2019-07-04, 13:37
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Skulle du själv beskriva dig som konservativ? Eller anser du, att Left-liberal skulle beskriva dig bättre?

Utan tvekan konservativ.

Ska kanske inte lägga för mycket i detta, hustrun som jag uppfattar som närmast överdrivet värdekonservativ blev left-liberal.

Hon fick också högst på fairness, men även högt på loyalty och authority.
Citera
2019-07-04, 13:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Utan tvekan konservativ.

Ska kanske inte lägga för mycket i detta, hustrun som jag uppfattar som närmast överdrivet värdekonservativ blev left-liberal.

Hon fick också högst på fairness, men även högt på loyalty och authority.

Frågorna är intressanta, men precis som Nebeltag skriver, så finns det en del brister i Haidts moralfundamentsteori, vilket gör att den sammanfattande utvärderingen av svaren kan slå snett.

Nebeltag, tryggtochbra och jag själv utvärderades alla som Left-Liberals, trots att vi är konservativa.
Citera
2019-07-04, 14:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Care 53%
Loyalty 36%
Fairness 83%
Authority 53%
Purity 64%

Liberty 78%

Your strongest moral foundation is Fairness.

Your morality is closest to that of a Conservative.
Citera
2019-07-04, 18:23
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Nebeltag, tryggtochbra och jag själv utvärderades alla som Left-Liberals, trots att vi är konservativa.
Vilket visar att er intuition inte reflekterar er självbild. Vilket ju betyder att ni saknar självinsikt i moraliska frågor.
Citera
2019-07-04, 18:49
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Vilket visar att er intuition inte reflekterar er självbild. Vilket ju betyder att ni saknar självinsikt i moraliska frågor.

Ja eller att testet har, ähum, vissa brister liksom alla andra sådana här test.
Citera
2019-07-04, 19:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:

Det var en löjeväckande kommentar.

Precis som Nebeltag skriver, så finns det en del brister i Haidts moralfundamentsteori, vilket gör att den sammanfattande utvärderingen av svaren kan slå snett. Eller som Mjäll formulerar det, testet har "vissa brister liksom alla andra sådana här test".
Citera
2019-07-04, 19:07
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja eller att testet har, ähum, vissa brister liksom alla andra sådana här test.

Citat:
Det var en löjeväckande kommentar.

Precis som Nebeltag skriver, så finns det en del brister i Haidts moralfundamentsteori, vilket gör att den sammanfattande utvärderingen av svaren kan slå snett. Eller som Mjäll formulerar det, testet har "vissa brister liksom alla andra sådana här test".
Jaha här har vi påståenden utan uppbackning. Och så blir det trådsanning.

Leverera lite argument o evidens för era påståenden va

Kommentaren är inte alls löjeväckande. Den är träffsäker.
Citera
2019-07-04, 19:08
Medlem
happilappis avatar
Your scores:
Care 94%
Loyalty 64%
Fairness 83%
Authority 58%
Purity 53%
Liberty 75%
Your strongest moral foundation is Care.

Your morality is closest to that of a Conservative.

Jag röstade på SD.

Ganska kul att jag hade högre Care och Fairness än liberal-left. Bör tilläggas att jag är konservativ i vissa frågor och liberal i andra. Då menar jag klassisk liberal och inte dagens extremist-nyliberalism.
Citera
2019-07-04, 19:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Läs vad Nebeltag skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
En rimligare tolkning är väl att det finns uppenbara brister i Haidts moralfundamentsteori. Han är själv i grund och botten en vänsterliberal - låt vara att han numera kallar sig "centrist" - som inte tycks förstå hur konservativa resonerar. Varför har han inte bakat in försiktighetsprincipen (grundläggande i allt konservativt tänkande) i sin modell t.ex.? Eller motsatsparet utopism/realism? En annan hypotes skulle kunna vara att konservativt lagda lägger större vikt vid reciprocitet än vänstermänniskor och libertarianer. D.v.s. man vill bara hjälpa den som kan antas vara välvilligt inställd mot en själv, inte potentiella fiender eller hot.
Citera
2019-07-04, 19:20
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Kommentaren är inte alls löjeväckande. Den är träffsäker.

Jag känner inget behov av att argumentera för att man inte kan vara konservativ om man tycker bajs är kul och så.
Citera
2019-07-04, 19:35
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Läs vad Nebeltag skriver:
Förstår du vad för teori det här är? Det är en socialpsykologisk teori om moral. Dvs en deskriptiv teori om vad moral är. Realism vs utopism är normativa perspektiv, och således inget som kan höra hemma i en deskriptiv teori om moral.

Försiktighetsprincipen ingår i Authority o Purity.

Reciprocitetsaspekten återfinns i kategorin Loyalty.

Den här ”kritiken” missar målet totalt. Du kanske ska börja tala för dig själv istället för att referera till nån tomte som inte förstår vad hen diskuterar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Jag känner inget behov av att argumentera för att man inte kan vara konservativ om man tycker bajs är kul och så.
Mjäll o Meiji. Är ni två det här delforumets Bill och Bull kanske.
Citera
2019-07-04, 19:37
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Mjäll o Meiji. Är ni två det här delforumets Bill och Bull kanske.

Du låter förstå att du saknar svar på tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in