Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Nej, det som "säger mest" är att det byggs väldigt mycket vindkraft i Sverige just nu trots att energislaget är osubventionerat. Jag tror inte investerare är dumma nog att investera i vindkraft om de inte tror att det på sikt är lönsamt.
Då får vi väl se om de får rätt i det antagandet.
Det går dock inte att komma ifrån att vindkraften aldrig kan ersätta kärnkraften om man ser till driftsäkerhet under perioder med hög elkonsumtion. M.ao under vinterdagar då det inte blåser.
Samhällsekonomiskt måste det vara helt huvudlöst att nöja sig med en driftsäkerhet av U-landssnitt om man vill locka hit utländska företag som sysslar med effektkrävande verksamhet (exempelvis serverhallar).
Nej, Grön politik levererar inte eftersom ingen hänsyn till samhällsekonomin tas i jakten på rabiata väljare och självplågare/miljöfakirers röster.
"Jag tror inte" är inte ett vidare starkt argument sett till hur irrationellt investerare agerade under tiden som föregick den stora IT-bubblans implosion i början av 2000-talet.
Det investerades hejvilt i fullkomligt idiotiska projekt helt utan ekonomisk bäring som enbart visade sig bestå av "luft" när korten synades.
Jag har tidigare i tråden länkat till dokument som visar på att många av de företag som är aktiva i vindkraftsbranschen redan nu har problem med lönsamheten.
Det stora utbyggandet av vindkraften kommer dessutom få till följd att pressa ner elpriserna ännu mer under de perioder då vindkrafts-elproduktionen är hög och alla leverantörer har ett överskott, medan priserna under tider av elbrist kommer att skjuta i höjden eftersom antalet reaktorer som förmår minska skillnaderna mellan toppar och dalar i elproduktionen minskats.
Vindkraft är med andra ord i bästa fall ett nollsummespel, då enbart sett till elpriset. Effekterna perioderna av elbrist och kraftnätets opålitlighet får kan vara oöverskådliga.
Det enda sättet för vindkraften att göra kärnkraften överflödig är att visa upp en förmåga att leverera el med samma tillgänglighetstal (11% mot kärnkraftens 90%) under hela året om, något som faller på sin egen orimlighet.
Varför du och Lövin vill montera ner ett av samhällets viktigaste "backbones" i jakten på högst tvivelaktiga "miljöpoäng" när kärnkraften redan anses vara "grön teknologi" är ett fullständigt mysterium?