Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Storyn låter för sjuk för att vara sann, och låter ngt för sjukt så är det oftast det. Polisen har informerats om bilen i år!!! Suck.. Recondarna som skulle fixa bilen kunde väl för f-n ringt polisen själva när de märkte att inget hände om nu storyn är sann.. Man tappar f-n tron på mänskligheten!
Jag är benägen att hålla med. Misstaget i denna berättelse är att recondarna är mer än en. Om det bara vore en rekondare så kan man tänka sig att denne jobbar kvar på firman och inte vågar berätta för att han är den ende som vet. Men att två rekondare skulle hålla tyst så lång tid - det finns inte på kartan. Som Eddan säger: det två vet, vet hela världen.
Att berättelsen dessutom passar in på en bok gör att man kan fundera på om berättelsen antingen är en marknadsföringssak eller ett villospår som någon sprider här på tråden och till bokens författare.
Men historien är sprängstoff som går att testa. Visar riksarkivet att den aktuella bilen tillhört Brunnhagen? Jag utesluter inte att så är fallet, men någon i tråden bör syna påståendet. Den riktiga syningen av fallet tror jag dock är att berättelsen aldrig kommer att komma ut i pressen. Kvasta-Sara vill inte outa sin källa, men en tidning kan hälsa källan via Kvasta-Sara och locka med tipspengar om källan kan visa sig vara pålitlig.
Att bilen tillhört Brunnhagen utesluter jag inte, men det går att ta reda på vilka bilar de har sålt, via riksarkivet. Källan kan även ha ägt bilen eller känt någon som ägt den, och en Toyota ägd i Mariestad kommer med stor sannolikhet från Brunnhagen... Så det finns stora möjligheter för någon att fabricera en historia som håller för de första grundläggande testerna och därmed framstår som trovärdig. I valet mellan att se detta som villospår eller marknadsföringsåtgärd för bok så tycker jag det senare är lite mer sannolikt.
Eller med andra ord, så länge inte berättelsen kommer ut i pressen, dvs tål pressgransking, så tycker jag den skall bedömas som fejk.