2019-06-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Stigförmågan är ju en annan på tvåmotoriga plan, jag vet man tyckte Gripen C var för dålig initialt.

Jag antar att man kan ha högre krav i ett alpland där än platta Finland.

Eurofightern är ganska mäktig vid take-off

Stigförmåga eller lastförmåga är knappast något som intresserar ett land som Schweiz. Det som är intressant är bra "stealth" låg RCS, bäst och modernast radar för att kunna upptäcka fienden i tid, bra jammers för att störa ut motståndaren samt bra beväpning för att kunna avgöra snabbast på längst avstånd. Och ekonomi då ett modernt flyg kostar ofantligt mycket.

Den enda gången hög lastvikt kan vara intressant om du ska göra en offensiv attack med typ tunga GBU-24 på 900 pannor och bomba sönder något mellanösten land. Men jag tror Schweiz kommer använda sitt lilla flygvapen till att hävda sitt territorium då behövs det knappast att lasta mer än 7 ton vilket är mer än tillräckligt.
Citera
2019-06-19, 00:29
Avslutad
Citat:
Stigförmågan är ju en annan på tvåmotoriga plan, jag vet man tyckte Gripen C var för dålig initialt.

Eurofightern lär vara state-of-the-art när det gäller flygegenskaper men det har mindre betydelse i dagens bvr och hms när sensorer är viktigare än dogfights.

Dessutom är Eurofightern svindyr. Finland brukar ju vara väldigt smarta när det gäller bang for the buck och då är Gripen NG det bästa valet. Tror nog att jag skulle sätta en slant på att det blir Gripen för Finland.
Citera
2019-06-19, 00:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Eurofightern lär vara state-of-the-art när det gäller flygegenskaper men det har mindre betydelse i dagens bvr och hms när sensorer är viktigare än dogfights.

Dessutom är Eurofightern svindyr. Finland brukar ju vara väldigt smarta när det gäller bang for the buck och då är Gripen NG det bästa valet. Tror nog att jag skulle sätta en slant på att det blir Gripen för Finland.

Det beror på ur vilken aspekt man ser det. F-35 är ju också ett väldigt bra plan.

Det finska kravet är drygt 60 plan. Jag tror dock inte att man har råd med så många F-35 och om då finnarna håller fast vid numerären så ligger Gripen E väldigt bra till.

Jag avstår från att betta men jag tror att Eurofighter är chanslös, för det planet har inget som kan betraktas som unikt. Inte billigt, inte stealth, inte snarlikt Hornet osv.
Citera
2019-06-20, 19:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Gripen har inte dålig stigförmåga, den är jämbördig med Rafale och bättre än Super Hornet/F-35. Eurofighter har något bättre.
Citera
2019-06-22, 17:16
Avstängd
Citat:
Nej, det var inte Gripen som valdes bort utan finansieringen. Gripen vann utvärderingen och föreslogs för flygvapnet.

Gripen är bortvald nu, och det kommer säkert att ligga Saab till last även i Finland. Man satsar helt enkelt inte på ett så osäkert kort. Kanske läget hade varit ett annat om det hade funnits riktiga Gripen E som kunde flyga. Tyvärr är risken stor att den är omodern redan innan den kommer ut på marknaden.
Citera
2019-06-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Gripen har inte dålig stigförmåga, den är jämbördig med Rafale och bättre än Super Hornet/F-35. Eurofighter har något bättre.

Og hvor har du kildene for disse påstandene, og husk det er Gripen E vi snakker om?
Hvor mye drivstoff og våpen har flyene med seg når du sammenligner?
Citera
2019-06-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Og hvor har du kildene for disse påstandene, og husk det er Gripen E vi snakker om?
Hvor mye drivstoff og våpen har flyene med seg når du sammenligner?
Där har du faktiskt en poäng, när man mäter sådana värden som vissa tillverkare anger typ top hastighet samt stigförmåga beror det givetvis också på hur mycket last samt på vilken höjd planet befinner sig på vilket kommer göra enorm skillnad på värdena.
Citera
2019-06-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Stigförmåga eller lastförmåga är knappast något som intresserar ett land som Schweiz. Det som är intressant är bra "stealth" låg RCS, bäst och modernast radar för att kunna upptäcka fienden i tid, bra jammers för att störa ut motståndaren samt bra beväpning för att kunna avgöra snabbast på längst avstånd. Och ekonomi då ett modernt flyg kostar ofantligt mycket.

Den enda gången hög lastvikt kan vara intressant om du ska göra en offensiv attack med typ tunga GBU-24 på 900 pannor och bomba sönder något mellanösten land. Men jag tror Schweiz kommer använda sitt lilla flygvapen till att hävda sitt territorium då behövs det knappast att lasta mer än 7 ton vilket är mer än tillräckligt.
Att snabbt komma upp på hög höjd är fortfarande av betydelse.
Dessutom kan jag tänka mig att piloterna vars åsikter spelar viss roll ha dragkraft när dom t.ex. möter andra plan.
Faktum är att en Gripenpilot sa att lite mer motorstyrka inte skulle skada.
Senast redigerad av kroppskultur 2019-06-23 kl. 08:18.
Citera
2019-06-23, 10:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Att snabbt komma upp på hög höjd är fortfarande av betydelse.
Dessutom kan jag tänka mig att piloterna vars åsikter spelar viss roll ha dragkraft när dom t.ex. möter andra plan.
Faktum är att en Gripenpilot sa att lite mer motorstyrka inte skulle skada.
Mängden vapen som kan bäras har också betydelse. Gripen har en nackdel med sin förhållandevis begränsade lastförmåga.
I det fallet tror jag att finnarna hellre väljer Super Hornet eller Rafale med F-35 som en joker.
Citera
2019-06-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mängden vapen som kan bäras har också betydelse. Gripen har en nackdel med sin förhållandevis begränsade lastförmåga.
I det fallet tror jag att finnarna hellre väljer Super Hornet eller Rafale med F-35 som en joker.
Jepp, steget mellan deras F18 och Gripen E är helt enkelt för litet när det gäller förmågor finnarna vill ha.
Men som sagt, dom är snälla och köper rätt mycket annat godis av SAAB.
Citera
2019-06-23, 16:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Där har du faktiskt en poäng, när man mäter sådana värden som vissa tillverkare anger typ top hastighet samt stigförmåga beror det givetvis också på hur mycket last samt på vilken höjd planet befinner sig på vilket kommer göra enorm skillnad på värdena.

Jag har sett olika siffror där Gripen ligger på antingen 250 m/s eller 300 m/s. Super Hornet ligger på 225 m/s.

Men visst beror det på höjd och last - på maxhöjd är ju stigförmågan noll.
Citera
2019-06-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jepp, steget mellan deras F18 och Gripen E är helt enkelt för litet när det gäller förmågor finnarna vill ha.
Men som sagt, dom är snälla och köper rätt mycket annat godis av SAAB.

Men även om det skulle vara ett så litet steg mellan dem, så måste man ju fortfarande ha i åtanke att Gripen E kommer vara billig i drift och dessutom bara ha en motor. På så vis får man mycket mer för pengarna i det långa loppet. Det tillsammans med SAABs budglasyr med GlobalEye, gör nog chanserna väldigt fina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in