Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-25, 08:10
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Jag har inte sagt något om ökningen av GHG, så varför tar du med det?

NASA hänvisar till IPCC, dvs kommer inte med något nytt. Du presenterar ingen vetenskaplig studie utan bara sammanfattningar som är framtagna för att påverka beslutsfattare. Det här genomsyrar debatten, ungefär som i religionen där prästens ord är det enda som betyder något, även om det strider mot sunt förnuft och vetenskapen. IPCC är prästen i det här fallet, du bara återupprepar vad lobbyisterna har skrivit i sammanfattningen, länka till studierna istället.
Jag hänvisar till NASA och IPCC. NASA gör uppenbarligen samma tolkning som mig av texten, som inte du verkar gilla. Hur ska jag kunna övertyga dig om denna tolkning?

Citaten gällde inte bara ghg. Vill du ha studier föreslår jag Marcott et al 2013 för längre period, annars PAGES2K. Men, nu när du väl ifrågasatt en sak, blir det nog svårt att övertyga dig om något annat. Så brukar det vara här med med förnekarna. Ifrågasätt in absurdum, löjligare och löjligare.

Frågan är också fortfarande vilka andra perioder som finns att peka på för en liknande uppgång. Det borde ju finnas åtminstone ett par stycken med tanke på:

Citat:
Någon 1-2 grader temperaturhöjning på 140 år är inte speciellt radikalt med historiska mått.
Det är jag genuint nyfiken på.

(som parantes bör även tilläggas: uppgången 1880-1950 = 0.035 grader per årtionde. Uppgången 1950 - 2019 = 0.14 grader per årtionde. Vi har en större trend, ju senare vi tittar i detta intervall på 140 år, eftersom uppvärmningen varit/är accelererande).
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-06-25 kl. 08:25.
Citera
2019-06-25, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag hänvisar till NASA och IPCC. NASA gör uppenbarligen samma tolkning som mig av texten, som inte du verkar gilla. Hur ska jag kunna övertyga dig om denna tolkning?

Citaten gällde inte bara ghg. Vill du ha studier föreslår jag Marcott et al 2013 för längre period, annars PAGES2K. Men, nu när du väl ifrågasatt en sak, blir det nog svårt att övertyga dig om något annat. Så brukar det vara här med med förnekarna. Ifrågasätt in absurdum, löjligare och löjligare.

Frågan är också fortfarande vilka andra perioder som finns att peka på för en liknande uppgång. Det borde ju finnas åtminstone ett par stycken med tanke på:

Det är jag genuint nyfiken på.

(som parantes bör även tilläggas: uppgången 1880-1950 = 0.035 grader per årtionde. Uppgången 1950 - 2019 = 0.14 grader per årtionde. Vi har en större trend, ju senare vi tittar i detta intervall på 140 år, eftersom uppvärmningen varit/är accelererande).

Och hur många grader av temperaturökningen står människan för respektive den naturliga förändringen för?

Skulle tro att det är ganska svårt att svara på, även för er klimatexperter. Växthuseffekten är ju ett faktum, men exakt hur mycket påverkar människan temperaturen? Skulle vilja se en siffra på detta.

När IPCC skriver att man ska sänka koldioxidutsläppen med 45% innan år 2030, och att det då skulle begränsa temperaturökningen till 1,5 grad, hur har man beräknat det?

Vad jag kan läsa mig till så finns det 3200 miljarder ton koldioxid i atmosfären, och mänsklig aktivitet släpper ut ungefär 1% av detta årligen.

Så IPCC hävdar alltså att om vi lyckas halvera våra årliga koldioxidutsläpp till ungefär 15-20 miljarder ton per år, så kommer temperaturen "bara" öka 1,5 grader istället för kanske 3 grader?

Eh? Hur fan vet man det?

Och min fråga är alltså är det bara människan som står för temperaturökningen, inte naturen? Människan står alltså för 100% av dessa 1,5 grader?
Citera
2019-06-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf

Eh? Hur fan vet man det?

Och min fråga är alltså är det bara människan som står för temperaturökningen, inte naturen? Människan står alltså för 100% av dessa 1,5 grader?

Enligt Naturen så borde vi vara på god väg in i en istid, så det krävs kanske inte så mycket för att förstå att det är industrialismen som motverkar alla tecken på detta?

Eller kan du peka på en annan verifierbar orsak till att temperatur och extremväder ökar globalt, under de senaste decennierna?

Vi vet att CO2 är en växthusgas. Vi vet att vi släppt ut enorma mängder. Vi ser resultatet. I direkta mätningar, i kurvor som allihop sammanfaller med den - geologiskt sett - oerhört korta tid vi utnyttjat gas, olja, kol.
Citera
2019-06-25, 14:05
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Och hur många grader av temperaturökningen står människan för respektive den naturliga förändringen för?

Skulle tro att det är ganska svårt att svara på, även för er klimatexperter. Växthuseffekten är ju ett faktum, men exakt hur mycket påverkar människan temperaturen? Skulle vilja se en siffra på detta.

