2019-07-13, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Oavsett vad jag själv hade gjort så är det väl ganska ovanligt att någon
blir anhållen, förmodligen överkörd med kroppsbesiktning plus DNA-prov, å detta
då innan det är styrkt att ett brott ens har begåtts.
Som sagt hon kunde ha fått ett psykbryt och dragit iväg, hon hade inte
varit borta så många timmar när SD anhölls.
Å i det läget viste dom inte att hon förmodligen lämnat bostaden vid Kl 23.20-23.25 cirka.

Det va enda gången det glada pokergänget i Örebro va på tårna, annars
har det varit jävligt segt.
Man lyckades ju inte ens att koppla ihop skriklarmet med hennes försvinnande, helt otroligt.

Ännu värre är det att man inte kopplade innan dalaan själv ringde upp dom, på
Fredagen vill jag minnas, å då påminde dom om larmsamtalet, helt otroligt, igen.

Hur vanligt/ovanligt detta är rent statistiskt har jag ingen aning om. Men jag är övertygad om att det har hänt. Många gånger.

Med min fråga till dig menade jag att det inte alls är konstigt om anhöriga (som förmodligen vet om anmälningarna och "mer", det är jag faktisk övertygad om) berättat det direkt till polisen när de kommer, särskilt efter att polisen börjat kolla lite och fått upp dessa på slagningar.

En spekulation:
Om det stämmer som Medinsyn skrivit att SD redan tidigt hade kollat upp med vilka LW hade haft kontakt på kvällen, och hade ganska klart för sig vilken tid saker och ting hände, så är det inte alls märkligt att polisen reagerar på att denna person som gjort denna egna utredning, själv har två anmälningar på dig. Mot just den försvunna. Och när man sedan börjar gå igenom de digitala enheterna och samtalen, dyker denne person upp som en (den?) sista kontakten. Detta har mgm enligt MV inte själv tydligt påtalat, utan enbart bejakat när han fått detta visat för sig..

Min spekulation är att mgm själv vill "styra upp" utredning lite grann, tidigt. Kanske ha järnkoll på vad som hänt på kvällen innan, vad som har hänt efter, vad andra vet som konverserat med LW på kvällen (t ex om hon hunnit nämna att mgm kontaktat henne?), vad polisen vet och helst vad de ska kolla upp (inte honom väl?).

Hans kontrollbehov och hans distanslöshet (min gissning) kan nog ge en erfaren polis en signal att denne person uppför sig "misstänkt".

Jag tror säkert att anhöriga tidigt har påpekat att LW har haft allvarliga problem med mgm.

Men både slagningar som visat de två tidigare anmälningarna och de digitala spår som polisen funnit hade förmodligen ganska tidigt lett till mgm ändå.

Även mgm eget beteende kan ha väckt uppmärksamhet genom att han tagit "saker i egna händer" och att han möjligen inte omedelbart berättar att han har haft en sen kontakt med önskan om att träffas är ett viktigt observandum.

Om det hade varit min anhöriga som var försvunnen och jag visste om anmälningarna, finns det inget i min värld som skulle göra att jag inte nämnde det. Hur fel jag ändå kunde ha.

Jag förmodar att du menar att de som nämnde mgm, själva (någon av dom, eller båda) själva har med saken att göra?
Citera
2019-07-13, 16:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Om vi tänker till så är det ju faktiskt SD och HD som skulle leva efter dessa ord som vigselakten förkunnar ; och även uttalade dessa ord till varandra för att sen stå för dem resten utav deras äktenskapliga liv .

Det var ju inget Lena hade lovat varken den ene eller den andre eftersom hon inte var gift .

Det är viktigt att tänka på ,så hon är faktiskt oskyldig i denna sörja .
Hon hade ynnesten att få uttala de ord (enligt prästämbetet ) som SD och HD skulle härma och därigenom lova varandra evig trohet tills döden skiljer dem åt .

Det betyder inte att Lena skulle dö för att skiljas åt från SD , eller hur !?

Den/de som bär ansvaret för hur livet levdes med otrohet eller ej ; är de gifta tu !

