger att något fick motorn att rusa därefter dalade något tungt ner i vattnet. Först därefter började flygmaskinen spinnande att ta sej ner till nedslagsplatsen på land. Efter motorrusningen och förlorad del fortsatte planet en bit i sin färdriktning av bara farten innan det störtade. Var det propellern som dykarna hittade på botten?

En fågelkollision kan ha slagit ut propellern. Men vilka fåglar håller till på 4 km:s höjd. Någon kanske vet?

Just där kring storsandskär är det inte speciellt djupt och med tanke på att dessa delar fallit väääldigt hög fart så är det nog inte otroligt att vingdelar hittats på botten. Bor i umeå och är ofta där och fiskar och så så kan den platsen hyfsat
Citera
2019-07-15, 16:18
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Håller med om det citerade. Dock finns det inga garantier för att inte en skärm skulle kunna nå stabben.

Det vittnen sett är troligen flygplansdelar singla ned och man har tagit det för fallskärmshoppare.
Vi vet nästan säkert att maskinen hade för hög fart och relativt för rak bana för att ha brutits sönder inledningsvis, eller haft en skärm ute. Dörren var nog stängd( ej hunnit öppnats, det var gissningsvis cirka 1.5-2km kvar till droppunkten.
Hade dörren varit öppen tror jag vi hade haft överlevande hoppare. Kanske inte alla men i alla fall några.

Piloten ska ha sagt sig vara klar att fälla, i min värld hade det hetat ”Tornet, S-ES Fälla och sjunka”, efter detta hade tornet gett klart fälla och sjunka och man hade gett klart till hoppledaren som tittar ut, orienterar sig och eventuellt dirigerar piloten lite.
Med minus 12 i luften gissar jag att man nog väntat med att öppna dörren ett tag till.

Du har en god poäng där. Hade dörren varit öppen hade nog flera lyckats vräka sig ur eller eventuellt ramla ur under nedfärden? Så det tyder på att nått har skett med vingen under färden. Det måste skett plötsligt eftersom radiokontakten är borta efter sista anropet om att man är redo för hoppning.
Citera
2019-07-15, 16:20
Medlem
Intressant med presskonferens 17.

Trots att haverikommissionen uttalat sig om ”ett omfattande pussel som kan ta ett år att lösa”, så är det ju som konstaterats i tråden stor sannolikhet att det fanns minst en gopro på planet...

Det är ju alltså ovanligt goda förutsättningar att lyckas lösa gåtan, och att snabbt få en preliminär bild över vad som hänt, även om en fullständig rapport tar ett år.
Citera
2019-07-15, 16:21
Medlem
duden83s avatar
https://www.lu.se/article/smafaglar-flyger-pa-4000-meters-hojd-mot-afrika
https://illvet.se/djur/faglar/finns-det-nagon-grans-for-hur-hogt-faglar-kan-flyga

vet dock inte hur vanligt detta är..
och är ju inte höst så flyttfåglar är väl inte igång. vet inte hur det är på sommaren.

Citat:

En fågelkollision + materialutmattning kan ha slagit ut propellern. Men vilka fåglar håller till på 4 km:s höjd?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=6995518
Citera
2019-07-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Om det vore vajern till stabben som va skadad så borde väll piloten märkt något innan den går av helt typ planet agerar annorlunda än normalt "då borde väll rimmligen piloten informerat tornet om tekniska problem vilket vi inte hört dom göra "eller märker man inte något är fel på vajern innan den brister helt.

Den sitter inte i några vajrar. Och om du syftar på höjdrodret så är det stötstänger.
Citera
2019-07-15, 16:24
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Medans andra källor påstod att motorn fortfarande var igång när man fann vraket..

Vem är jag som kan säga emot dessa vittnen. Men jag tycker att en motor inte klarar ett sånt högt fall.
Om din anmärkning stämmer så var det nog propellern som återfanns på botten.

Att vingar flyter är jag tämligen säker på.
Citera
2019-07-15, 16:25
Medlem
Nu finns en hyfsad drönarshot över kraschplatsen på vk
https://www.vk.se/2019-07-15/unika-bilder-fran-olycksplatsen
Citera
2019-07-15, 16:26
Medlem
Citat:

En fågelkollision + materialutmattning kan ha slagit ut propellern. Men vilka fåglar håller till på 4 km:s höjd?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=6995518

Doppler effekten spelar säkert roll för hur ljudet uppfattas på lite håll.

Det var väl rätt molnigt vid tidpunkten har jag uppfattat det som? Dålig sikt kan ju i så fall öka risken för en kollision med fåglar. Det kan förekomma fåglar på den höjden men de är nog normalt sett ett mycket större problem vid start och landning.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_birds_by_flight_heights
Citera
Medlem
buzzkillingtons avatar
Här är en film till er som undrar hur det är möjligt att en fallskärm öppnar sig av sig självt. Inga paralleller i övrigt. Planet i filmen är mycket större än det i gårdagens olycka.

https://youtu.be/imo3Nip-slc
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-15 kl. 16:28.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newfagz
Tyvärr är även Rasmus N en av de som var på planet. Må han vila i frid.

Citat:
Ursprungligen postat av inam
Eller inte. Han har ju bytt bild på fb.

Citat:
Ursprungligen postat av papaemeritusIII
Mest troligen nära familj som bytt av respekt för personen, kolla bara på kommentarerna under bilden. *rj*n *s*kss*n är mest troligen en av dom också

Jag gjorde en lista tidigare idag. Nån som vet om det skett några ändringar?

Citat:
Preliminär lista på omkomna (flera fortfarande osäkra):

Alexande* Ka*lsson (r)
Benjam*n W*lk*nson (i)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
P*t*r J*hanss*n (e,o)
Pilot (inget namn ännu)
Ras*us Ny*erg (m,b)
Sti*a Hägglö* (n,f)
Senast redigerad av Snubchurp 2019-07-15 kl. 16:38.
Citera
2019-07-15, 16:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooBagWithShit
Att klubben flög med ett plan vars luftvärdighetsintyg gick ut för två dagar sen (2019-07-12) kan komma stå dyrt för klubben. Försäkringsbolaget tar nog inte över ansvar för alla tänkbara ersättningar anhöriga m.m. ska ha.

Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Det räcker att godkända papper finns i kärran. Har inte sett ännu att luftvärdigheten faktiskt löpt ut utan att förnyas.

Puck2a på den såg jag nu

Det har inte löpt ut. Tidigare idag sa Transportstyrelsen att det som står på hemsidan är felaktig. Planet var godkänt. Man hade tydligen inte uppdaterat hemsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in