2019-06-26, 07:32
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kanske inte stör mig direkt, men när en man och en kvinna åker i en bil så är det i 9 fall av 10 mannen som kör. Why?

Hade jag startat en budbilsfirma eller taxibolag så hade jag bara anställt kvinnor.
Citera
2019-06-26, 09:30
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kanske inte stör mig direkt, men när en man och en kvinna åker i en bil så är det i 9 fall av 10 mannen som kör. Why?

Hade jag startat en budbilsfirma eller taxibolag så hade jag bara anställt kvinnor.

Jag är nånstans däremellan.
Att du bara hade anställt kvinnor kan jag bara anta att du syftar på mindre olyckor och således mindre utgifter för dig.

Men när jag själv har kört i trafiken, så ser jag två problem. Först ser jag dessa macho-snubbar som kör i (oftast) BMW, Mercedes och ibland Audi. Dom kör extremt aggressivt och då menar jag extremt, dom är i en virtuell rally-bana när dom är ute och kör, och det är alltid varmt, ljust ute och soligt även fast det kan vara en kall, isig vinternatt för oss andra.

Och så har vi andra problemet när det är en förvirrad person som kör sin bil och inte riktigt vet hur den ska bete sig och nästan verkar få panik, när man då kör om bilen så har det alltid suttit en kvinna där bak. (Edit: Där fram menar jag.)

Så om man ska prata kön, så har båda könen diverse problem i trafiken. Alltså, vi alla har problem haha.
Senast redigerad av Sainsburys 2019-06-26 kl. 09:33.
Citera
2019-06-26, 12:55
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Oftast är det kvinnan som "kör" medans mannen håller i ratten. Jäkligt irriterande.
Citera
2019-06-26, 13:19
Medlem
Hahaha - 2:an fick mig att tänka på en som kör lastbil, som alltid har stora hörselkåpor på. Jag bor precis vid en ICA-butiks lastkaj och han brukar köra för Postnord som också finns i den butiken. Ser dock ut att vara såna med radiofunktion (en liten antenn på) eller hörlursfunktion och det är nog därför en del använder dessa. Att dom dämpar omgivande ljud gör ju att man hör musiken bättre utan att behöva så hög volym.

Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag är nånstans däremellan.
Att du bara hade anställt kvinnor kan jag bara anta att du syftar på mindre olyckor och således mindre utgifter för dig.

Men när jag själv har kört i trafiken, så ser jag två problem. Först ser jag dessa macho-snubbar som kör i (oftast) BMW, Mercedes och ibland Audi. Dom kör extremt aggressivt och då menar jag extremt, dom är i en virtuell rally-bana när dom är ute och kör, och det är alltid varmt, ljust ute och soligt även fast det kan vara en kall, isig vinternatt för oss andra.

Och så har vi andra problemet när det är en förvirrad person som kör sin bil och inte riktigt vet hur den ska bete sig och nästan verkar få panik, när man då kör om bilen så har det alltid suttit en kvinna där bak. (Edit: Där fram menar jag.)

Så om man ska prata kön, så har båda könen diverse problem i trafiken. Alltså, vi alla har problem haha.

Det där låter mer som det är du som kör långsamt (lagligt) på större trafikleder/motorvägar och inte kan hålla dig borta från vänsterfilen. Och bara för det är vinter och normal halka (undantaget kanske extrem snöstorm med obefintlig sikt och liknande) behöver man ju inte ligga 10-30 km/h under hastighetsgräsen (som i sin tur redan är satt efter vinterkörning och taskigt väder) - på en raksträcka. Så som en del gör.
Jag upplever aldrig något problem med BMW och Mercedes-förare (annat än möjligen en och annan farlig omkörning på landsväg). Det är betydligt värre med kvinnor i Kia-SUVar, Dacia Duster och liknande modeller som kör sakta som fan och inte en tanke på att andra vill förbi.
Det du beskriver med att dom agerar förvirrat stämmer ju också. Ibland när man t ex kommer upp fort bakom dom medans dom ligger i vänsterfil och precis kört om en annan bil, så blir dom helt chockade och börjar vingla och ha sig och några blir liggande mitt mellan filerna en liten stund innan dom kommer på "visst ja - jag skulle ju gå till höger". Man får va försiktig i dom lägena, för det har hänt dom vinglar vänster, just som man själv ska passera.