Ansvaret över hur deras äktenskapliga liv levdes ligger helt och fullt på dem själva , ingen mer inberäknad. Så enkelt är det . Logiskt sätt i vilket fall.

Vad sen Lena gjorde hör inte till saken , eftersom hon inte lovat trohet till någon utav dem , vad jag vet ?

Tror även att SD var villig nog att inte prompt säga nej till Lenas troliga inviter , TROTS sina fina ord på bröllopsdagen.

(Spekulation )

Vad tror Du ?

Lws oförmåga att förstå det moralisk antastliga att idka könskärlek med grannen hon vigt är viktigt för att det säger mycket om dom egenskaper som ofelbart leder till stora sociala problem. Hon kanske tänkt flytta och bytt tro vad vet jag.

Byt tror mot övertygad.
Jag är övertygad om att LW var en jäkligt påfrestande tjej som struntade i sociala normer.
Jag är övertygad att hon tokvägrade acceptera att någon så nej.

Jag vet att LW inte var en var en sämre människa än du och jag för att hon inte utrustats med dom sociala verktyg som är så viktiga i nära relationer.
Jag vet att det går att se vilka egenskaper som triggat mördaren och ändå känna kärlek för människan LW.

Jag är övertygad om att ovanstående egenskaper under mycket lång tid byggt upp ett okontrollerat raseri vilket utlöste det grova våldet som avslutade hennes liv. Mördarens motiv om du så vill.

Jag är inte övertygad att Stef*n D*vidsson är gärningsman.

Instämmer till, fullo i Carina78as utmärkta förklaring från en troendes kunniga ögon.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-13 kl. 17:10.
Citera
2019-07-13, 17:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Systerhax nick kom till i juli -17 och någon gång i slutet av februari -18 slutade hon att använda introt om att hon ville behålla de gamla gemensamma loggarna från tiden med HTD.

Citat:
Jo du har rätt .

De två , SD och LW var alltså lika stora ”kålsupare ” helt enkelt.
Tråkigt men så sant ....
/../

Det kanske inte var så konstigt att HD bytte till eget geonick just i juli 2017. När man läser LW's och SD's loggar från ett geo-event den 22 juli 2017 där alla tre närvarade, kan man nästan inte undgå att reagera på de båda "kålsuparnas" aningen tvetydiga och insinuanta bildtexter

Citera
2019-07-13, 17:31
Medlem
Honan6s avatar
Jag hoppas utredningen har fått tillgång till verisionerna av LW:s och SD:s GC:konton utseende och innehåll innan mordet.

Jag blir ganska fundersam på varför SD lagt ut bilder med samma motiv som inte leder till loggar. Ex på detta ses i följande länk www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=gallery#profilepanel
Har han laddat upp extra bilder för att bilder ska stämma i antal när han möjligtvis tagit bort "talande" loggar?

Sen kan man undra varför han lagt ut bilder på LW:s två yngsta barn (sid 181) i sin fotogalleri och som inte heller till någon loggad cache.

Varför har SD sån "otur" med sina händer? Högerhanden var bruten juli -13 ( sid 187-188 i fotogalleriet). Vad hade han råkat ut för då?
Citera
2019-07-13, 17:39
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det kanske inte var så konstigt att HD bytte till eget geonick just i juli 2017. När man läser LW's och SD's loggar från ett geo-event den 22 juli 2017 där alla tre närvarade, kan man nästan inte undgå att reagera på de båda "kålsuparnas" aningen tvetydiga och insinuanta bildtexter

Jag tror knappast Sy*sterH*x var med där. Hon fanns inte med på Will Attend. Antagligen en av alla dubbelloggar där bara den ena varit fysiskt på plats.
Citera
2019-07-13, 17:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag tror knappast Sy*sterH*x var med där. Hon fanns inte med på Will Attend. Antagligen en av alla dubbelloggar där bara den ena varit fysiskt på plats.

Enligt bilderna var hon där.

Citera
2019-07-13, 18:17
Medlem
Citat:
Jag hoppas utredningen har fått tillgång till verisionerna av LW:s och SD:s GC:konton utseende och innehåll innan mordet.

