2019-07-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Nu hade ju planet stigit i drygt 20 minuter och nått 4000 meter och är endast 1500-2000m från flygplatsen där uthoppen sker så i det här fallet är det något annat som hänt

Det är möjligt att jag var fel informerad.
Det verkade först som att det hände i samband med starten.

Nu tror jag personligen på strukturellt fel på planet.
Citera
2019-07-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Hur kunde samtliga ha dött, eftersom kraschen skedde straxt efter starten?

Men please, läs tråden - planet faller rakt ned i backen från 4000m höjd....
Citera
2019-07-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Planet var överbelastat. Den klarade inte vikten av att de fanns nio personer i hytten. Inte konstigt att vingen gick av.

Vingen gick inte av enligt presskonferensen. Båda vingarna finns kvar.
Citera
2019-07-14, 20:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag personligen misstänker strukturellt fel.

Maskinen kan nog vara lite ”tveksam” i mina ögon då den finska vek ihop vingen.
De kan byggas som hembyggen men gissar att denna är fabriksbyggd.

Däremot, i det flygläge som de befann sig dvs 13500 fot fart mitt i spektrat så är strukturellt fel som huvudorsak mindre troligt skulle jag tycka.

Det ser ut som bakkroppen har en skärm slingrad runt sig på några screen shots ur filmen. Inte säkerställt men ser ut så.
Det är en haveriorsak som hänt förr, även i sverige.

En vanlig om man läser den mest kvalificerade jag läst, länge sedan jag läste nu men, är att piloten stallar maskinen och går i spinn.
Det väder jag skrivit om i tidigare inlägg visar att det kan finnas risk att de hamnat IMC i spinnen, det är inte lätt att reda ut.
Det är alltså möjligt att maskinen hamnade i den vanligaste orsaken enligt NTSB utredning, sedan IMC och sedan tappat stabben pga de lufttkrafter som uppstod. Detta är en möjlig orsak men om man tar hänsyn till att stillbilderna ser ut att visa ngt mörk runt bakkroppen så är fallskärmsteorin troligen mest sannolik här och nu.
Citera
Medlem
Syns ju tydligt att bakpartiet saknas.
Citera
Moderator
HelgeBuks avatar
Vi har bildbevis på att stabilisator (på åtminstone ena sidan) har slitits loss, dock bara bild på marken så det är inte 100% säkert att den lossnade i luften så vitt jag kan bedöma. Dessutom finns bildbevis på att den del av en vinge (skevroder = åtminstone några meter lång sektion av yttre delen av vingen) plockats upp från vattnet.
Alltså har även vinge brutits sönder, men att det skett under störtdykningen är ju inte så konstigt att döma av videobilderna... Men på videon ser det ut som båda vingarna är fast (men svårt att avgöra på så dålig bild) så det kan vara så att vingen slitits sönder på väldigt låg höjd.

Ska bli mycket intressant att läsa Havkoms rapport när den kommer. De brukar vara riktigt duktiga på att pussla ihop fakta trots frånvaro av "svart låda".
Citera
2019-07-14, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Om kropparna är så svårt sargade att dom inte går att känna igen då används tandkort jag vet efter som jag jobbat inom räddningstjänsten.

Alla kroppar skall identifieras även fast man vet vilka det är via passagerarlistor.
Ja det är korrekt, men tandkort används inte primärt, i första hand är det okulärbesiktning, sedan DNA. Du förutsätter saker som absolut inte behöver vara fallet.
Citera
Medlem
från Aftonbladet! Personerna som omkom i flygolyckan var hemmahörande i Norrbotten och Västerbotten. Samtliga var svenska medborgare, en person hade dubbelt medborgarskap.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En normalviktig person väger sällan över 100 kg om denne inte är mycket lång. Var det några kvinnor med så går snittvikten ned en bit till.
Reglerna säger, så vitt jag minns, att en person är att betrakta som vägande 100 kg, om man inte vägt /frågat specifikt.
Citera
2019-07-14, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Reglerna säger, så vitt jag minns, att en person är att betrakta som vägande 100 kg, om man inte vägt /frågat specifikt.
Sant. I hissar är det 80kg.
Citera
Medlem
Citat:
Stefan Löfven har nu uttalat sig om den tragiska olyckan. I ett skriftligt uttalande till TT säger han:
”Det är med stor sorg som jag mottagit beskedet om det störtade flygplanet utanför Umeå. Jag tänker på de omkomna och deras anhöriga i denna svåra stund”.

Han fortsätter:

”Regeringen är i nära kontakt med berörda myndigheter och det är nu viktigt att utreda orsaken.”
Varför är en flygolycka en angelägenhet för statsministern?
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Om kropparna är så svårt sargade att dom inte går att känna igen då används tandkort jag vet efter som jag jobbat inom räddningstjänsten.

Alla kroppar skall identifieras även fast man vet vilka det är via passagerarlistor.

Har man sagt att dom var så sargade eller vad snackar ni om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in