2019-07-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96
Hej!
Träffat en tjej sen förra året utomlands, tjejen är 20 år och jag är 23 år. vi har gift oss nu och min fråga är hur lång tid tar det tills hon kan komma till sverige och vad behövs.

Är det bara kontakta migrationsverket? någon som kan hjälpa mig vad jag ska göra steg för steg hur jag ska gå tillväga o vad som behövs.

Hon ansöker om UT visa via ambassaden i sitt land. Det tar flera månader innan ansökan behandlats av migrationsverket. Först blir du dock kontaktad för att fylla i din del av ansökan. Du måste kunna bevisa, dels er relation (räcker med vigselbevis, bilder och en story i guess), att du har nog med pengar så att du kan försörja henne, t.ex kontoutdrag, lönespecar och anställningsintyg samt papper från brf/hyresvärd som beskriver din lägenhet, hur många rum, yta mm.

Du kan inte ha henne i en kartong på vinden. Migrationsverket kommer att bedöma dina inskickade uppgifter och avlägga beslut.
Citera
2019-07-06, 04:23
Medlem
sök via Migrationsverkets hemsida, varför krångla med att gå till ambassaden?
Citera
2019-07-06, 09:18
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Kurder har en av de hårdaste hederskulturerna i världen, många kurdiska kvinnor och män har mördads för de dejtat någon som familjen tyckte var fel. Var försiktig så hon inte mördas av familjen för att hon tänker flytta till dig... jag är seriös.

Här är migs guide
https://www.migrationsverket.se/English/Private-individuals/Moving-to-someone-in-Sweden/Planning-to-marry-or-become-the-cohabiting-partner.html

Kanske var just det som hände ONS utomlands som kusinerna fick nys om och påtvingat äktenskap för att rädda livshanken. Nu vill TS gömma sig i Sverige.

Eller så research för import av kurdiska kvinnor, efterfrågad marknad av brushorna
Citera
2019-07-06, 14:42
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2019-07-09, 17:19
Medlem
Antag att den sökande har en utbildning, och yrkeserfarenhet inom denna, som är efterfrågad i Sverige ( t ex lärare, spansktalande): Finns det något sätt att "boosta" uppehållsprocessen med hjälp av detta ?
Citera
2019-07-09, 19:42
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fysdunktionell
Antag att den sökande har en utbildning, och yrkeserfarenhet inom denna, som är efterfrågad i Sverige ( t ex lärare, spansktalande): Finns det något sätt att "boosta" uppehållsprocessen med hjälp av detta ?
Nej ! eftersom det har inget med uppehållstillstånd att göra.
Citera
2019-07-29, 18:10
Medlem
Heej, vart får jag tag på dossiernummer??
Är det 8 siffrorna på passet eller?
Citera
2019-07-29, 18:41
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96
Heej, vart får jag tag på dossiernummer??
Är det 8 siffrorna på passet eller?

Nej det är de siffror som ni fick när ni ansökte: titta på bild! https://www.yumpu.com/sv/document/read/31593643/farsakran-om-samlevnad-far-gifta-och-sambo-migrationsverket

Det finns oftast med i ett email från Migrationsverket.
Citera
2019-07-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nej det är de siffror som ni fick när ni ansökte: titta på bild! https://www.yumpu.com/sv/document/read/31593643/farsakran-om-samlevnad-far-gifta-och-sambo-migrationsverket

Det finns oftast med i ett email från Migrationsverket.

Tack för snabb svar!

Vill göra ansökan på rätt sätt så allting går smidigt utan kompletteringar och går fort.

Vad för dolument och handlingsr osv bör man skicka in..

Nån som har tips
Citera
2019-07-30, 11:23
Medlem
Uppehållstillstånd vad ska jag skicka i

Ska söka uppehållstillstånd till tjejen

vad ska jag skicka in till migrationsverket.

Vill göra ansökan på rätt sätt så allting går smidigt utan kompletteringar och går fort.

Vad för dolument och handlingsr osv bör man skicka in..

hur lång tid brukar det ta till besked?
Nån som har tips
Citera
2019-07-30, 11:31
Medlem
Paradisums avatar
Står på migrationsverkets hemsida vad du behöver skicka in.

Kommer ta ca 2 år innan ni får beslut. Tog 18 månder för min fru 4 år sedan, och väntetiderna förlängs. Står även det på hemsidan hur lång väntetid.
Citera
2019-07-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Står på migrationsverkets hemsida vad du behöver skicka in.

Kommer ta ca 2 år innan ni får beslut. Tog 18 månder för min fru 4 år sedan, och väntetiderna förlängs. Står även det på hemsidan hur lång väntetid.

läste på aftonbladet igår om att vänte tiderna kortats ner till 7 månader och nästa år blir det 5 månader, vet ej om det stämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in