Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-26, 11:51
Medlem
AdaktusBajss avatar
Ytterligare 37 högskoleprovsresultat återkallas, enligt UHR:s webplats. Har vi några namn på fuskarna?
Citera
2019-07-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdaktusBajs
Ytterligare 37 högskoleprovsresultat återkallas, enligt UHR:s webplats. Har vi några namn på fuskarna?

Jag begärde för en vecka sedan ut namnen på alla fuskarna från de senaste sju månaderna, som enligt mediauppgifter är drygt 130 stycken. UHR totalvägrar dock att ge mig namnet på en enda fuskare, då de anser att fuskarnas namn måste skyddas från allmänheten. Så här står det i svaret från UHR:

Citat:
UHR gör bedömningen att det finns risk att personuppgifterna du begär ut kommer att spridas via t.ex. internet genom de texter du avser att skriva och ska försöka sälja in till nyhetssajter. UHR anser därför att det föreligger sekretess enligt 21 kap. 7 § offentlighets- och sekretesslagen (jämför mål i Kammarrätten i Stockholm, mål nr 8316-16).

Den som vill kan själv prova att begära ut namn. Det är möjligt att det går att få ut namn om man anger "rätt" motivering till varför man vill ha tillgång till namnen. Rätt motivering skulle kanske kunna vara att man vill kunna kontakta de högskolor där fuskarna blivit antagna, men att man inte vill publicera namnen på fuskarna.

Namen på fuskarna kan beställas via epost på adressen:

"registrator@uhr.se"
Citera
2019-08-19, 13:33
Medlem
Hur ligger det egentligen till med de randomiserade proven? Fuskare med högre resultat än 1.6 - 1.7 har inte skrivit ett randomiserat prov. Hade en provdel varit randomiserad hade de in nått upp till de resultaten. Nu tycks många få behålla sina poäng trots fusk. Flera hundra namn fanns på listorna och 140 har åkt dit.

UHR har inte gått ut med raka besked!
Citera
2019-08-21, 20:33
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpappan
För mig är rättvisa att även skadestånd till de som stod på reservlistan till utbildningen ska utgå. Om 2 fuskare på juristlinjen termin 1 stängs av, så ska ett fett skadestånd betalas till dem som hade reservplats 1 och 2 på utbildningen. Om 5 tandläkarstudenter stängs av ska de betala skadestånd till det första 5 som stod på reservplats.

Det borde ligga i ett rättsamhälles intresse, när de misslyckats upprätthålla ordning och reda, åtminstone se till att de som blivit drabbade kompenseras. Här är det fullt rimligt att fuskarna lägger upp 100 000 kr för sveda och värk till de som drabbats.
Håller med till 100%! Finns folk som pluggar och sliter i år för att komma in på sin drömutbildningen, så förstörs drömmen för att någon har fuskat sig in. Vidrigt enligt mig.
Citera
2019-08-22, 17:59
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Jag begärde för en vecka sedan ut namnen på alla fuskarna från de senaste sju månaderna, som enligt mediauppgifter är drygt 130 stycken. UHR totalvägrar dock att ge mig namnet på en enda fuskare, då de anser att fuskarnas namn måste skyddas från allmänheten. Så här står det i svaret från UHR:

Den som vill kan själv prova att begära ut namn. Det är möjligt att det går att få ut namn om man anger "rätt" motivering till varför man vill ha tillgång till namnen. Rätt motivering skulle kanske kunna vara att man vill kunna kontakta de högskolor där fuskarna blivit antagna, men att man inte vill publicera namnen på fuskarna.

Namen på fuskarna kan beställas via epost på adressen:

"registrator@uhr.se"

Precis, detta har jag fått lära mig med. Rätt skäl som svar på frågan gör att man får ut namnen. Man kanske ska höra av sig till en juridisk kunnig person som vet hur man kan göra? Den som har ett utgivningsbevis kan nog alltid få ut namnen, så som jag förstår det.
Citera
2019-08-24, 02:04
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananana
http://www.lakartidningen.se/Aktuell...eprovet-vaxer/

Ytterligare 30 personer blir nu av med sina resultat. Samtliga skrev HP 2017. Är det helt kört att få ut namnen?

Sedan kan man undra hur många som har fuskat tidigare år, när kontroller knappt fanns. Hur många läkare har vi egentligen i Sverige som både fuskat sig till utbildningen och sedan fuskat sig genom den? När jag gick programmet så fanns det flera där jag starkt misstänkte att fusk förekom.
Citera
2019-08-26, 22:49
Medlem
Ursprungligen postat av Rebax
I höstas blev 42 personer underkända. Här är listan med deras tilltalsnamn, efternamn och ort:
Tilltalsnamn Efternamn Ort
Daniel Eriksson Högskolan Dalarna
Kim Arafat Högskolan Gävle
Tony Baranou Jönköping universitet
Niklas Hägglund Mittuniversitetet
Nasim Abdullaev SU
Marina Alemi SU
Ali Alhakim SU
Alhasan Al-Hameedawi SU
Asal Alshaikhli SU
Johannes Antar SU
Berat Kendal Bakac SU
Elchin Bashirov SU
Baalaj Duru SU
Tilda Evysdotter SU
Roberth Grytterhielm SU
Sekandar Habib SU
Selam Habtemariam SU
Alex Habtezghi SU
Sara Halil SU
Kevin Heidari SU
Ali Hussain SU
Anton Juric SU
Kristina Just SU
Goran Kadir SU
Bian Karatas SU
Soran Lavehi SU
Niklas Lindgren SU
Nicholas Lubwama SU
Ahmed Mahmoud SU
Diana Mahmoud SU
Mark Mejeedson SU
Elias Mghari SU
Attila Moharamzade SU
Sergei Persson SU
Robert Rhawi SU
Caroline Rossi SU
Pola Salih SU
Behesta Soltanhamid SU
Siyar Tokat SU
Golbarg Yarandpour SU
Minah Zuwak SU
Henok Abraham Örebro universitet

http://fuskbugg.se/dl/u9jScD/Ej%20go...P-resultat.pdf

Ytterligare nio personer blev underkända för ett tag sedan:
Abboud Gülenay
Emdadullah Ebrahimi
Arin Rahim
Ammar Mirza
Karas Hardi
Azatullah Alimi
Amina Alimi
Hekmatullah Alimi
Lema Alimi

Hekmatullah/Hekmat Alimi och Emdad/Emdadullah Ebrahimi har börjat sin utbildning på läkarprogrammet. Här uppstår frågor som är av betydelse;
- Har KI blivit informerad om detta?
- Har de blivit avstängda?

Fyll på tråden med svar på frågeställningarna. Gärna deras facebook/bilder och annat som är av intresse för ändamålet.
Citera
2019-08-27, 15:31
Medlem
Tyvärr verkar UHR inte fått dit alla. Det skrattretande är att fuskare på prestigeutbildningar som går kvar, har svårt att klara sig och får därför stödundervisning!😂😂😂
Citera
2019-08-27, 16:56
Medlem
det var många blattar det. hur åkte dom fast?
Citera
2019-08-27, 18:26
Medlem
folk betalar för att fuska bara för att kunna gå på SU lmao
Citera
2019-08-27, 18:28
Medlem
Verkar som raketforskarna behövde bättre på sina betyg genom olagliga metoder. Sådana här människor skadar samhällets själva funktion och ska inte glömmas.
Citera
2019-08-27, 20:01
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnng
folk betalar för att fuska bara för att kunna gå på SU lmao
Jag kan ha fel, men syftar inte SU på var högskoleprovet man fuskade och åkte dit på skrevs, inte var man ev. pluggar nu efteråt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in