Jag blir ganska fundersam på varför SD lagt ut bilder med samma motiv som inte leder till loggar. Ex på detta ses i följande länk www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=gallery#profilepanel
Har han laddat upp extra bilder för att bilder ska stämma i antal när han möjligtvis tagit bort "talande" loggar?

Sen kan man undra varför han lagt ut bilder på LW:s två yngsta barn (sid 181) i sin fotogalleri och som inte heller till någon loggad cache.

Varför har SD sån "otur" med sina händer? Högerhanden var bruten juli -13 ( sid 187-188 i fotogalleriet). Vad hade han råkat ut för då?

Var det så långt bak som -13 han hade slagit kardan i väggen i ilska över något? Eller låg det närmare i tiden?
Citera
2019-07-13, 18:52
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lws oförmåga att förstå det moralisk antastliga att idka könskärlek med grannen hon vigt är viktigt för att det säger mycket om dom egenskaper som ofelbart leder till stora sociala problem. Hon kanske tänkt flytta och bytt tro vad vet jag.

Byt tror mot övertygad.
Jag är övertygad om att LW var en jäkligt påfrestande tjej som struntade i sociala normer.
Jag är övertygad att hon tokvägrade acceptera att någon så nej.

Jag vet att LW inte var en var en sämre människa än du och jag för att hon inte utrustats med dom sociala verktyg som är så viktiga i nära relationer.
Jag vet att det går att se vilka egenskaper som triggat mördaren och ändå känna kärlek för människan LW.

Jag är övertygad om att ovanstående egenskaper under mycket lång tid byggt upp ett okontrollerat raseri vilket utlöste det grova våldet som avslutade hennes liv. Mördarens motiv om du så vill.

Jag är inte övertygad att Stef*n D*vidsson är gärningsman.

Instämmer till, fullo i Carina78as utmärkta förklaring från en troendes kunniga ögon.

Tack , det ligger mycket i det du skriver .

Hur det låg till vet ju bara SD , kanske HD och LW själv ...hmm

...när du skriver om ickeövertygelsen omkring SD som gärningsman -så funderar man ju på en mycket kristen , nära vän med SD ;

som verkar ha tagit mycket illa vid sig när denne fick reda på att HD fått veta ifrån LW ;
direkt över en kopp kaffe ; vad som försiggått i ca 6 år .

Den som tyckte att allt var ”bajs” var ju JG ....
Hmm...?

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2019-07-13 kl. 18:56.
Citera
2019-07-13, 18:53
Medlem
Citat:
Jo du har rätt .

De två , SD och LW var alltså lika stora ”kålsupare ” helt enkelt.
Tråkigt men så sant ....

Och de har åstadkommit mycket huvudbry och bitterhet hos både släkt , vänner , barn och familj.
Och även sorg nu när en skilde sig och en blev dödad .

Kan man säga att det de gjorde var otroligt onödigt nu när vi får se hur allting blev ?

Det här med att tänka först och handla sen .....suck ...

Kan ju hålla med om att LW borde haft en inre kompass utifrån sitt ämbete att helt enkelt INTE VILJA göra det som de gjorde !?
Instämmer med varje ord du skriver!
Ja, tänk vad onödigt allt detta är. Om LW å sin sida följt sitt uppdrag och sin moraliska kompass och SD han å sin sida hållit sitt löfte om trohet, närhet och uppmärksamhet till hustrun HD, så kanske LW hade levt idag?

Jag vet inte varför LW mördades, men tänk så skönt om vi med bestämdhet kunde ha slagit fast att det i alla fall inte berodde på att hon, genom att gå i säng med SD, retat upp nån till raseri.
Citera
2019-07-13, 19:08
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Instämmer med varje ord du skriver!
Ja, tänk vad onödigt allt detta är. Om LW å sin sida följt sitt uppdrag och sin moraliska kompass och SD han å sin sida hållit sitt löfte om trohet, närhet och uppmärksamhet till hustrun HD, så kanske LW hade levt idag?

Jag vet inte varför LW mördades, men tänk så skönt om vi med bestämdhet kunde ha slagit fast att det i alla fall inte berodde på att hon, genom att gå i säng med SD, retat upp nån till raseri.

