2019-07-06, 21:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, det är inte min uppgift att stävja det. Men precis som jag inte vet varför de har valt att inte använda cykelbanan trots att jag vet att den är utmärkt så vet inte de varför jag plötsligt får ett behov av spolarvätska på rutan precis när jag passerar dem. Det finns mig veterligen inga regler om hur man använder spolarvätska så jag följer lagen bättre än cyklisten på 60-väg.

Faktum är att jag rent lagligen kunde använda spolarvätska varje gång jag passerade en cyklist oavsett väg på samma sätt som cyklister har rätt att använda körbanan om hastighetsbegränsningen är under 50 trots att de stoppar upp trafiken. Skillnaden är att jag visar hänsyn till mina medtrafikanter och använder inte spolarvätska om det är en laglydig cyklist i närheten.

Förmodligen bryter du mot någon lag om du gör det och du är definitivt olämplig i trafiken och borde få indraget körkort.

Aschberg var ett föredöme som sparkade in bildörrar på bilar som inte stannade vid övergångsställen, fler borde ta efter det för bilister som inte sköter sig.
Citera
2019-07-06, 21:20
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förmodligen bryter du mot någon lag om du gör det och du är definitivt olämplig i trafiken och borde få indraget körkort.

Aschberg var ett föredöme som sparkade in bildörrar på bilar som inte stannade vid övergångsställen, fler borde ta efter det för bilister som inte sköter sig.
Nu har jag egentligen slutat svara dig, men vilken lag menar du att jag bryter mot?
Citera
2019-07-06, 21:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu har jag egentligen slutat svara dig, men vilken lag menar du att jag bryter mot?

Du är inte särskilt konsekvent någonstans så det är inte förvånande. Och jag skrev att du förmodligen bryter mot någon lag när du gör så i trafiken, förstår du vad det ordet betyder? Och tror du verkligen kan agera så i trafiken utan att det bryter mot någon lag?
Citera
2019-07-06, 21:26
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Till vilken nytta? Här dog den här diskussionen. Då är du inte ett dugg bättre än de som använder körbanan i onödan.

Tog precis upp några väldigt vänliga anledningar till varför visa väljer körbanan ibland. Du svarar med att spruta spolarvätska.
Men vi pratar inte om de anledningarna du tog upp, jag har själv cyklat på cykelbanan i fråga en gång i veckan ungefär, den är i utmärkt skick. Cykelbanan är väl avskild från den vanliga vägen så att det är ingen risk att någon parkerar på den. Folk som väljer att inte cykla på den är uteslutande tour de france-wannabes som av någon anledning tror att de cyklar lika snabbt som bilarna. Det är ett egoistiskt skitbeteende som jag väljer att markera mot med spolarvätska eftersom jag tror att det är farligare att rulla ner rutan och skrika "Använd cykelvägen din idiot!".
Citera
2019-07-06, 21:27
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Du är inte särskilt konsekvent någonstans så det är inte förvånande. Och jag skrev att du förmodligen bryter mot någon lag när du gör så i trafiken, förstår du vad det ordet betyder? Och tror du verkligen kan agera så i trafiken utan att det bryter mot någon lag?
Jaha, du killgissade lite, hade som vanligt ingen koll alls och jag bryter nog inte mot någon lag? Då kan vi återgå till att ignorera varandra.
Citera
2019-07-06, 21:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men vi pratar inte om de anledningarna du tog upp, jag har själv cyklat på cykelbanan i fråga en gång i veckan ungefär, den är i utmärkt skick. Cykelbanan är väl avskild från den vanliga vägen så att det är ingen risk att någon parkerar på den. Folk som väljer att inte cykla på den är uteslutande tour de france-wannabes som av någon anledning tror att de cyklar lika snabbt som bilarna. Det är ett egoistiskt skitbeteende som jag väljer att markera mot med spolarvätska eftersom jag tror att det är farligare att rulla ner rutan och skrika "Använd cykelvägen din idiot!".

Uppenbarligen missar du något för varför skulle de annars agera så?

Citat:
Jaha, du killgissade lite, hade som vanligt ingen koll alls och jag bryter nog inte mot någon lag? Då kan vi återgå till att ignorera varandra.

Jag kan tänka mig flera lagar som det bryter mot men du kan alltså inte se att det bryter mot någon lag att medvetet trakassera medtrafikanterna och skapa irritation i trafiken när du kör bil? Har du körkort?
Citera
2019-07-06, 21:36
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Uppenbarligen missar du något för varför skulle de annars agera så?
Min teori är att de tycker att cykelbanan blir för långsam eftersom de ligger och träningscyklar. Varför de tycker att det skall vara mitt problem är dock oklart.

Citat:
Jag kan tänka mig flera lagar som det bryter mot men du kan alltså inte se att det bryter mot någon lag att medvetet trakassera medtrafikanterna och skapa irritation i trafiken när du kör bil? Har du körkort?
Som jag tidigare nämnt ger det ett rätt så svagbegåvat intryck när du uttalar dig stensäkert om saker du uppenbarligen inte har en aning om och blandar det med personangrepp. Det är inte ett attraktivt drag.

