Citat:
Ursprungligen postat av
hoppahulle01
De passar väl på, när det är sådan liten skillnad i övrigt.
Men frågan är om finnarna verkligen vågar sig på F-35? Då känns det på rak arm mer som om de skulle gå på nya F/A-18, med tanke på F-35's bundenhet till baser. Som jag förstått det på rapporterna från Norge, så behövs värmda hangarer, konstant kärlek och allt sådant för att ha dem luftvärdiga. Eftersom finnarna verkar operera väldigt lika oss, så tvivlar jag på att de vill ha ett plan som de omöjligen kan sprida och hålla igång utan fasta baser.
Det tycker jag också. För det är trots allt lite "finskt" att hålla på med lite äldre, men robusta, grejor. Utöver detta finns den nära släktskapen med gamla Hornet som nu ska fasas ut. Amerikanerna erbjuder också, i samma offert, två stycken Growler.
Man ska tänka på att om planen bara håller
tillräcklig prestandanivå så är det det taktiska uppträdandet som fäller avgörandet i en luftstrid. Robotarna, alltså vapnen, är ju samma oavsett flygplanstyp.
Om man ser till Sveriges militära säkerhet, givet samarbetet mellan våra respektive flygvapen, så kanske det är bättre med två olika operativa flygplanstyper? Gripen E och Super Hornet kanske kompletterar varandra bra?