Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-29, 00:08
  #4933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Vad jag kan tänka mig, så bevis på han studerar? eventuellt inkomster, boende, hyreskontrakt, arbetsgivare intyg (din), om ni är förlovade ev gifta som behövs intyg för det också. Hans förhållande i hemlandet alltså om han är gift eller ogift? eventuella barn! det var jag kommer på först det är mer.. men bilder och andra saker som bevisar ert förhållande är ett stort plus, om ni har åkt ihop någonstans typ är det biljetter m.m

Vet ni om de kommer ringa t.ex. min chef, i och med att jag ska lämna intyg att jag kan försörja för min sambo, så anställningsavtal, kommer de då ringa min chef för att kolla så pappret stämmer? Tänker iaf jag behöver förbereda min chef innan ^^
Citera
2018-11-29, 16:52
  #4934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenliten
Vet ni om de kommer ringa t.ex. min chef, i och med att jag ska lämna intyg att jag kan försörja för min sambo, så anställningsavtal, kommer de då ringa min chef för att kolla så pappret stämmer? Tänker iaf jag behöver förbereda min chef innan ^^

Nope, du lämnar arbetsgivarintyg där det står anställningsform och lön inpräntad tillsammans med ansökan. Det gjorde inte vi vilket gjorde att vår kötid förlängdes pga att kompletteringar behövdes. Lämna in även 3 senaste månaders lönebesked.
Bilder - jag tog även bild på mina 2 visum till landet och dessa ska givetvis ha stämpel ifall någon tulltjänsteman skulle vara nonchalant. Eller kvitton på flygbiljetter i nödfall.

Att de skulle ringa chefen ... mycket rykten snurrar säkert runt om detta men det är långsökt. De ringde inte mig och de frågade inget av mig trots att jag satt i ambassadens vänterum under 2,5 timmars förhör.
Råkar man på förhör isf intervju så ska man hålla sig till sanningen. Gubbjäveln var så brysk att han fick frun att gråta men hon hade inget att dölja.
Citera
2018-11-29, 18:29
  #4935
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenliten
Vet ni om de kommer ringa t.ex. min chef, i och med att jag ska lämna intyg att jag kan försörja för min sambo, så anställningsavtal, kommer de då ringa min chef för att kolla så pappret stämmer? Tänker iaf jag behöver förbereda min chef innan ^^
Det vet man aldrig, det kan endast de svara på. Vet de ringde den ansökandes arbetsgivare hos en som skrev här. De ska undersöka de ansökandes. Men varför skulle de ringa din arbetsgivare, om du har fast inkomst och kan visa arbetsgivare intyg? Fast man vet aldrig, men de ringde aldrig min i alla fall.
Citera
2018-11-30, 06:36
  #4936
Medlem
Vilka myndigheter förutom nedanstående kontaktar MIG innan de beslutar om svenskt medborgarskap?

Kronofogden
Polisen
Säkerhetspolisen

https://www.migrationsverket.se/Priv...kotsamhet.html

Vilka fler?

Frågan är om de kontaktar arbetsförmedlingen?

fråga 2) Hur lång är handläggningstiden för svenskt medborgarskap? isch
Citera
2018-12-04, 14:46
  #4937
Medlem
Nu är vi i mål, frun fick 2-årig uppehållstillstånd. Tog 11 månader till beslut.

Det var lite nervöst när hon fick mejl om att beslut är fattat men handläggaren svarar inte i telefon, tog bara meddelande och ringde upp nästa dag. Frun påstod stenhårt att de kommer att ringa mig på beslutsdagen men icke. Stressigt har det varit och sista dygnet var värst.

Nu när hon får kortet så småningom så då behövs väl förstås inte visum längre när hon kommer med sitt kort och pass?
Samt uppehållstillstånd innebär väl arbetstillstånd också? Ingen separat behöver ansökas?
Citera
2018-12-04, 18:58
  #4938
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka01
Nu är vi i mål, frun fick 2-årig uppehållstillstånd. Tog 11 månader till beslut.

Det var lite nervöst när hon fick mejl om att beslut är fattat men handläggaren svarar inte i telefon, tog bara meddelande och ringde upp nästa dag. Frun påstod stenhårt att de kommer att ringa mig på beslutsdagen men icke. Stressigt har det varit och sista dygnet var värst.

Nu när hon får kortet så småningom så då behövs väl förstås inte visum längre när hon kommer med sitt kort och pass?
Samt uppehållstillstånd innebär väl arbetstillstånd också? Ingen separat behöver ansökas?

Grattis!
Nej då, kortet är "visum för 2 år" det står på kortet hon kommer få.
Ja men glädjen är stor när man får det. Jag hade turen vara där, när hon fick svar från dem.
Japp TUT =Arbetstillstånd, men oftast vill de hon ska gå SFI först. Svårt få jobb utan ha genomfört SFI. De säger runt ca 4 år tar det innan man får jobb, från och med man anlände. Stämde bra med min fru (3år), men min kompis fru tog det 1½ år. Men hon kunde bra svenska.

