Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Fast det HAR hänt. Det har ALLTID hänt. Under miljarder år.
Var detta ett svar på något jag skrev?
Citat:
Nej, där har du helt fel! Om du hade orkat fördjupa dig i något så hade du förstått att IPCC själva konstaterar att mänskliga CO2-utsläpp i sig inte kan påverka klimatet nämnvärt. De antar att den lilla effekten av a utlöser förstärkningseffekter, vilka vi inte har sett skymten av, modellerna är vetenskapligt falsifierade, bara att jämföra prognos med utfall. Vi återvinner fossilt kol från den döda underjorden åter till biosfären där allt detta kol en gång kom ifrån. Det är väldigt oklart hur det skulle vara dåligt för biosfären.
Feedbacks är medräknade i klimatkänsligheten, runt 3 grader. Det är alltså CO2 som är drivande och som orsakar dessa feedbacks. Många av dessa feedbacks skulle även i sig själva kunna driva en uppvärmning enligt samma princip som milankoviccykeln (drivande) och co2 (feedback). CO2 kan också driva, trots att den kan kallas feedback i övergångarna mellan glacialer och interglacialer.
Modellerna stämmer helt ok. Visst skulle det vara önskvärt att minska osäkerhets-"envelopet". Men om vi ser till temperatursignalen ligger den inom osäkerheten, för åtminstone CMIP3 och CMIP5.
Citat:
Det enda klimatdomedagssekteristerna kommer med som lögnpropaganda är att Maldiverna försvann som ett nytt Atlantis under havsytan för 10 år sedan. Trots att det inte är sant, så hävdar alla klimatdomedagssekterister att varenda vetenskapsman i hela världen har bevisat denna politiska sanning att Maldiverna inte existerar. Och det är bara ett exempel på alla lögner som denna knarkande psykopatiska politiska klimatmaffian använder sig av i sin domedagspropaganda.
Det låter snarare som, genom allt du skriver, att du fallit offer för propaganda. Sätt dig in i vetenskapen istället. Du kan väl skilja mellan en vetenskaplig artikel och ett blogginlägg? IPCCs rapporter är en bra sammanfattning av forskningsläget. Även om det börjar bli några år nu sedan AR5.
Citat:
Kan du kvantifiera de hittills goda effekterna av antropogent ökad CO2-halt i relation med de hittills dåliga effekterna av antropogent ökad CO2-halt? Vad har ni klimatdomedagssekterister egentligen för kriterier för vad som är bra och dåligt, vad som bör eftersträvas och vad som inte bör eftersträvas? Ni som sätter policyn inom samtliga politikområden numera, vad är det egentligen som ni eftersträvar??
Jag kollar hellre på vetenskapliga sammanställningar än jag gör en egen lekmannauträkning som jag sedan accepterar som sanning i sann Dunning - Kruger - anda.