Vilka lagar kan du tänka dig att jag bryter mot? Jag inser självklart att det är ohyfsat men å andra sidan är det i ett gott syfte, förhoppningsvis får de som bryter mot lagen sig en tankeställare.
Citera
2019-07-06, 21:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Min teori är att de tycker att cykelbanan blir för långsam eftersom de ligger och träningscyklar. Varför de tycker att det skall vara mitt problem är dock oklart.

Då har du ju ett skäl där trots att du sa att det inte fanns något skäl.

Citat:
Som jag tidigare nämnt ger det ett rätt så svagbegåvat intryck när du uttalar dig stensäkert om saker du uppenbarligen inte har en aning om och blandar det med personangrepp. Det är inte ett attraktivt drag.

Vilka lagar kan du tänka dig att jag bryter mot? Jag inser självklart att det är ohyfsat men å andra sidan är det i ett gott syfte, förhoppningsvis får de som bryter mot lagen sig en tankeställare.

Nu är det du som visar att du är svagbegåvad när du tror att "förmodligen" är synonym med "stensäker". Är du invandrare med språksvårigheter eller bara korkad?

Du svarade för övrigt inte på frågan, kan du alltså inte se en enda lag som det skulle kunna bryta mot att trakassera medtrafikanter när du kör bil?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-07-06 kl. 21:45.
Citera
2019-07-06, 21:46
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Då har du ju ett skäl där trots att du sa att det inte fanns något skäl.

Nu är det du som visar att du är svagbegåvad när du tror att "förmodligen" är synonym med "stensäker".

Du svarade för övrigt inte på frågan, kan du alltså inte se en enda lag som det skulle kunna bryta mot att trakassera medtrafikanter när du kör bil?
Jaha, då var vi tillbaka i det här igen. Som jag tidigare sagt, vi kan skita i den här diskussionen. Du tillför absolut ingenting och jag känner bara att jag blir korkad av att försöka läsa ditt infantila krumbuktande för att försöka "vinna" diskussionen.

Om Svenne-i-Banan läser det här vill jag göra honom uppmärksam på att någon skriver obegåvade inlägg i hans namn.
Ha en trevlig kväll!
Citera
2019-07-06, 22:35
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Ja, det vore utmärkt. Men knappast realistiskt. Ditt påstående stämmer kanske på landsbygden eller utanför de stora städerna. Men inte i Stockholm, Göteborg och Malmö. Då är cykeln snabbast, dessutom pålitlig. Pendlingsresan med cykel tar lika lång tid varje dag, endast någon minuts variation beroende på vart och hur länge man stannar för rött. Den pålitligheten finns knappast för de som kör bil. Inte i Stockholm i alla fall. Där kan en resa som tar 15 minuter utan trafik ta minst 45 i rusning men oftast över 1 timme. Det beror liksom på. Till på köpet kommer man fram frustrerad och irriterad. Har du cyklat kommer du kanske inte fram superlycklig. Men all forskning visar att du mår bättre och presterar bättre jämfört med en som kört bil.

Sant, men alla cyklar inte i stan och det är på infarterna som trängseln blir större och därmed dras tempot ned. Är busstrafiken fortfarande tillåten i scenariot?

Jag jobbar i stan, har drygt två mil till jobbet som jag avverkar på ca 20-30 minuter beroende på trafik. Kan knappast göra det med cykel.
Citera
2019-07-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Sant, men alla cyklar inte i stan och det är på infarterna som trängseln blir större och därmed dras tempot ned. Är busstrafiken fortfarande tillåten i scenariot?

Jag jobbar i stan, har drygt två mil till jobbet som jag avverkar på ca 20-30 minuter beroende på trafik. Kan knappast göra det med cykel.

Nej, alla cyklar inte i stan. Jag cyklar genom staden, precis som många andra sol kör igenom den med egen bil. Många skulle kunna börja cykla om de bara vågade prova. Om cykelbanorna blir bättre kommer fler att börja cykla. Det är till gagn för alla.

Du beskrev just din resa. Det är såklart relevant för just dig. Men på sysyemnivå är den inte relevant. Stockholms läns cykelnkansli visade förra året i en rapport att 70 % av befolkningen i Stockholm skulle kunna cykla till och från arbetet på under 30 minuter. Utan någon större ansträngning. Det som saknas är bra infrastruktur. Något som jag och flera andra visat med flera länkar i tråden.

https://www.sll.se/verksamhet/Regional-utveckling/Nyheter/2019/04/potentialstudie-cykelkansliet/
Citera
2019-07-06, 22:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence

Jag cyklade nästan 3 mil i varje riktning tidigare och det gick snabbare än både SL och bil, blir ofta så när man ska in i innerstan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in