2019-07-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Ja, och om uppgifterna om att TB är gravt alkoliserad stämmer så blir det hela extra intressant.
Missbruk av alkohol och droger beror inte allt för sällan på att man mår dåligt psykiskt och vill fly verkligheten, så det vore bra om någon har information om ungefär när dessa problem kan ha startat?

Känns ju lite” skumt när det står i boken om en alkoliserad man ( en av ett brödrapar ) och en vit bil som blev ” lånad på bilverkstaden natten då Helena försvann 🤔
Påhittat el hintar av sanning ???
Citera
2019-07-05, 19:40
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Det jag har fått fram om Corollan är att den var reggad som hyrbil i Motortrends ägo fram till mars 1993, då den såldes till en man i Mariestad. Sedan har den haft ett antal ägare innan den ska ha skrotats 2006. För er som vill ha uppgifter om bilen "svart på vitt" så kan man mot en mindre avgift beställa kopior på ägarbytesdokument via riksarkivet. Samt kontakta Transportstyrelsen för uppgifter längre fram i tiden.

I övrigt vet jag inte mer om bilen. Regnumret har jag fått från enligt mig mycket säkra källor som jag skyddar, inte outar. Jag hoppas du Ugglan respekterar detta. Kan tillägga att polisen har informerats om bilen i år.

Storyn låter för sjuk för att vara sann, och låter ngt för sjukt så är det oftast det. Polisen har informerats om bilen i år!!! Suck.. Recondarna som skulle fixa bilen kunde väl för f-n ringt polisen själva när de märkte att inget hände om nu storyn är sann.. Man tappar f-n tron på mänskligheten!
Citera
2019-07-05, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Storyn låter för sjuk för att vara sann, och låter ngt för sjukt så är det oftast det. Polisen har informerats om bilen i år!!! Suck.. Recondarna som skulle fixa bilen kunde väl för f-n ringt polisen själva när de märkte att inget hände om nu storyn är sann.. Man tappar f-n tron på mänskligheten!

Håller helt och hållet med dig. Det vore riktigt sjukt. Men jag håller det här öppet. Större under har ju hänt.

Trevlig helg.

Mvh Unabomber
Citera
2019-07-05, 22:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Hur vet du registreringsnumret? Jag har för mig att ett liknande registreringsnummer har nämts i tråden (?), men hur vet du numret? Är det rätt nummer eller driver du med oss? Det här är ju som sju rätt på Eurojackopt!!! Känns som att du och Judaland har mer att berätta.

Att M*kael Br*nnhagen har förnekat kännedom om bilen är 100 procent säkert!

Jag har många gånger undrat om "droppandet" av KM ... Är detta verkligen rätt man? Eller är rätt man någon som nämnts på senare tid i tråden? Eller är (var) de båda kompisar på den tiden? KM kan vara "rätt man" - eller en direkt "syndabock".

Ang. det jag fetmarkerat.

Hur vet du att MB har förnekat kännedom om bilen?

Hur kan du avgöra att detta påstående är 100% sant?

Till vem (förväntar mig inget/inga namn här) har han förnekat kännedom om bilen?
Citera
2019-07-05, 22:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Prinzezzan; Hur säkra bedömer du dina uppgifter att det inte var bröderna B. Helena seglade med på lördagen vara?

Jag har fått uppgiften om vilka som var med på båten, som Helena seglade med på lördagen, från ett par olika håll. Eftersom jag inte har några andra uppgifter om segling just denna dag, så utgår jag från den informationen.

Att Helena seglat med bröderna, det har jag hört från andra håll. Men det ska enligt uppgifter inte ha varit hennes sista dag i livet. Om någon har annan information om detta, hör gärna av er.
Citera
2019-07-06, 06:39
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:

Jag är benägen att hålla med. Misstaget i denna berättelse är att recondarna är mer än en. Om det bara vore en rekondare så kan man tänka sig att denne jobbar kvar på firman och inte vågar berätta för att han är den ende som vet. Men att två rekondare skulle hålla tyst så lång tid - det finns inte på kartan. Som Eddan säger: det två vet, vet hela världen.

Att berättelsen dessutom passar in på en bok gör att man kan fundera på om berättelsen antingen är en marknadsföringssak eller ett villospår som någon sprider här på tråden och till bokens författare.

Men historien är sprängstoff som går att testa. Visar riksarkivet att den aktuella bilen tillhört Brunnhagen? Jag utesluter inte att så är fallet, men någon i tråden bör syna påståendet. Den riktiga syningen av fallet tror jag dock är att berättelsen aldrig kommer att komma ut i pressen. Kvasta-Sara vill inte outa sin källa, men en tidning kan hälsa källan via Kvasta-Sara och locka med tipspengar om källan kan visa sig vara pålitlig.

