2019-07-15, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chihiwac
Har det kommit fram någon info om piloten kallat på "Mayday" eller något liknande via radio innan dom dammade ner i backen?

För även småplan lär väl ha kontakt med flygtorn?
Citera
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ganska precis tvärtemot Kamikaze skulle jag säga.

Kamikaze gick ut på att medvetet och kontrollerat flyga ett flygplan in i ett mål. Här var det ett flygplan som helt okontrollerat tumlade ner i marken.

Var kommer alla knäppskallar i denna tråd från?
Typ full fart rätt ned i marken? Jag må vara knäpp men fattar inte vad jag såg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Hela den där "bakvingen" fattas ju för fan på bilden där den störtar. Det är ju sjukt.

Japp, den ligger på ön cirka 40 meter från vattnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Isåfall är allting dravel då ingen har facit ännu om vad som egentligen har hänt
Nej, ganska mycket är ren fakta från människor som vet något om flygplan eller fallskärmshopp
Citera
2019-07-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bichers
Andas. Folk är nyfikna och vill veta varför det skett, detta är ett flashback gillar du inte det behöver du inte läsa. Tur det finns folk som OmedelSvensson m.fl i denna tråd som vet vad som snackar om och faktiskt sprider kunskap i denna tragedi.

Och jag gör som du, sänder en tanke till dom omkomna och deras anhöriga. ❤️
Det förstår jag också, men 90% av kommentarerna är så pinsamt dåliga att man undrar hur dom tänker..... Att tro att det är en drönare eller ett ryskt spaningsplan som har krockat med planet förstår ju tom en 5 åring att det är helt fel... Håller med om att det även finns kunnigt folk här inne men dom är inte många.... Jag är iö helt lugn och sansad. Tycker bara att man kan avvakta lite tills experterna har sagt sitt
Citera
2019-07-15, 12:19
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det fastslogs redan igår av några experter i tråden.

Ja jag vet det var ballekallekobra som visade den där inzoomade bilden . Men finns ju fortfarande folk som spekulerar i att planet störtat med nosen först i backen.
Citera
2019-07-15, 12:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Draperi alltså? Det var ny info för mig.
Gäller nog bara när orginaldörren är olämplig att öppna i luften och hoppa genom. Detta plan är delvis byggt för hoppning och har en lättöppnad skjutdörr.
Citera
2019-07-15, 12:21
Medlem
E*il Söderhol* (m)
Sti*a Hägglö* (n,f)
Benjam*n W*lk*ngsson (i)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
Christ*r H*lg*son (e)
Ras*us Ny*erg (m,b)
Alexande* Ka*lsson (r)

Det verkar vara 7 av de 9. Rätta om det är fel. Lägg till de som saknas.
Citera
2019-07-15, 12:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
" Tillverkaren hade upptäckt att en ny metod att tillverka fästena för vingstöden mot flygkroppen kunde drabbas av metalltrötthet."

https://www.hbl.fi/artikel/dodliga-umeaolyckan-australien-varnade-for-metalltrotthet-i-olycksplanet/

Hmm...nu är jag verkligen ute och spekulerar men helt klart intressant med utmattning. Varning efter problem med ny tillverkningsmetod. Jag antar att det finns en del bockade plåtar i infästningen mellan stag-vinge, stag-flygkropp. I alla bockningsprocedurer induceras spänningar i konstruktionen och har man inte koll på dessa överlagrade spänningar så kan det bli sjufalt värre när de ordinarie lastcyklerna börjar verka på konstruktionen.

Den varningsrapporten skulle jag verkligen vilja läsa och begrunda.
Dock flyger det väl fler än 200 st plan av samma konstruktion och från samma tillverkare.
De olyckor jag har sett hittills dokumenterade med plan i trafik har alla berott på piloten eller motorstrul.
Men visst, någon gång skall vara den första.

Jag tror mer på att vingen slets av på vägen ned.
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-07-15 kl. 12:27.
Citera
2019-07-15, 12:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Har läst lite olika men nån skrev att vikten per person är ca 82 kg om man det till maxvikt på planet och att de var 9 personer. Vet inte hur mkt en fallskärm väger men om den väger ca 5 kg så ska medelvikten vara 77 kg och det låter som om det skulle vara många lätta passagerare isåfall. Är det vanligt att man ligger på gränsen till maxvikten när man har hoppare i planet? Tänkte mest att det blir billigare för alla inblandade ju färre turer man tar med planet.
Citera
2019-07-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Flygplansdörrar är inte gjorda för att öppnas under flygning.
Om man inte specialbygger flygplan för just ett sånt ändamål. Och det verkar vara så i detta fall.
Citera
2019-07-15, 12:26
Medlem
Om det var en fallskärm som ses fladdra efter planet så kommer det nog att underlätta betydligt för utredarna. My guess.
Man kan kanske tillsammans med ev GoPro upptagningar fastställa upprinnelsen till olyckan. Gänget hade ju suttit ett bra tag innan hoppen skulle utföras och det var under de sista förberedelserna olyckan hände. Det ska väl förhoppningsvis vara helt drogfritt under hela resan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in