Citat:
Ursprungligen postat av
Yanii
Jag ska sluta tjata om drogerna, börjar känna mig lite som en kakaduva..
Så sista taget för att förklara varför jag tjatat om det trots att håranalys visat en ren kille..
Om det skulle vara benzo så är det kanske samma scenario (jag återkommer till det) som vid otäcka styckmordet på S.L där gärningsmännen filmade sig själva när de gjorde vidriga saker och betedde sig helt omänskligt.
Ja, en psykopat är möjlig, men de kan ändå väcka uppmärksamhet på ett eller annat sätt. Behöver inte betyda att den går fri för alltid.
En psykos, det kan ske en gång men inte mer och personen kan ha svårt att minnas. Ovanligt dock och lite osannolikt också.
Kanske finns det några som går runt (likt pulverhenke) och tror att de kanske har gjort detta. Dessa borde prata med polisen och få besked. Antingen är man gm eller ej.
Vem orkar gå runt med den gnagande oron?
Scenario: det mest fasansfulla brottet.
Om man vill förstå varför någon mördade ett barn och en kvinna den där morgonen, då måste man försöka förstå varför så hemska brott sker.
Det är extremt svårt att förstå hur någon kan kniva ihjäl någon annan, dessutom en åttaåring.
Jag har därför tänkt på andra mord som verkligen känts meningslösa och där man varit intim:grotesk.
Med intim/grotesk menar jag att man kommit nära inpå offret och mördat med händerna/kniv/rep etc etc och inte på avstånd som med gift eller skjutvapen utan alltså nära inpå offret.
Man har fått blod på sig, man har fått kämpa lite, man har sett offren dö på nära håll.
Vem klarar av det?
Efter IS har vi sett tillräckligt av intim/groteska mord och det är ju då religion/ideologi som ligger bakom. Likväl vidriga och onödiga tortyrliknande mord. De flesta av oss chockerades av IS.
Så har vi diverse äckliga barnamord och barnmisshandel. Varför gör någon så?
Jag kan inte begripa det.
Kan inte ta in det i sin helhet,
Vi har Billdal med den lilla flickan som våldtogs och nästan blev ihjälslagen, Engla.. många många barn har blivit våldtagna och ihjälslagna.
Vem i helvete är kapabel till det? Varför vill någon göra så? Jag förstår orden som ges som förklaring men jag kan inte förstå.
Men faktum är att Bobby, Michel, Yara med fler har torterats eller misshandlats till döds. Vad får någon att tortera, våldta eller mörda ett barn?
Sedan har vi styckmord, också något som känns motbjudande för de flesta och som är väldigt intimt/groteskt.
Förklaringarna jag funnit till fall lika ovanstående exempel skiljer sig en aning åt.
Sexualbrott+mord=negativt drogtest, ev psykisl ohälsa förekommer
Styckmord=positivt drogtest med undantag, psykisk ohälsa
Knivat ihjäl någon med 1-5 hugg=drogtest varierade resultat/oklart, psykisk ohälsa förekommer
Knivat någon med fler än 5 hugg=drogtest varierande/oklart, psykisk ohälsa förenommer
Knivat någon med fler än 10 hugg=drogtest positivt för cannabis eller benzo alt både och, psykisk ohälsa förekommer
Strypning=saknar överblick
Sparkar/slag=saknar överblick
Övervåld generellt=psykisk ohälsa och/eller illegala mediciner och/eller droger/dopingpreparat.
Motiv är inte alls ett motiv som vi alla förstår. Motivet är kanske bara några hundra kr i skuld, stulna tabletter, sexualdrift eller fel tro, och så lite droger på det så blir allt groteskt.
Vad har ni för bild av droger och intim/groteska mord? Någon som har statistik?
OBS!
Det jag skrev ovanför är ingen vetenskaplig undersökning, jag har bara valt ut olika fall och nej jag orkar inte hålla på med källor utan tänker mer att jag vill förklara varför jag inte släpper drogteorin, vill fråga er vad ni tänker om det jag skrev?
Gemensamt för intim/groteska (herrejesus kan någon komma med ett bättre namn på det?) är att de som överdoserat/missbrukat benzo inte minns riktigt vad som hänt (eller ljuger väldigt bra). Tänker att GM alltså inte minns helt och bortförklarar/förtränger de minnen som poppar upp.
Känn inte så!
Man har ju olika förklaringar som känns mer rätt än andra.
Jag förstår verkligen att förklaringen känns som handen i handsken om droger är inblandade.
Men om vi ska gå på det vi vet så är det att bara nikotin syntes i hans blodspår ( som var blandat med Ms och A-Ls )
Det vet vi, men det kan inte helt uteslutas att provet inte visar allting?
Jag tror dock inte en enbart drogpåverkad GM är förklaringen, utan det kan i så fall vara en förklaring att det spårade ut. Det finns vad jag tror någonting mer bakom. Han kan vara påverkad av någonting annat så som hat, rädsla, att känna sig kränkt eller någon som står honom nära har behandlats illa mm.
Motiv, precis som du säger så behöver inte motiv vara något någon annan uppfattat eller som så stort att de ser kopplingen.
En kränkt GM som kanske bara känner det inom sig eller bara delar med någon eller några få. Kanske är de också kränkta/arga/inblandande tex i affärer med familjen A ( butiken, samarbete , anställd)
Endast en av dem agerar och känner att han har gruppen i ryggen t.o.m kanske utan deras vetskap.
Som du skriver om IS. Gruppen gör det möjligt att utföra hemska saker som de antagligen inte skulle gjort på egen hand. I allafall inte de flesta....här hjälper de varandra att elda på hat och rädsla.
GM vill kanske visa för någon/några att han inte är någon som man bara kör över.
De kan ha suttit och pratat mycket om detta och eldar på varandra.
Som jag skrev förut att gruppen kan göra det möjligt. Därav att det kan finnas en rimlighet i att det kan vara gängrelaterat.
Därav också varför det kan vara viktigt att visa att man inte bara kan köras över.
Gäng kan det också vara för att mycket pengar varit i omlopp och det är väl alltid intressant.
Ja det är svårt att förstå vissa saker och grymheter här i livet.
Man behöver inte tro på en himmel eller helvete som man kommer till efter detta liv. Det finns redan här på jorden.
En orättvis värld där vissa möter vargar på sin väg. Där kommer mötet med djungeln igen. Ett möte man inte alls är beredd på om man inte själv befinner sig där.
Inte ens de som befinner sig i tex gängmiljö är ju alltid beredda.
Inte ett kul liv att leva att alltid behöva vara på sin vakt!
Att till fullo förstå någon som begår hemskheter är nog svårt. Men man kan förstå att människan har olika sidor i sig. Att vissa sidor är mindre trevliga och att kunna förstå att för vissa människor så kan dessa sidor förstärkas av olika omständigheter.
Det kan vara sjukdom, droger, trasig uppväxt, krig, bitterhet, rädsla, hat, isolering, utanförskap, hopplöshet, att ha varit med om och sett mycket hemskheter osv.
Man behöver inte hitta ursäkter till dem som gör ovärdiga vidriga saker på något sätt, men om man förstår iallafall lite grand var på vägen det blev fel, så kan man lättare se GM och hitta rätt.
Närgånget övervåld?
Eller letar du efter ett starkare ord?