2019-07-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Här finns namn på instruktörer längst ned. Från 2017.Men det vet man ju inte om nån var med.
http://skydiveumea.se/wp-content/uploads/2017/01/Infobrev-till-elever-2017.pdf

Johan Hellström (Robinson-Johan) är en frekvent fallskärmshoppare. Han har meddelat på Facebook att han är i Slovenien och nu på väg hem till Umeå pga händelsen, och var alltså inte med. Däremot är det hans klubb som drabbats.
Citera
2019-07-14, 18:22
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooBagWithShit
]Att klubben flög med ett plan vars luftvärdighetsintyg gick ut för två dagar sen [/b](2019-07-12) kan komma stå dyrt för klubben. Försäkringsbolaget tar nog inte över ansvar för alla tänkbara ersättningar anhöriga m.m. ska ha.

Ja var ju det jag skrev förut att dom slarvat med säkerheten men det inlägget plockades bort.
Citera
2019-07-14, 18:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Men herregud, du tror väl inte att klubben sätter sig och ringer runt och singlar ut dödsbud?
Några anhöriga kan ha varit på plats, resten kan ha ringt klubben eller personer de känner i gänget som hoppar när de läst om olyckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ja var ju det jag skrev förut att dom slarvat med säkerheten men det inlägget plockades bort.
Har man bara korrekta handlingar i planet så är de det som gäller, inte vad som står på transportstyrelsen. Det står även på transportstyrelsen så att spekulera i att man slarvat vet du ju ingenting om i dagsläget?
Citera
Medlem
Fallskärmar löser inte ut sig hur som helst, det är en liten miniskärm man kastar ut som i din tur drar ut skärmen med hjälp av luftdraget.

Sitter man inne i planet händer alltså ingenting om man råkar dra i snöret, så tillvida att man inte står/sitter vid en öppen dörr och får ut dragskärmen genom dörren, DÅ kan det börja hända grejer.

Reserven har visserligen en fjäder som skyndar på processen, men även där måste den ta sig ut genom planet först innan det kan bli en olycka av det.

Det är inte alls omöjligt att något sådant hänt om de var inne på final och folk stog i dörren, och en skärm dras ut av misstag, fastnar i staben och haveriet är ett faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Självklart inte, var ett misstag att nämna telefonnummer. Det jag ville sagt är att det finns en lista på alla hoppare så det går snabbt att identifiera. Kommenterade jag kommenterade sa att det var orealistiskt att det kunde gått så snabbt.
Aha. Sorry att jag var otrevlig.
Citera
2019-07-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74

Den 12 var en fredag. Jag killgissar att TS inte uppdaterar med aktuell info förrän på mån.
Citera
2019-07-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Några anhöriga kan ha varit på plats, resten kan ha ringt klubben eller personer de känner i gänget som hoppar när de läst om olyckan.
Jo men det är ändå 8 personer som ska ha budet inom ett par timmar, tycker ändå att det är orimligt snabbt.
Citera
Medlem
Enligt nya uppgifter.

Vittnen: Flygplanet
började spinna – då
bröts ena vingen av.

Är det en pilot som saknat erfarenhet och ansträngt planet genom att överstrida G kraften som planet klarar av eller är det vinden som ställt till det?
Vad kan det vara som hänt?
Citera
Medlem
Handledare för fallskärmshoppningen idag, enligt kalender på http://skydiveumea.se/kalender/

https://www.facebook.com/Rete*oj

* = p
Citera
2019-07-14, 18:27
Medlem
Det verkar som en vinge har lossnat. Det är ju det värsta som kan hända och det måste ha hänt då man började hoppa. Kanske utlöstes en skärm för tidigt. Ingen verkar ju i alla fall ha hunnit hoppa förrän de hände. Det troligaste är väl att en skärm har trasslat in sig i stabilisatorn och den har slitits av. Därefter har planet kommit in i en så våldsam spinn så att en av huvudvingarna också har slitits loss.
Citera
2019-07-14, 18:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flygexpert i VK:

Citat:
- Fallskärmshoppning är mindre haveribelastat. Man befinner sig inom räckvidd till fältet, så man kan nödlanda. Man har också bättre koll på vädret, så man kan avbryta flygningen, säger Hans Kjäll.

Citat:
- Det är det värsta scenario man kan tänka sig vid fallskärmshoppning. Man sitter med fallskärmar på, men det är svårt att ta sig ur ett flygplan som hamnar i ett okontrollerat läge, nästan omöjligt. G-krafterna är för stora, säger Hans Kjäll.

https://www.vk.se/2019-07-14/flygexpert-ovanligt-allvarlig-olycka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in