Citat:
Oavsett vad jag själv hade gjort så är det väl ganska ovanligt att någon
blir anhållen, förmodligen överkörd med kroppsbesiktning plus DNA-prov, å detta
då innan det är styrkt att ett brott ens har begåtts.
Som sagt hon kunde ha fått ett psykbryt och dragit iväg, hon hade inte
varit borta så många timmar när SD anhölls.
Å i det läget viste dom inte att hon förmodligen lämnat bostaden vid Kl 23.20-23.25 cirka.
Det va enda gången det glada pokergänget i Örebro va på tårna, annars
har det varit jävligt segt.
Man lyckades ju inte ens att koppla ihop skriklarmet med hennes försvinnande, helt otroligt.
Ännu värre är det att man inte kopplade innan dalaan själv ringde upp dom, på
Fredagen vill jag minnas, å då påminde dom om larmsamtalet, helt otroligt, igen.
blir anhållen, förmodligen överkörd med kroppsbesiktning plus DNA-prov, å detta
då innan det är styrkt att ett brott ens har begåtts.
Som sagt hon kunde ha fått ett psykbryt och dragit iväg, hon hade inte
varit borta så många timmar när SD anhölls.
Å i det läget viste dom inte att hon förmodligen lämnat bostaden vid Kl 23.20-23.25 cirka.
Det va enda gången det glada pokergänget i Örebro va på tårna, annars
har det varit jävligt segt.
Man lyckades ju inte ens att koppla ihop skriklarmet med hennes försvinnande, helt otroligt.
Ännu värre är det att man inte kopplade innan dalaan själv ringde upp dom, på
Fredagen vill jag minnas, å då påminde dom om larmsamtalet, helt otroligt, igen.
Hur vanligt/ovanligt detta är rent statistiskt har jag ingen aning om. Men jag är övertygad om att det har hänt. Många gånger.
Med min fråga till dig menade jag att det inte alls är konstigt om anhöriga (som förmodligen vet om anmälningarna och "mer", det är jag faktisk övertygad om) berättat det direkt till polisen när de kommer, särskilt efter att polisen börjat kolla lite och fått upp dessa på slagningar.
En spekulation:
Om det stämmer som Medinsyn skrivit att SD redan tidigt hade kollat upp med vilka LW hade haft kontakt på kvällen, och hade ganska klart för sig vilken tid saker och ting hände, så är det inte alls märkligt att polisen reagerar på att denna person som gjort denna egna utredning, själv har två anmälningar på dig. Mot just den försvunna. Och när man sedan börjar gå igenom de digitala enheterna och samtalen, dyker denne person upp som en (den?) sista kontakten. Detta har mgm enligt MV inte själv tydligt påtalat, utan enbart bejakat när han fått detta visat för sig..
Min spekulation är att mgm själv vill "styra upp" utredning lite grann, tidigt. Kanske ha järnkoll på vad som hänt på kvällen innan, vad som har hänt efter, vad andra vet som konverserat med LW på kvällen (t ex om hon hunnit nämna att mgm kontaktat henne?), vad polisen vet och helst vad de ska kolla upp (inte honom väl?).
Hans kontrollbehov och hans distanslöshet (min gissning) kan nog ge en erfaren polis en signal att denne person uppför sig "misstänkt".
Jag tror säkert att anhöriga tidigt har påpekat att LW har haft allvarliga problem med mgm.
Men både slagningar som visat de två tidigare anmälningarna och de digitala spår som polisen funnit hade förmodligen ganska tidigt lett till mgm ändå.
Även mgm eget beteende kan ha väckt uppmärksamhet genom att han tagit "saker i egna händer" och att han möjligen inte omedelbart berättar att han har haft en sen kontakt med önskan om att träffas är ett viktigt observandum.
Om det hade varit min anhöriga som var försvunnen och jag visste om anmälningarna, finns det inget i min värld som skulle göra att jag inte nämnde det. Hur fel jag ändå kunde ha.
Jag förmodar att du menar att de som nämnde mgm, själva (någon av dom, eller båda) själva har med saken att göra?