Men detta är såklart grovt generaliserat. Alla kvinnor kör ju knappast illa. Likväl som att några av dom segaste och mest sopiga (avseende på körskicklighet) förare jag åkt med, har varit män.
Senast redigerad av C20 2019-06-26 kl. 13:30.
Citera
2019-06-26, 14:07
Medlem
Jag stör mig på kvinnor som blinkar åt ett håll men kör åt andra. Hände tex 2 gånger igår. Även på att de inte kan komma iväg vid grönt ljus. Hänt flera gånger, det går i snigelfart och speciellt när de ska svänga i samband med det. Visst om det är folk som ska gå över är det en sak, men när hela gatan är TOM och man står i kö och bara kvinnan hinner åka innan det precis slår om till rött får mig att se rött !

Stör mig även på de macho grabbarna i sådana bilar som en tidigare skrev.. Som ska komma och lägga sig 30 cm bakom en och när man bromsar till så att de ska hålla lite distans, nej fan det gör dom ju inte utan då ska dom åka och nästintill kyssa min bilröv! O nej jag kör inte för sakta utan kanske håller 2 km under hastighetsgränsen. Idioter!
Citera
2019-06-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Jag har börjat irritera mig på folk i trafiken, inte för att det stör mitt resande utan mest för att jag tycker det är störande rent allmänt. Och det är övervägande män som står för fjolleriet.

1. Män man inte ser! Sitter förmodligen på golvbrunnen när dom kör och det enda som sticker upp är en keps, dom kan omöjligt ha full kontroll när dom knappt ser ut genom vindrutan.

2. Män med hörselskydd, nu är det inte hörlurar med feta basar utan byggarbetarhörselskydd. Varför? Är det sånt oljud i bilen så kan dom isolera dörrarna bättre, ser skitfult ut.

3. Dekaler! Johansson, Svensson eller brännvin, dekalerna tar upp halva rutan och vem fan bryr sig om att Svensson har en v70, ser förjävligt ut och förmodligen inte heller lagligt.

4. Poppys, fortfarande skitfult med en massa glasflaskor i framrutan på bilen. Ja dom lyser, sjukt ascoolt nä...

Har ni fler saker ni stör er på? Eller är ni en av dom som passar in i ovanstående kriterier.
Grattis. Ser man på svaren så har du skapat en tråd för lättkränkta män då de flesta svaren innehåller ordet kvinna i.
Men värst är män i Tyska bilar som tror de kan köra bil. Tog häng på en i dag inför Vallarondellen i Linköping. Två filer in i rondellen samt ett vägarbete.
Den där mannen i BMWn vägrade att köra in i luckorna som skapades åt honom. Först när en lätt lastbil stannade för att släppa in så fick han fart på sin bil. Då hade jag räknat in tio tillfällen han hade kunnat köra på.
Näe, män i tyska bilar borde inte få ha körkort även om jag betvivlar att alla har det.
Citera
2019-06-26, 19:14
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Hahaha - 2:an fick mig att tänka på en som kör lastbil, som alltid har stora hörselkåpor på. Jag bor precis vid en ICA-butiks lastkaj och han brukar köra för Postnord som också finns i den butiken. Ser dock ut att vara såna med radiofunktion (en liten antenn på) eller hörlursfunktion och det är nog därför en del använder dessa. Att dom dämpar omgivande ljud gör ju att man hör musiken bättre utan att behöva så hög volym.