När IPCC skriver att man ska sänka koldioxidutsläppen med 45% innan år 2030, och att det då skulle begränsa temperaturökningen till 1,5 grad, hur har man beräknat det?

Vad jag kan läsa mig till så finns det 3200 miljarder ton koldioxid i atmosfären, och mänsklig aktivitet släpper ut ungefär 1% av detta årligen.

Så IPCC hävdar alltså att om vi lyckas halvera våra årliga koldioxidutsläpp till ungefär 15-20 miljarder ton per år, så kommer temperaturen "bara" öka 1,5 grader istället för kanske 3 grader?

Eh? Hur fan vet man det?

Människan har sannolikt stått för dryga 100% av den observerade uppvärmningen sedan 1950. Se figur 10.5 i WG1AR5 eller titta i studier som:
Tett et al. 2000
Mehl et al. 2004
Stone et al. 2007
Lean and Rind 2008
Huber and Knutti 2011
Gilett et al. 2012.

Utan antropogena bidraget skulle troligtvis temperaturen ha varit svagt nedåtgående, därav > 100%.
För att uppvärmningen ska begränsas till 1.5 grader räcker det nog inte att hastigt begränsa utsläppen (beroende av klimatkänslighet). Vi måste förmodligen också suga växthusgaser ur atmosfären. Alternativt forcera med exempelvis sulfataerosoler för att motverka med en negativ forcing. Man vet med andra ord inte exakt vilken koncentration som tillåts av exvis koldioxid för en exakt temperaturökning, med absolut säkerhet på exakta decimalen (vilket konstigt nog ofta används som "argument" av förnekare för att inte göra något). Vi ser temperaturtrenden och vi vet vad den beror på och vi kan uppskatta uppvärmningens storlek inom ett visst intervall med ett visst konfidensintervall.
Citera
2019-06-25, 14:49
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Vill du ha studier föreslår jag Marcott et al 2013 för längre period, annars PAGES2K.

Jag har hört tillräckligt många klimatforskare säga att det är önskvärt att kvalitetssäkra träringsproxies mot termometerdatan för att vara skeptisk till de där sammanställningarna.
Citera
2019-06-25, 15:42
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag har hört tillräckligt många klimatforskare säga att det är önskvärt att kvalitetssäkra träringsproxies mot termometerdatan för att vara skeptisk till de där sammanställningarna.
Det har du säkert. Men av det vi vet så saknar trenden idag historiskt motstycke. Frågan är fortfarande vilket stöd:
Citat:
Någon 1-2 grader temperaturhöjning på 140 år är inte speciellt radikalt med historiska mått.
Vilket alltid har varit frågeställningen från min sida. Det jag fått tillbaka som svar är nya frågeställningar om osäkerheter i de rekonstruktioner som efterfrågats och jag tillmötesgått. Enligt de studier jag hänvisat till saknar dagens uppvärmning motstycke för iaf de senaste 10000 åren, från marcott et al och för de senaste 2000 åren från Pages2k. Att vi inte kan uttala oss med större säkerheter längre tillbaka än så, är inte ett argument för det ovan citerade påståendet. Jag vill gärna se exempel på denna trend i "historiska mått", vilket även är vad som skulle styrka påståendet.

"Vi vet inte. Men av det vi vet (vår bästa gissning) så saknar dagens trend historiskt motstycke" är inte ett argument för att det finns historiska motstycken. Du är inte ensam i försök att flytta bevisbördan.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-06-25 kl. 15:56.
Citera
2019-06-25, 21:08
Medlem
"Hell is coming"

https://www.businessinsider.com/europe-heatwave-france-germany-spain-dangerous-temperature-2019-6?r=US&IR=T&utm_content=buffer420a7&utm_medium=soc ial&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer-insider-main&fbclid=IwAR234t5TFMXQB33hSK_OS2K4hWZUEidiCTg9 htWaS0cp4uNqOGZhdDd6lw4
Citera
2019-06-25, 22:59
Medlem
Citat:
Det har du säkert. Men av det vi vet så saknar trenden idag historiskt motstycke. Frågan är fortfarande vilket stöd:

Vilket alltid har varit frågeställningen från min sida. Det jag fått tillbaka som svar är nya frågeställningar om osäkerheter i de rekonstruktioner som efterfrågats och jag tillmötesgått. Enligt de studier jag hänvisat till saknar dagens uppvärmning motstycke för iaf de senaste 10000 åren, från marcott et al och för de senaste 2000 åren från Pages2k. Att vi inte kan uttala oss med större säkerheter längre tillbaka än så, är inte ett argument för det ovan citerade påståendet. Jag vill gärna se exempel på denna trend i "historiska mått", vilket även är vad som skulle styrka påståendet..

Författarna till Marcott studien säger själva att man inte kan dra de slutsatser du gör.

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2013/03/response-by-marcott-et-al/
Citat:
Q: Is the rate of global temperature rise over the last 100 years faster than at any time during the past 11,300 years?

