2019-07-15, 11:57
Avstängd
Ksenia74s avatar
Kolla denna in-zoomade bilden så ser ni att det är ena vingen som pekar uppåt och flygplanskroppen horisontellt

https://minfil.com/O1Tc6azfn6/37a1ae0f-b664-4a33-877f-1f64b0b0be9d_png
Citera
2019-07-15, 11:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Draperi alltså? Det var ny info för mig.

Inte på denna typ, vad jag förstår.
Den har en skjutdörr som skjuts fram.
Citera
2019-07-15, 12:00
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Nej vänta nu

Max takeoff weight: 1 814 kg
Empty weight: 997 kg
Fuel capacity: 340 lit

Max takeoff weight - fuel capacity = 1814-340= 1474kg

1474/9 = 163,7 kg

Alltså personerna i planet inklusive pilot och utrustning kan väga 163,7kg/person

Så det har knappast varit övervikt på planet.

Sen tankar du knappast med vatten heller, bränslet är lättare än 1 kg/l(runt 0.7-0.8 kg/l).
Citera
2019-07-15, 12:00
Medlem
Citat:
Kolla denna in-zoomade bilden så ser ni att det är ena vingen som pekar uppåt och flygplanskroppen horisontellt

https://minfil.com/O1Tc6azfn6/37a1ae0f-b664-4a33-877f-1f64b0b0be9d_png

Tamej tusan du har rätt :O
Citera
2019-07-15, 12:02
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
1. Nej, kontrollerad luft. Tornet har koll, glöm den tanken.
2. Nej, de var inte alls framme vid fällplatsen, de kan ha påbörjat öppna dörren men det brukar göras ganska sent på hög höjd mht -12 grader.

Jag flög hoppare i cirka 10 år så jag vet att man inte är fastspänd. I de flesta maskintyper tar man bort sätena, då finns ingen fastspänningsmöjlighet. I någon typ tex Antonov AN2 finns bänkar på sidorna, men generellt sitter de inte fastspända ändå. Hopparens egen överlevnadsinstinkt är att överleva en sån olycka som denna, då vill de kunna nödhoppa inom 2 sekunder.
Varför tror du piloten var desorienterade under dessa hyggliga förhållanden?
Jag tror planet gick sönder och visst blev desorienteringen närmast total då. Men du tror tvärtom att planet gick sönder för att piloten dök, svängde och tappade kontrollen? Eller missförstår jag ditt tidigare inlägg?
Citera
Medlem
Ja jösses vilka inlägg man läser här! Den ena spekulationen är värre än den andra. Frågor som -varför hoppade dom inte ut? Dom hade ju självklart gjort det om dom hade kunnat! Detta var alla rutinerade hoppare, ingen förstagångshoppare, vana hoppare allihopa! Dom hade ca 60 sek på sig från det att planet föll snurrande mot marken, innan dom ens hade hunnit göra ett försök var det redan för sent, och att göra det var dessutom omöjligt pga rotationen som var inne i planet! Dessutom så är det väldigt trångt inne i planet med 9 personer så om den som satt närmast dörren av okänd anledning inte hoppade var det omöjligt att hinna ta sig ut! Så sluta spekulera är ni snälla, avvakta tills haverikommetionens utredning är klar, för vi vet ändå inte vad som har varit anledningen till detta.. Frågor som tex-kan dom ha krockat med ett utländskt spanplan från Ryssland herregud! Eller -kan det ha varit en drönare som dom krockade med eller -kan någon ha börjat slåss med piloten Herregud! Va tänker ni med? Många experter här inne verkar det också vara. Jag sänder i stället en tanke på dom tragiskt omkomna fallskärmshopparna som dog när dom gjorde nåt som dom älskade och givetvis till dom anhöriga ❤️❤️❤️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rastarhundennu
Namn, men det är ingen garanti.
På ut ett inlägg jag inte längre kan uppdatera så här är uppdaterad

Omkomna??
E*il *öder*olm
St*,* H*ggl*f butikschef
Ben*a*in W
Fr**rik Sand****
Christ** H*lg*sson
Ändrar och tagit bort Jan som skrivs vara i Stockholm
Edit Ras*ja Ny****
(Instrukt P Anderss*n?? Har inget namn), ev fel info

Har meddelar att de lever på FB
M*lin ny*gren
Johan H (robinson)
Peder (nu chefsinstr åå klubben)
Frans
Johan H*dm*N
Wernersson
Edit Christ*na R*chardsson
Edit J*n H*lmner
Edit Annika B
Edit Linda G*rdlo*, intervjuad i mediaedit
edit Joakim En*str*m

Vet ej något om dessa
Maria S
Anton W
Rasmus N (flyttad till omk)
Markan U**
Edit Klas sj*ber*
Edit FELI* Sj*din
Edit Jon** Brä**str*
Edit Pe**r J*h*nss*n
Slut listan som ej är garanterat korrekt.

Någon som är van användare kan väl ta över listan.

Värdelös lista.. Skriv alltid namnen så här .. P*r S*derholm *=E *=Ö Så slipper folk gissa. Varje * ska ha ett =
Citera
2019-07-15, 12:03
Medlem
Både stjärten och en vinge har bärgats separat, att folk på plats rapporterat att båda vingarna satt kvar kan bero på att vingen har gått av vid vingstöttans infästning, och dom har trott att resten av vingen låg dold.

Vingen bärgas av en båt på en bild, stjärten ligger på land på en bild
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ja det är märkliga uppgifter när vi sett bildbevis där det plockas upp vingdelar ur sjön

De bilder som visats hittills visar inte vingar utan uppenbart delar av stabilisatorn.
Citera
Avslutad
Jag tror bestämt , att bränslet glömts att fyllas i tanken..
Denna scen med lodrät nedfallande maskin har jag sett ofta via modell flyg då motorvarv dragits ner eller bärkraften under vingarna upphört. . I medvind istället för motvind.
Citera
2019-07-15, 12:05
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Draperi alltså? Det var ny info för mig.
Flygplansdörrar är inte gjorda för att öppnas under flygning. Förr tog man bort och körde med öppen dörröppning. Nu verkar det användas ngn lätt skjutdörr. Ja, man sitter på golvet och är inte fastspänd. Ja alla reservskärmar har sannolikt lösts ut på ca 300 m höjd. Det är inte troligt att ngn slungats ut ur planet för då borde reserven lösts ut oavsett om personen var vid medvetande eller inte. Ingen har sett några fallande kroppar med eller utan utlöst skärm.
Citera
2019-07-15, 12:06
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag förstår inte din kommentar.
Menar du att säkerheten ombord på planet skulle vara bättre för att det drivs av ett aktiebolag?
Säkerheten för sportflygplan reguleras väl av luftfartsstyrelsen och inte enskilda aktiebolag?

Menar ingenting, har bara konstaterat att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in