2019-07-05, 23:21
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Nej tack. Vill inte att någon fartdåre ska få mig att köra snabbare än jag behöver.

Ligger du efter en lastbil och ska köra om den så kör du redan långsammare än du behöver, att då gasa för att köra om låter ju naturligt...

Att slänga sig ut framför bilar, fullt medveten om att dom kommer behöva tokbromsa, är väl knappast ok..
Citera
2019-07-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ligger du efter en lastbil och ska köra om den så kör du redan långsammare än du behöver

Håller konstant fart med farthållare och kommer ikapp.
Citera
2019-07-06, 13:13
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Håller konstant fart med farthållare och kommer ikapp.

Fast när du märker att du börjar komma ikapp, varför svänger du inte ut när du märker en lucka till vänster? Att du kommer komma ikapp lastbilen vet du ju hundratals med meter i förväg oftast efter motorväg, då är det ju bara vänta in en lucka och svänga ut?
Citera
2019-07-06, 14:22
Medlem
Citat:
Fast när du märker att du börjar komma ikapp, varför svänger du inte ut när du märker en lucka till vänster? Att du kommer komma ikapp lastbilen vet du ju hundratals med meter i förväg oftast efter motorväg, då är det ju bara vänta in en lucka och svänga ut?

Du får inte gå ut och köra i vänster körfält förrän det är dax att köra om, lagom är väl när det avståndsmässigt ungefär är 3 sekunder till framförvarande fordon. Självklart kan man gå ut tidigare, med konsekvensen att bilar i vänsterfilen får bromsa.
Citera
2019-07-06, 14:37
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Du får inte gå ut och köra i vänster körfält förrän det är dax att köra om, lagom är väl när det avståndsmässigt ungefär är 3 sekunder till framförvarande fordon. Självklart kan man gå ut tidigare, med konsekvensen att bilar i vänsterfilen får bromsa.

Rätt värdelöst att använda farthållare under sådana förhållanden.

Ibland är det ju bättre att du går ut tidigare så att fartdårarna ser att du ska gå ut i vänster. Så gör jag, anpassar mig till luckan i vänster fil inte till ett fixt avstånd till framförvarande.

Ont: det som irriterar mig mest är idioter som inte visar sina avsikter i trafiken.

Anser att Norge ligger bättre till än Sverige i detta avseende.
Citera
2019-07-06, 18:35
Medlem
Kom på en annan sak som är sjukt störigt. Idioter som kör om på motorväg och svänger in framför när de precis passerat. Speciellt störigt om de är ensamma i vänster fil.
Citera
2019-07-07, 09:18
Medlem
Citat:

Lite pragmatisk får man ju ändå vara?
När man är några hundra meter bort så k8llar man vänsterfilen och justerar in hastigheten uppåt eller neråt för att få en länplig lucka där man kör om.

Är det tät trafik i bägge fälten går det givetvis inte utan att då gäller anpassning till situationen och att egentligen ingen bil kan köra exakt den hastighet de skulle vilja.
Citera
2019-07-07, 11:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jo, men nu är ju inte avsikten med vänsterfilen att man ska ligga där över långa sträckor.

Om jag kör 110 km/h och kommer ifatt en lastbil och går ut i vänsterfilen för tidigt så kommer det garanterat ett kukhuvud i 150+ och tycker att jag "hindrar och stör" hans framfart. Väntar jag tills jag är på lämpligt avstånd så kommer det ändå ett kukhuvud i vänsterfilen i 150+, trots att högerfilen är helt ren bakom mig, och tycker att det är han som är kung på vägen och att jag vackert får anpassa min hastighet för att han ska köra om först. Om han istället gått in bakom mig och markerat att "jag följer dig i omkörningen" och låtit mig gå ut, med mindre risk, i vänsterfilen så hade ingen av oss behövt anpassa någon hastighet.
Citera
2019-07-07, 16:28
Medlem
folk som inte kör fast de har företräde
kan orsaka stora problem när fler än 2 bilar är inblandade i situationen
Citera
2019-07-07, 16:45
Medlem
folk som börjar blinka så sent att man inte har någon nytta av informationen
Citera
2019-07-07, 16:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
folk som börjar blinka så sent att man inte har någon nytta av informationen
Ja, även här borde man ju i så fall kunna hävda den gamla goda paragraf 16.
Visar man inte tidigt sin avsikt att bromsa, t.ex. genom att i god tid ge tecken för sväng, så borde detta kunna bestraffas med förslagsvis en 3" påle uppkörd i röven!

"3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276): ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”
Citera
2019-07-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
folk som inte kör fast de har företräde
kan orsaka stora problem när fler än 2 bilar är inblandade i situationen

Kan bara hålla med. Det som är värre än detta är småbilsförare som inte kan läsa av och förstå att man lämnar företräde åt de som inte har, just för storleken på fordonet. Troligen är du en sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in