A: Our study did not directly address this question because the paleotemperature records used in our study have a temporal resolution of ~120 years on average, which precludes us from examining variations in rates of change occurring within a century. Other factors also contribute to smoothing the proxy temperature signals contained in many of the records we used, such as organisms burrowing through deep-sea mud, and chronological uncertainties in the proxy records that tend to smooth the signals when compositing them into a globally averaged reconstruction. We showed that no temperature variability is preserved in our reconstruction at cycles shorter than 300 years, 50% is preserved at 1000-year time scales, and nearly all is preserved at 2000-year periods and longer. Our Monte-Carlo analysis accounts for these sources of uncertainty to yield a robust (albeit smoothed) global record. Any small “upticks” or “downticks” in temperature that last less than several hundred years in our compilation of paleoclimate data are probably not robust, as stated in the paper.

Det problem har förövrigt alla globala temperaturrekronstruktioner som baseras på proxydata.
Citera
2019-06-25, 23:34
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Det gör du uppenbarligen, även om du kanske helst skulle vilja slippa efter att du blev tillrättavisad i diskussionen om en artikel som utgick från växthuseffekten, där du antydde att den skulle ge stöd för din falsifierade tryckhypotes. Kom ihåg att det är en styrka att ändra uppfattning efter ny kunskap och information, när tidigare uppfattningar vederläggs. Inte en svaghet.

Bra. Då kanske du inser ditt misstag i att hävda det du hävdade.
Åtminstone detta hittar jag stöd för:

https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/AR5_SYR_FINAL_SPM.pdf

Kanske skulle ett rimligt uttalande kunna vara "detta är den snabbaste uppvärmningen vi hittills sett". Att hänvisa till osäkerheter gör det inte rimligare att påstå att förändringen inte är radikal, i historiskt perspektiv. Vad vi idag vet, är den det.

Men det vore intressant om du ville hänvisa till en period för att styrka ditt påstående. Perm-trias kanske?

Nej det är inte jag som ska visa något. Den som säger ”omedelbar och radikal” ska belägga det.och eftersom det inte finns några sådana belägg så tycker jag frågan är stängd.

Om du med ”tryckhypotes” menar den temperaturhöjning respektive sänkning som adiabatiskt sjunkande/komprimerande respektive stigande/expanderande luft får i en atmosfär, så är den del av etablerad vetenskap. Var ser du den falsifierad?
Citera
2019-06-26, 01:13
Medlem
Superlistigs avatar
Idag ska det ha varit någon house committee hearing i USA om extremväder har ökat och om det i sådana fall beror på (manmade) global warming.

De som vittnar är:

Judith Curry, med 40 års erfarenhet av forskning på extremväder och

Michael ”hockeyklubban” Mann som är expert på att sy ihop data med låg tidsupplösning med data med hög tidsupplösning och få det att se ut som en hockeyklubba.

Extra krydda i debatten blir ju deras infekterade förhållande som började när Mann i e-mailen i ”climate gate” inför andra oroade sig för att Judith inte var ”helpful to the cause” när hon på ett normalt vetenskapligt sätt ifrågasatte vissa resultat.

Det borde finns någon youtube länk. Här kan man läsa deras skriftliga anförande.

https://judithcurry.com/2019/06/25/hearing-on-climate-change-and-natural-disasters-today/#more-24972

Edit: Här är från 2017 där det framgår tydligt hur infekterat det är mellan dem. Judith framstår som vetenskaplig och balanserad och Dr Mann som en lögnaktigt mobbare som kastar invektiv kring sig. https://m.youtube.com/watch?v=eki6JC1M89k Judith presenteras 18:00-20:00 och sedan beskriver hon uppvaknandet.
Senast redigerad av Superlistig 2019-06-26 kl. 01:27.
Citera
2019-06-26, 06:06
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Nej det är inte jag som ska visa något. Den som säger ”omedelbar och radikal” ska belägga det.och eftersom det inte finns några sådana belägg så tycker jag frågan är stängd.
Precis på samma sätt som den som säger detta:
Citat:
... Ska belägga.
Citat:

Om du med ”tryckhypotes” menar den temperaturhöjning respektive sänkning som adiabatiskt sjunkande/komprimerande respektive stigande/expanderande luft får i en atmosfär, så är den del av etablerad vetenskap. Var ser du den falsifierad?
Att luft som komprimeras värms upp, är det det enda du försökt säga? Så vad anser du om den vetenskapligt etablerade teorin om växthuseffekten? Och dess betydelse för temperaturen på en planetyta?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-06-26 kl. 07:00.
Citera
2019-06-26, 08:01
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Författarna till Marcott studien säger själva att man inte kan dra de slutsatser du gör.

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2013/03/response-by-marcott-et-al/

Det problem har förövrigt alla globala temperaturrekronstruktioner som baseras på proxydata.
Låt gå för det. (läs gärna svaret på frågorna
Citat:
What about temperature projections for the future?
Samt
Citat:
How do you compare the Holocene temperatures to the modern instrumental data?

Då är du säkerligen också nyfiken på hur Superlistig kom till sin slutsats? :
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in