2019-07-15, 13:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Vad är draget? Ett område eller begrepp på någon plasering?

"luftdraget" (från de enorma jetmotorerna)
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-15 kl. 13:50.
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Läste att en expert sade att en vinge kan gå av vid bränsleläckage och det har väl med att göra med att det löser upp kompositmaterialet i vingen kan jag tänka mig men jag undrar också om det kan bildas farliga gaser som tränger in i flygplanet och så har hoppare och pilot tuppat av? Låter osannolikt jag vet men kanske ändå är teoretiskt möjligt?

Ja, samma konstruktion som pansarvagnarna i Bosnien...
Citera
Medlem
Kaellkritiks avatar
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Kolla de inzoomade bilderna så ser du att det är ena vingen som pekar rätt upp och planets kropp nedtill. Då syns det väldigt tydligt att ena vingen är borta

Representant från haverikommissionen har uttalat sig till VK (www.vk.se) och säger att planet har båda vingarna kvar. Det borde väl vara en rätt pålitlig källa?

Edit: ”Haverikommission utreder olyckan
Statens haverikommission ska utreda hur olyckan kunde inträffa. Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, och två andra utredare har träffat polisen för en överlämning under måndagsförmiddagen.

- Efter det åker vi ut och gör en olyckplatsundersökning, en teknisk undersökning där vi säkerställer att vi har alla delar, tittar lite närmre på dem och ser vad vraket kan säga oss helt enkelt, säger han.

Flera vittnen har uppgett att de tyckt sig ha sett att planet mist ena vingen i luften. Men det bildmaterial från olycksplatsen som Statens haverikommission tagit del av visar att båda huvudvingarna är kvar, enligt Peter Swaffer.

- Sen om de är där till fullo är omöjligt att säga från bilderna. Bak på flygplanet sitter höjdrodret, huruvida det finns kvar eller ej är också omöjligt att säga från bilderna.

Eftersom planet inte hade någon svart låda får man söka information genom vittnesförhör, undersökning av vraket och från telefoner och surfplattor ombord som registrerar höjd och position. Men utifrån dessa källor går det inte att se vad piloten har gjort eller hur motorn har mått, enligt Swaffer.” (Källa: www.vk.se)
Senast redigerad av Kaellkritik 2019-07-15 kl. 13:51. Anledning: Tillägg
Citera
2019-07-15, 13:49
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Har du ens sett videon?

Klart som korvspad både vingarna intakta när planet spinner ner i backen så nej. Pilotfel o stalling som följd.
Men nu hittads vingen i sjön och flygplanet på ön.
Vittne: Vrakdelar föll från himlen - https://www.aftonbladet.se/a/3Jojme
Citera
2019-07-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joel559
Nu har jag inte hängt med i tråden och det kanske är en dum fråga, men om de hade fallskärmar på sig. Varför hoppade de inte ut bara när planet störtade? Svimmar man kanske av farten när det störtar?
G-krafter och panik förmodligen. Svårt att röra sig i ett trångt flygplan som spinner mot marken kan jag tänka mig.
Citera
2019-07-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det har jag missat. Kan du länka den bilden?

https://www.vk.se/2019-07-14/flygplan-har-kraschat-i-umea-nio-personer-har-omkommit

Finns bland de bilderna, en båt som fiskar upp en vingdel, syns tydliget att det är en klaff.
Citera
2019-07-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Vad är draget? Ett område eller begrepp på någon plasering?

Luftdraget fattar du väl!
Citera
2019-07-15, 13:53
Medlem
Någon av de hoppande hade säkert sin go pro igång. Så man kommer kanske kunna se video på hela händelsen
Citera
2019-07-15, 13:56
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Kolla de inzoomade bilderna så ser du att det är ena vingen som pekar rätt upp och planets kropp nedtill. Då syns det väldigt tydligt att ena vingen är borta
Nej, ser två vingar så tror den gick av vid nedslaget.
Citera
2019-07-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filbyter
Instagramkontot är privat tyvärr, och jag fundrar på om klippet är vikitigt för utredningen.

Just den videon verkar vara 2 veckor gammal. Sedan finns det en som är nyare men där hoppar de ut i formation.
Citera
2019-07-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Representant från haverikommissionen har uttalat sig till VK (www.vk.se) och säger att planet har båda vingarna kvar. Det borde väl vara en rätt pålitlig källa?

Edit: ”Haverikommission utreder olyckan
Statens haverikommission ska utreda hur olyckan kunde inträffa. Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, och två andra utredare har träffat polisen för en överlämning under måndagsförmiddagen.

- Efter det åker vi ut och gör en olyckplatsundersökning, en teknisk undersökning där vi säkerställer att vi har alla delar, tittar lite närmre på dem och ser vad vraket kan säga oss helt enkelt, säger han.

Flera vittnen har uppgett att de tyckt sig ha sett att planet mist ena vingen i luften. Men det bildmaterial från olycksplatsen som Statens haverikommission tagit del av visar att båda huvudvingarna är kvar, enligt Peter Swaffer.

- Sen om de är där till fullo är omöjligt att säga från bilderna. Bak på flygplanet sitter höjdrodret, huruvida det finns kvar eller ej är också omöjligt att säga från bilderna.

Eftersom planet inte hade någon svart låda får man söka information genom vittnesförhör, undersökning av vraket och från telefoner och surfplattor ombord som registrerar höjd och position. Men utifrån dessa källor går det inte att se vad piloten har gjort eller hur motorn har mått, enligt Swaffer.” (Källa: www.vk.se)

Kan Swaffer syfta på bilder från ett tidigare skede?
Citera
2019-07-15, 13:58
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nej, ser två vingar så tror den gick av vid nedslaget.

Även på denna bild? Jag tänker inte argumentera för mitt liv, men jag ser inget annat än att ena vingen är av här

https://minfil.com/O1Tc6azfn6/37a1ae0f-b664-4a33-877f-1f64b0b0be9d_png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in