2019-07-14, 18:13
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Piloten ser lite gammal ut. Kanske drabbades piloten av hälsoproblem innan kraschen? Detta måste undersökas.

Det är väl rutin i haveriutredningar.

Att vittnen hörde att motorn "lät som en gammal gräsklippare som hackade", "motorn rusade" och att planet "var helt tyst när det föll" ledet tankarna mer till motorproblem än sjukdom hos piloten.
Citera
2019-07-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Källa?
Aftonbladet ”Ett vittne som Dagens Nyheter pratat med berättar hur han såg att planet tappade en vinge.
– Jag såg hur ett tygstycke, som jag uppfattade som en fallskärm, som hängde ut från planet. Och jag tror att det var den som fick planet att tappa styrseln. Då hade det börjat gå i spinn och en stund senare gick ena huvudvingen av, säger vittnet till tidningen.”
Citera
2019-07-14, 18:14
Avstängd
Ksenia74s avatar
Stefan Löfven har nu uttalat sig om den tragiska olyckan. I ett skriftligt uttalande till TT säger han:
”Det är med stor sorg som jag mottagit beskedet om det störtade flygplanet utanför Umeå. Jag tänker på de omkomna och deras anhöriga i denna svåra stund”.

Han fortsätter:

”Regeringen är i nära kontakt med berörda myndigheter och det är nu viktigt att utreda orsaken.”
Citera
2019-07-14, 18:15
Medlem
FarbrorAgges avatar
Två olika vittnen säger följande till SVT:

– Jag trodde först att det var en drönare, men har senare förstått att det rör sig om en vinge till planet. Någonting lossnade definitivt.

– Jag stod på golfbanan en bra bit ifrån men kunde se hur planet var i full spinn och flög lodrätt nedåt. Jag tyckte det såg ut som att en vinge var borta och såg lite senare tre bitar falla från skyn som vinden hade tagit.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vittne-till-svt-det-kandes-som-pa-film
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Räddningstjänsten eller flygklubben identifierar inte dom omkomna. Det går under polisens ansvar. Klubben och räddningstjänst är nöjd om dom hittar 8 eller 9 kroppar och att antalet överensstämmer men listan från klubben. Sen har dom ingen aning om att det är rätta kvarlevor som hittats. Polisen vill vara säker när dom ska lämna besked till anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
kanske beror på att klubben har en lift-lista med de som åkte med. Men som polis kan man inte förlita sig på en lista, den räcker knappast som godkänd id av avlidna!
Absolut men de sa att de meddelat anhöriga när de gick ut med att alla nio omkommit, och nu vet de inte ens säkert vilka det är?
Citera
Medlem
uffeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Källa?
https://www.dn.se/nyheter/sverige/vittne-i-umea-uppfattar-det-som-att-ena-vingen-var-borta/
Citera
2019-07-14, 18:16
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Planet störtade ned med nosen först, vad innebär detta? Motorhaveri?

Antagligen inte.
Dessa flygplan har, om än dock rätt dålig flygförmåga, ändå en förmåga att flyga utan motor.
Så länge du håller farten uppe vill säga.
På bilderna ser det ut som om stabilisatorn där också höjdrodret är monterat, har brutits loss. Då tappar flygplanet fart och viker sig och går i spinn. En spinn kan hävas om du har full roderfunktion. Men utan höjdrodret kan du inte häva spinn, höja nosen och få ner farten, så då är det ganska kört.
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Det bör man göra, men det gör man inte alltid. Ibland tycker någon att det är skönt att det fläktar, ibland vill någon tandemfilmare filma starten med kameran ute i luften. Idiotiskt, men så är det.

I ett gammalt klipp såg det ut som om filmaren stod i dörröppningen och filmade ett tandem-hopp-par, och hoppade själv före.
Citera
Avslutad
Här finns namn på instruktörer längst ned. Från 2017.Men det vet man ju inte om nån var med.
http://skydiveumea.se/wp-content/uploads/2017/01/Infobrev-till-elever-2017.pdf
Citera
2019-07-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Flera vittnen uppger att flygplanet började spinna och att en vinge slets av i luften.

Då kan ju inte någon lyckats hinna hoppa ur

Och är flygplanet på väg rakt ner så sitter ju alla fast som i ett skruvstäd. Var ju trångt redan innan alla blev packade som sillar med en enorm ryggsäck på ryggen.
Citera
2019-07-14, 18:18
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Antagligen inte.
Dessa flygplan har, om än dock rätt dålig flygförmåga, ändå en förmåga att flyga utan motor.
Så länge du håller farten uppe vill säga.
På bilderna ser det ut som om stabilisatorn där också höjdrodret är monterat, har brutits loss. Då tappar flygplanet fart och viker sig och går i spinn. En spinn kan hävas om du har full roderfunktion. Men utan höjdrodret kan du inte häva spinn och få ner farten, så då är det ganska kört.

Tack för infot, ja det låter mer troligt faktiskt att det var så.
Citera
2019-07-14, 18:20
Medlem
Att klubben flög med ett plan vars luftvärdighetsintyg gick ut för två dagar sen (2019-07-12) kan komma stå dyrt för klubben. Försäkringsbolaget tar nog inte över ansvar för alla tänkbara ersättningar anhöriga m.m. ska ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in