Ja det hade känts bättre på alla sätt och vis . Rena befrielsen för många då ingen hade blivit ansatt på något sätt . ”Tala är silver - tiga är guld” det gamla ordspråket . Men det gäller kanske mer de katolska prästernas sätt att tänka -där BIKTEN ingår i deras trohetslära.

Men så du menar att SD skulle kunna fått ett raserianfall på LW för att hon gått i säng med just honom själv ?
(Om GM är han , vill säga !? )

Skulle vara isåfall det ”sveket” som Snor-Johan nämnde i ett inlägg som inte finns kvar vad det verkar , där han menade att OM .. ( om jag förstått det rätt ? ) , ...OM Lena hade kunnat hålla tand för tunga omkring deras så kallade ” affär ” -
så hade inte HD blivit så utom sig och velat skiljas , och då hade SD haft ett fortsatt behagligt liv utan massa tjafs , typ ;
-Det ingen vet , mår ingen dåligt utav ...något i den stilen ..

När hon inte kunde leva upp till den livsstilen , så blev GM tvungen att straffa henne för förändringen som skedde när LW ”råkade” berätta hur det låg till .

Den koppen kaffe blev dyr för Lena - med döden som insatts .

(Spekulation)

Man kan undra vem som blev så fylld utav vredesmod , att denne i rena raseriet tog sig till Byalagsgatan denna kvällen för att släcka en människas liv .
Senast redigerad av landbandy 2019-07-13 kl. 19:19.
Citera
2019-07-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ja det hade känts bättre på alla sätt och vis . Rena befrielsen för många då ingen hade blivit ansatt på något sätt . ”Tala är silver - tiga är guld” det gamla ordspråket . Men det gäller kanske mer de katolska prästernas sätt att tänka -där BIKTEN ingår i deras trohetslära.

Men så du menar att SD skulle kunna fått ett raserianfall på LW för att hon gått i säng med just honom själv ?
(Om GM är han , vill säga !? )

Skulle vara isåfall det ”sveket” som Snor-Johan nämnde i ett inlägg som inte finns kvar vad det verkar , där han menade att OM .. ( om jag förstått det rätt ? ) , ...OM Lena hade kunnat hålla tand för tunga omkring deras så kallade ” affär ” -
så hade inte HD blivit så utom sig och velat skiljas , och då hade SD haft ett fortsatt behagligt liv utan massa tjafs , typ ;
-Det ingen vet , mår ingen dåligt utav ...något i den stilen ..

När hon inte kunde leva upp till den livsstilen , så blev GM tvungen att straffa henne för förändringen som skedde när LW ”råkade” berätta hur det låg till .

Den koppen kaffe blev dyr för Lena - med döden som insatts .

(Spekulation)

Man kan undra vem som blev så fylld utav vredesmod , att denne i rena raseriet tog sig till Byalagsgatan denna kvällen för att släcka en människas liv .
Du resonerar tänkvärt och fritt.
Det är bra. Fritänkare kan inte sägas ha varit tongivande här i tråden precis. Sen får man inte glömma vad den bohuslänske filosofen Thomas Torild, verksam i Greifswald, sade: "Tänka fritt är stort, tänka rätt är större".

Jag vet inte om jag tänker rätt när det gäller vem som mördade LW, men kan inte utesluta religiös extremism som orsak, kan förstås inte heller utesluta SD, inte cykeltjuven heller -nej, inte ens en "kreti-pleti"-mördare, d v s en asylant.
Men jag tror dock inte att SD skulle straffa LW för att hon gått i säng med honom, men visst går det att tänka sig andra orsaker om man tänker sig SD vara den som som dödade LW. Svartsjuka, besvikelse, flippat totalt m fl andra tänkbara utlösande faktorer.
Citera
2019-07-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Ang din spoiler:
Jag blir nästan mållös!
Är det två vuxna, två föräldrar till var sina kullar, som på det där viset uttrycker sig?!
Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag vore barn till SD resp LW. Vilka barnsligheter! Vilken omognad! Faktiskt rent pinsamt, särskilt när man betänker att en av dem blivit dödad, då känns det plågsamt på riktigt.

Man bör försöka tänka efter före.
Före ens död, menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in