Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Jag hänvisar till NASA och IPCC. NASA gör uppenbarligen samma tolkning som mig av texten, som inte du verkar gilla. Hur ska jag kunna övertyga dig om denna tolkning?
Citaten gällde inte bara ghg. Vill du ha studier föreslår jag Marcott et al 2013 för längre period, annars PAGES2K. Men, nu när du väl ifrågasatt en sak, blir det nog svårt att övertyga dig om något annat. Så brukar det vara här med med förnekarna. Ifrågasätt in absurdum, löjligare och löjligare.
Frågan är också fortfarande vilka andra perioder som finns att peka på för en liknande uppgång. Det borde ju finnas åtminstone ett par stycken med tanke på:
Det är jag genuint nyfiken på.
(som parantes bör även tilläggas: uppgången 1880-1950 = 0.035 grader per årtionde. Uppgången 1950 - 2019 = 0.14 grader per årtionde. Vi har en större trend, ju senare vi tittar i detta intervall på 140 år, eftersom uppvärmningen varit/är accelererande).
Och hur många grader av temperaturökningen står människan för respektive den naturliga förändringen för?
Skulle tro att det är ganska svårt att svara på, även för er klimatexperter. Växthuseffekten är ju ett faktum, men exakt hur mycket påverkar människan temperaturen? Skulle vilja se en siffra på detta.
När IPCC skriver att man ska sänka koldioxidutsläppen med 45% innan år 2030, och att det då skulle begränsa temperaturökningen till 1,5 grad, hur har man beräknat det?
Vad jag kan läsa mig till så finns det 3200 miljarder ton koldioxid i atmosfären, och mänsklig aktivitet släpper ut ungefär 1% av detta årligen.
Så IPCC hävdar alltså att om vi lyckas halvera våra årliga koldioxidutsläpp till ungefär 15-20 miljarder ton per år, så kommer temperaturen "bara" öka 1,5 grader istället för kanske 3 grader?
Eh? Hur fan vet man det?
Och min fråga är alltså är det bara människan som står för temperaturökningen, inte naturen? Människan står alltså för 100% av dessa 1,5 grader?