Att bilen tillhört Brunnhagen utesluter jag inte, men det går att ta reda på vilka bilar de har sålt, via riksarkivet. Källan kan även ha ägt bilen eller känt någon som ägt den, och en Toyota ägd i Mariestad kommer med stor sannolikhet från Brunnhagen... Så det finns stora möjligheter för någon att fabricera en historia som håller för de första grundläggande testerna och därmed framstår som trovärdig. I valet mellan att se detta som villospår eller marknadsföringsåtgärd för bok så tycker jag det senare är lite mer sannolikt.

Eller med andra ord, så länge inte berättelsen kommer ut i pressen, dvs tål pressgransking, så tycker jag den skall bedömas som fejk.
Citera
2019-07-06, 07:19
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur

Eller med andra ord, så länge inte berättelsen kommer ut i pressen, dvs tål pressgransking, så tycker jag den skall bedömas som fejk.

Alltså: Hur många anställda jobbade på bilfirman -92? Om det vore sant borde skvallret på firman gått redan första fikarasten efter upptäckten så samtliga där fått reda på det..

Egentligen bara fråga de som vart anställda där -92 om de då hörde skvallras något om detta...

Om de anställda hört om skvallret -92 = Sant
Om de anställda inte hörde något -92 = Falskt
Citera
2019-07-06, 09:45
Medlem
Har läst nämnd bok då den blev utgiven, tycker att den var en läsvärd krim roman. Men ser inte att den tillför fallet något. Fallet har varit en inspiration åt författaren det visas tydligt. Fiktion. Besviken, önskvärt vore att någon vågade röra upp ordentligt. I en fiktiv värld är allt tillåtet. Behövs ingen tillåtelse eller välsignelse. Tänk om någon vågade utnyttja det.
Håller med föregående ang bilen.
Citera
2019-07-06, 11:18
Medlem
Citat:
Alltså: Hur många anställda jobbade på bilfirman -92? Om det vore sant borde skvallret på firman gått redan första fikarasten efter upptäckten så samtliga där fått reda på det..

Egentligen bara fråga de som vart anställda där -92 om de då hörde skvallras något om detta...

Om de anställda hört om skvallret -92 = Sant
Om de anställda inte hörde något -92 = Falskt

Hela den här storyn luktar hästskit tycker jag.

En nedblodad lånebil på en liten ort som Mariestad samtidigt som hela bygden söker efter en försvunnen flicka. Det är klart som korvspad att en sådan grej inte hade kunnat passera obemärkt genom alla år.
Citera
2019-07-06, 12:02
Medlem
Tänk om..
Konflikt i dungen, kvinnoskrik i 5 min, gråt och högljutt bråk, manliga aggressiva röster, bildörr knäpper igen, tystnad.
Kvinna i nöd, bortförd mot sin vilja.
Tolkning av vittnet S, Det löste sej nog när det blev tyst. Det var med säkerhet Helenas röst.
Motsägelser talar tydligt om ni läser förhöret.

Väl använd genväg. En livlig varm vindstilla ljus sommarnatt. Mycket fest folk i rörelse överallt. Nära villaområde, nära offrets hem. Ett brott på väg att ske, offret skriker, gm avbryter, rädd för upptäckt, Helena springer de sista metrarna hem. Så tror jag det skulle ha skett om det hände enligt vittnets hörsägen.

Tror inte hon kom ut ur bilen levande.
Intressant vad DNA på sandal kan visa.
Citera
2019-07-06, 13:28
Medlem
Ni som varit med ett tag, greensky m.fl., borde väl ha koll på att toyota-historien knappast dykt upp nu?! Var ju uppe så sent som i våras i tråden, och själv hörde jag om det för närmare 10 år sedan.
Citera
2019-07-06, 14:29
Medlem
Jubberos avatar
Hösten 2017 fick jag ett PM av en användare, vilken ville applicera Br*nnhagens namn i mitt funderande. Jag skrev då tillbaka att det inte kändes intressant för min del i det läget.

Responsen blev då att jag hotades med stryk o att jag skulle ange tid o plats för att ses. Jag avböjde. 😄
Jag har ytterligare en gång, i syrliga ordalag, blivit uppmanad att våga komma till ett möte. Denna gång antog jag detta o åkte till mötet. Ingen dök upp.
Vem det gällde då?.... KM

Om ett samband finns kan man ju bara spekulera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in