2019-06-29, 07:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saywhaat000
Knappt 2 mån så fick hon mail om intervju. Bör betyda att vi gjorde en OK ansökan!

Ska föröska förbereda oss nu.

Har man 1mån på sig att boka tid? Vill fördröja det lite för att "plugga".

Behöver inte vara så! Men troligen var det ok ansökan. Det kan dyka upp saker under intervjun, men troligen smärtfritt! Den bruka ta ca 10 minuter. Men fru var inne i 40 minuter, men det var för de gemensam saker prata om.

Bättre hon kontakta ambassaden där hon ska göra intervjun, för det är inte säkert hon får tid på det snarast. Det kan ta månader få tid!
Citera
2019-07-05, 19:17
Medlem
Uppehållstillstånd för tjejen

Hej!
Träffat en tjej sen förra året utomlands, tjejen är 20 år och jag är 23 år. vi har gift oss nu och min fråga är hur lång tid tar det tills hon kan komma till sverige och vad behövs.

Är det bara kontakta migrationsverket? någon som kan hjälpa mig vad jag ska göra steg för steg hur jag ska gå tillväga o vad som behövs.
Citera
2019-07-05, 19:21
Medlem
Pallestroms avatar
Vilket land kommer hon ifrån?
Citera
2019-07-05, 19:21
Medlem
Paijters avatar
Du behöver ett fast jobb och en egen bostad. Annars kommer du få avslag. Bered dig och din flickvän på en väntetid på runt 7-25 månader.
Citera
2019-07-05, 19:28
Medlem
snake65s avatar
Hon måste söka uppehållstillstånd på svenska ambassaden i sitt land
Citera
2019-07-05, 19:44
Medlem
Det beror på vilket land det gäller.
Är det ett nordiskt land eller är det från något MENA-land?
Citera
2019-07-05, 19:46
Medlem
Fast anställning har jag och egen bostadsrätt.

Hon kommer från kurdistan (irak)
Citera
2019-07-05, 19:53
Medlem
ClickBaits avatar
Kan ta 18 månader att få hit henne. Annars så ta hit henne på turistvisum 3-6 månader och få henne gravid, då slipper hon åka hem.
Citera
2019-07-05, 20:10
Medlem
Vad ska jag börja med steg för steg??

registrera äktenskapet i skatteverket
Citera
2019-07-05, 20:11
Medlem
Migrationsverket handlägger ärenden i ordningen de kommer in såg första vändan hamnar du i samma "kö" samma alla andra ärenden. Handläggningstiden beror sen på olika omständigheter inklusive var din fru är medborgare idag, om du är Svensk medborgare eller inte. Baserat på din fråga antar jag att din fru inte är EU-medborgare.

För att din fru skall få uppehållstillstånd krävs att du kan visa att du kan försörja er båda samt att du har en bostad som är lämpad för er båda att bo i (till storlek och funktion). Din fru måste även kunna identifiera sig, vilket typiskt betyder giltigt pass utfärdat i sitt hemland, samt äktenskapsbevis. Eftersom ni inte bott ihop utomlands under någon längre period kommer din fru sannolikt endast få temporärt uppehållstillstånd. Beroende på vilket land hon är medborgare i kan hon även behöva visum för att resa till Sverige vilket betyder att hon måste ansöka på Svenska ambassaden i sitt hemland att få ett uppehållstillståndskort utfärdat efter att hon fått ett positivt beslut innan hon kan resa till Sverige.

Jag skulle gissa ett absolut minimum på 12 månader, förutsatt att ansökan är helt i sin ordning och komplett, att ni uppfyller alla krav och ni inte behöver göra kompletteringar och att din fru är medborgare i ett land som Sverige inte kräver visum från. Jag skulle räkna med närmare två år.
Citera
2019-07-05, 21:19
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96
Fast anställning har jag och egen bostadsrätt.

Hon kommer från kurdistan (irak)
Hon måste söka från Sveriges ambassad i Bagdad. Det kommer ta 1-2 år innan hon kommer, sen kommer det ta ca 2-6 år innan hon får permanent uppehållstillstånd.

Du måste ha en tillräckligt stor lägenhet och inkomst för att kunna täcka hennes behov annars kommer hon inte få komma.

Kurder har en av de hårdaste hederskulturerna i världen, många kurdiska kvinnor och män har mördads för de dejtat någon som familjen tyckte var fel. Var försiktig så hon inte mördas av familjen för att hon tänker flytta till dig... jag är seriös.

Här är migs guide
https://www.migrationsverket.se/English/Private-individuals/Moving-to-someone-in-Sweden/Planning-to-marry-or-become-the-cohabiting-partner.html
Senast redigerad av FelGud 2019-07-05 kl. 21:26.
Citera
2019-07-05, 22:25
Medlem
Om dom är gifta borde det inte gå på en gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in