Det där låter mer som det är du som kör långsamt (lagligt) på större trafikleder/motorvägar och inte kan hålla dig borta från vänsterfilen. Och bara för det är vinter och normal halka (undantaget kanske extrem snöstorm med obefintlig sikt och liknande) behöver man ju inte ligga 10-30 km/h under hastighetsgräsen (som i sin tur redan är satt efter vinterkörning och taskigt väder) - på en raksträcka. Så som en del gör.
Jag upplever aldrig något problem med BMW och Mercedes-förare (annat än möjligen en och annan farlig omkörning på landsväg). Det är betydligt värre med kvinnor i Kia-SUVar, Dacia Duster och liknande modeller som kör sakta som fan och inte en tanke på att andra vill förbi.
Det du beskriver med att dom agerar förvirrat stämmer ju också. Ibland när man t ex kommer upp fort bakom dom medans dom ligger i vänsterfil och precis kört om en annan bil, så blir dom helt chockade och börjar vingla och ha sig och några blir liggande mitt mellan filerna en liten stund innan dom kommer på "visst ja - jag skulle ju gå till höger". Man får va försiktig i dom lägena, för det har hänt dom vinglar vänster, just som man själv ska passera.

Men detta är såklart grovt generaliserat. Alla kvinnor kör ju knappast illa. Likväl som att några av dom segaste och mest sopiga (avseende på körskicklighet) förare jag åkt med, har varit män.

Ville bara inflika att nej, jag är inte en sån som kör lagligt eller kan hålla mig borta från vänsterfilen. Jag följer trafikrytmen, eller oftast så kör jag 90 på en 70-väg.
Ligger jag i vänsterfilen och jag har någon bakom mig som vill köra ännu snabbare så byter jag fil så den kan komma förbi.
Men när du påpekade detta så har vi hittat en tredje kandidat som är irriterande och som finns både på manliga och kvinnliga sidan, och det är den jag nu tvingades försvara mig från att bli kallad haha....
Citera
2019-06-27, 09:20
Medlem
Män och kvinnor kör illa på olika vis. Dock är det flest män som ligger bakom de mest dödliga olyckorna.
Något som irriterar mig är alla kvinnor som inte kan accelerera när de skall in på motorvägen. Det verkar som de inte förstår hur mycket jävelskap de ställer till med när de kör in på en motorväg med 70 km/h när farten ute på vägen ligger på 120-130 km/h.
Citera
2019-07-01, 19:49
Medlem
Störigast är de vänsterfilsåkare som inte har vett att lägga sig i högerfilen på motorvägen. Vänsterfilen är för omkörningar.
Citera
2019-07-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Störigast är de vänsterfilsåkare som inte har vett att lägga sig i högerfilen på motorvägen. Vänsterfilen är för omkörningar.

Ännu störigare är de som kör om i vänster fil på motorväg och gör att man själv måste bromsa för fordon man kommer ikapp i högerfilen.

Om jag börjar komma ikapp t.ex. en långtradare i högerfilen och ser att det kommer en omkörare i vänsterfilen kan jag välja:
1) gå ut genast och låta omköraren bromsa
2) vänta bakom långtradaren tills omköraren passerat

Väljer jag 2 så gör jag omköraren en tjänst och då förväntar jag mig att omköraren ska vara så pass uppmärksam och gasa på så jag slipper bromsa.
Citera
2019-07-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Ännu störigare är de som kör om i vänster fil på motorväg och gör att man själv måste bromsa för fordon man kommer ikapp i högerfilen.

Om jag börjar komma ikapp t.ex. en långtradare i högerfilen och ser att det kommer en omkörare i vänsterfilen kan jag välja:
1) gå ut genast och låta omköraren bromsa
2) vänta bakom långtradaren tills omköraren passerat

Väljer jag 2 så gör jag omköraren en tjänst och då förväntar jag mig att omköraren ska vara så pass uppmärksam och gasa på så jag slipper bromsa.

Du kan också göra 3) gå ut genast och tycka till lite på gasen för att underlätta trafikflödet.
Citera
2019-07-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Du kan också göra 3) gå ut genast och tycka till lite på gasen för att underlätta trafikflödet.

Nej tack. Vill inte att någon fartdåre ska få mig att köra snabbare än jag behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in