Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Som sagt, jag avstår från att betta.
Visst har Typhoon bättre flygprestanda jämfört med Gripen E men denna prestanda är inte mycket bättre. Vidare så utvecklas ju även Gripen E - det finns t ex ett motoralternativ med 18% mer dragkraft och dubbla effekten.
Jag tror som du att F-35 ligger mycket bra till, för amerikanerna har helt enkelt flyt med detta plan.
Tveksam till att SAAB inte lyssnat till motorkritiken, tror nog att de sett till att Gripen E har tillräckligt med kraft. Som du säger så har ju Typhoon något bättre prestanda, men för liten skillnad för att priset ska motiveras.
F-35 är nog en av frontrunners, ja, men samtidigt så vill nog finnarna ha så hög operativ förmåga som det går. Att döma av det som framgår av F-35, så är det inte ett alternativ om man vill ha det som Sverige och Finland kallar för "fältmässig" förmåga.
Att USA kan ge garantier som Sverige inte kan, det är nog till fördel för dem. Å andra sidan, så tror jag att finnarna kan tänka ur ett annat perspektiv - eftersom Gripen med fördel opererar i "flock", så hade man i princip haft ett enda stort flygvapen tillsammans med Sverige om båda använder planet. Med tanke på hur mycket våra flygvapen samarbetar, och nya politiska överenskommelserna, så är det nog ett bra läge SAAB har.