2019-06-29, 14:52
Medlem
Aclouds avatar
Vad anser folk i tråden om Voyage d'Hermes? Parfymen har fått lite uppmärksamhet i tråden jämfört med liknande parfymer men det är, enligt mig, en riktigt bra parfym till ett rimligt pris. Den påminner lite om Terre d'Hermes i sin DNA d.v.s öppnar med en varm citrus och övergår till lite komplexare, mörkare kryddig doft men fortfarande diskret och elegant. Kan rekommendera.
Citera
2019-07-06, 22:17
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acloud
Vad anser folk i tråden om Voyage d'Hermes? Parfymen har fått lite uppmärksamhet i tråden jämfört med liknande parfymer men det är, enligt mig, en riktigt bra parfym till ett rimligt pris. Den påminner lite om Terre d'Hermes i sin DNA d.v.s öppnar med en varm citrus och övergår till lite komplexare, mörkare kryddig doft men fortfarande diskret och elegant. Kan rekommendera.

Har ej provat den. Det är Jean-Claude Ellena som gjort båda parfymerna så det är kanske inte så konstigt att de påminner lite om varandra. Tillverkas den fortfarande?
Citera
2019-07-06, 22:19
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingercuffs
Vår: Creed Green Irish Tweed
Sommar: Bvlgari Aqva Amara
Höst: Tom Ford Tobacco Vanille samt Tuscan Leather
Vinter:Nasomatto Black Afgano

När köpte du din Aqva Amara? Den har väl slutat tillverkas vilket är märkligt eftersom den är mycket uppskattad av många och verkar ha sålt bra. En och annan parfymaficiando har talat väl om den doften.
Citera
2019-07-06, 22:43
Medlem
Jagozars avatar
Någon som vet om Escada Magnetism For Men fortfarande finns att få tag på? Om inte, finns det någon som luktar i stort sett likadant?

Laura Biagiotti Tempore Uomo är en annan parfym jag letat länge efter. Finns det någon likvärdig?
Citera
2019-07-06, 23:23
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Någon som vet om Escada Magnetism For Men fortfarande finns att få tag på? Om inte, finns det någon som luktar i stort sett likadant?

Laura Biagiotti Tempore Uomo är en annan parfym jag letat länge efter. Finns det någon likvärdig?

Enligt kommentarer på Fragrantica har Escada Magnetism slutat tillverkas. En parfym som ska påminna om den är Chic Magnet Alexandria Fragrances. Vet ej om den går att få tag på.
Citera
2019-07-07, 10:11
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Enligt kommentarer på Fragrantica har Escada Magnetism slutat tillverkas. En parfym som ska påminna om den är Chic Magnet Alexandria Fragrances. Vet ej om den går att få tag på.

Alexandria Fragrances är ju en ren klon-verkstad så det är väl högst troligt dom har gjort nån arabisk oljeklon av Magnetism.

Är väl samma som dom där DUA, arabiska oljekloner av kända dofter.

Som parfymintresserad så är det något som jag finner motbjudande i dessa företag som enbart lever på att ta fram billiga kopior och sälja. Värst av allt var när jag läste att snubben som ligger bakom DUA tydligen hade kallat sig ”master perfumer”.
Citera
2019-07-08, 13:51
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Nej, flaskan ska se ut som Davidoff Cool Water Woman, alltså fruntimmersvarianten. Den du hade letat fram liknade förvisso herrvarianten, så nära nog. (googla på fruntimmersvarianten så får du se),
men i stället för att vara blå till färgen ska den vara silver/kromad.

Kan det vara Prada L'homme du tänker på?
Citera
2019-07-08, 17:58
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Som parfymintresserad så är det något som jag finner motbjudande i dessa företag som enbart lever på att ta fram billiga kopior och sälja. Värst av allt var när jag läste att snubben som ligger bakom DUA tydligen hade kallat sig ”master perfumer”.

Nä det finns ingenting kreativt i en sådan verksamhet. Samtidigt är det också ett erkännande att andra vill efterlikna någons verk. Hur många designerhus har inte låtit sig "inspireras" av Armani Code eller Bleu de Chanel? Det handlar givetvis inte om kloner men det är inte helt enkelt att dra en tydlig gräns.
Citera
2019-07-08, 20:21
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Nä det finns ingenting kreativt i en sådan verksamhet. Samtidigt är det också ett erkännande att andra vill efterlikna någons verk. Hur många designerhus har inte låtit sig "inspireras" av Armani Code eller Bleu de Chanel? Det handlar givetvis inte om kloner men det är inte helt enkelt att dra en tydlig gräns.

Men i dessa fallen så marknadsför dom sig mer eller mindre som identiska kopior så det är imo viss skillnad. För designerhusen jobbar oftast en parfymör eller ”näsa”. Dom flesta har väl såpass stor yrkesstolthet att göra rena kopior inte är acceptabelt. Ren spekulation från min sida dock.
Citera
2019-07-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Som andra sagt så är det verkligen dagsform. Jag skulle aldrig lyckas med den begränsningen heller, men i fantasin skulle det från min garderob just nu bli:

Höst: YSL - Opium Pour Homme

Är det edp eller edt? Nyfiken då jag endastycker testat edtn
Citera
2019-07-10, 09:15
Medlem
Vad saknar min nuvarande parfymkollektion? Hur kan jag komplettera den?

Parfymer jag använder:
Versace Dylan Blue EdT
Yves Saint Laurent La Nuit De L’homme EdT
Maison Margiela Beach Walk EdT
Jean Paul Gaultier Le Male EdT
Chanel Allure Homme Sport EdT
Citera
2019-07-10, 20:58
Medlem
Zhachas avatar
Någon som känner till ifall det finns någon ny parfym som ska motsvara denna, då den verkar ha utgått på de få ställen som jag kan googla mig till. Har stort nostalgiskt värde för mig.
VAN GILS
Aura by Night for Him
https://fimgs.net/mdimg/perfume/375x500.5622.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in