När hon kommer hit, så viktigt hon skriver in sig, och går till skattemyndigheterna inskaffar ID kort.
TUT kortet är inget ID kort.
Citera
2018-12-04, 23:41
  #4939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Grattis!
Nej då, kortet är "visum för 2 år" det står på kortet hon kommer få.
Ja men glädjen är stor när man får det. Jag hade turen vara där, när hon fick svar från dem.
Japp TUT =Arbetstillstånd, men oftast vill de hon ska gå SFI först. Svårt få jobb utan ha genomfört SFI. De säger runt ca 4 år tar det innan man får jobb, från och med man anlände. Stämde bra med min fru (3år), men min kompis fru tog det 1½ år. Men hon kunde bra svenska.

När hon kommer hit, så viktigt hon skriver in sig, och går till skattemyndigheterna inskaffar ID kort.
TUT kortet är inget ID kort.

Min fru fick jobb efter 1 mån
Citera
2018-12-05, 16:18
  #4940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Grattis!
Nej då, kortet är "visum för 2 år" det står på kortet hon kommer få.
Ja men glädjen är stor när man får det. Jag hade turen vara där, när hon fick svar från dem.
Japp TUT =Arbetstillstånd, men oftast vill de hon ska gå SFI först. Svårt få jobb utan ha genomfört SFI. De säger runt ca 4 år tar det innan man får jobb, från och med man anlände. Stämde bra med min fru (3år), men min kompis fru tog det 1½ år. Men hon kunde bra svenska.

När hon kommer hit, så viktigt hon skriver in sig, och går till skattemyndigheterna inskaffar ID kort.
TUT kortet är inget ID kort.
Tackar

... och tack för svaren, egentligen är de ju självklarheter men har upplevt för många gånger att Murphys lag fungerar. Ja personnummer och ID ligger i toppen att-göra-lista.
Citera
2018-12-05, 17:10
  #4941
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Min fru fick jobb efter 1 mån

De var snabbt ! Måste vara skönt, kunde hon svenska redan?
eller det är ett jobb man ej behöver svenskan så bra.
Citera
2018-12-05, 17:12
  #4942
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka01
Tackar

... och tack för svaren, egentligen är de ju självklarheter men har upplevt för många gånger att Murphys lag fungerar. Ja personnummer och ID ligger i toppen att-göra-lista.

Ja! men det man tro är självklart är inte alltid så självklart i deras ögon lol...
Då gäller förberedda hemmet nu då

Min fru är från Indonesien, så det var köpa riskokare och duschhandtag till toaletten. Det tyckte hon var viktigaste..
Citera
2018-12-08, 16:41
  #4943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
De var snabbt ! Måste vara skönt, kunde hon svenska redan?
eller det är ett jobb man ej behöver svenskan så bra.

Jobbet kräver så mycket svenska som möjligt!
Hon kunde inte ett ord svenska

Så här gjorde jag:

1) När hon anlände till Sverige skickade jag in hennes betyg till UHR för validering. Hon är utbildad lärare.

2) Sökte jobb på en svensk förskola så hon skulle lära sig språket, och integrera sig. Det som var guldvärd var ju att arbetsgivaren tyckte om henne och våga satsa på henne av den enkla anledning att arbetsförmedlingen betalar 80% av hennes lön sk instegsjobb! Det måste ni trycka på för att arbetsgivaren ska våga anställa era fruar. I praktiken betalar arbetsgivaren bara 20% och AF 80%

3) Samtidigt som hon jobba heltid plugga hon svenska på flex via komvux och la ner massor av timmar framför YouTube. Också guldvärd!

4) Nu har hon fast anställning och behörig lärare och arbetsgivaren älskar henne och hennes passion att integrera sig i det svenska samhället.
Citera
2018-12-19, 16:52
  #4944
Medlem
Hejsan, i min bekantskapskrets har följande fråga dykt upp:

Bekanten ("Svensson") står som referent för en ansökan om uppehållstillstånd för att flytta till Sverige (från partnern, alltså). Svensson har sjukersättning (är "sjukpensionär") sedan mer än 10 år, och går dessutom i ålderspension om några månader.

I sin behandling av ansökan så kräver Migrationsverket 1) dokumentation av beslut gällande samtliga utbetalningar av pension, för att kunna fastställa Svenssons framtida inkomster, och därmed hans förmåga att vara ansvarig för partnern. Rimligt.

Men i tillägg till detta så kräver Migrationsverket också 2) dokumentation av "Beslut från Försäkringskassan där det framgår på vilken grund Svensson har beviljats sjukersättning."

Har man verkligen rätt till detta; är det rimligt ? De ekonomiska förutsättningarna är ju redan dokumenterade i 1) . Grunderna för Försäkringskassans beslut om sjukersättning, t ex medicinska omständigheter, har väl knappast relevans för bedömningen av partnerns rätt till uppehållstillstånd, och borde dessutom vara skyddade av Svenssons rätt till personlig integritet.

Tacksam för synpunkter!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback