2019-06-22, 12:30
Medlem
08-55331000s avatar
Ecuador verkar ha satt stort hopp om att bli en starkare och mer självständig nation, baserat på flera dambyggen vilka ska leverera frisk energi till landet. Dambyggena har dock kantats av problem och skuldsättning till Kina och än så länge inte gett önskade resultat.

https://www.nytimes.com/2018/12/24/w...china-dam.html
https://dialogo-americas.com/en/arti...cracks-ecuador
https://en.wikipedia.org/wiki/Coca_Codo_Sinclair_Dam
https://cuencahighlife.com/ecuadors-...se-contractor/

Projektet har gett flera sprickor i allt från cementfundamenten via jordskred till politiskt-ekonomiska slitningar och korruption.
Det fria ordet i Ecuador är ifrågasatt, liksom den statliga övervakningen har ökad under den senaste tiden. Detta med Kinesisk övervakningsteknologi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Censorship_in_Ecuador
https://www.eff.org/deeplinks/2016/0...orship-machine
Detta är min bild av Ecuador och det macro-klimat Ola Bini varit verksam i. Ecuador sitter uppenbart i händerna på Kinesiska och Amerikanska intressen. Arresteringen av Ola Bini kan i grunden komma från hans arbete som inte kunnat förstås, analyseras eller än mindre accepteras av Statliga övervakningsintressen i både Ecuador och USA. (De letar efter ryska skurkar initialt och Bini arresteras) Bini blir därför den mystiske mannen...

Någon som vill kritisera den bilden av händelseförloppen? Eller på annat sätt kunna fästa in häktningen av Ola Bini i ett på något sätt begripligt sammanhang mer översiktligt?
Citera
2019-06-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han älskar Ecuador eftersom hans tidigare arbetsgivare (en front för CIA) skickade honom dit.

Jag tror hans flickvän stack från Ecuador när han blev ssat i fängelse. Det är ju verkligen inte vad en flickvän borde göra. Hon borde stanna kvar och stödja honom.

Vad vet man om henne?

Är det någon amerikanska från tiden i Chicago som man behövde sopa under mattan medan medias intresse för Ola varit stort?

Förutom att dina ingångar är helt annorlunda (och hur du uttrycker dig) så är ditt sätt att argumentera som Anonymares. Dvs fria fantasier presenterade som fakta och som uprepas ( även om du ligger i lä mot anonymare). Dina teorier ligger på nivån att det är marsmänniskor med hjälp av rymdvarelser från pluto som ligger bakom allting.
Citera
2019-06-25, 13:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Förutom att dina ingångar är helt annorlunda (och hur du uttrycker dig) så är ditt sätt att argumentera som Anonymares. Dvs fria fantasier presenterade som fakta och som uprepas ( även om du ligger i lä mot anonymare). Dina teorier ligger på nivån att det är marsmänniskor med hjälp av rymdvarelser från pluto som ligger bakom allting.
Det skulle nog kännas bra om ens flickvän stannade kvar i landet när man åker i fängelse.

Vet man något om henne? Jag tror han hade amerikansk flickvän när han åkte till London??? Var det 2008???

Och rätta mig om jag missminner mig. Flickvännen HF var med i samma Twitter-nätverk som CIA-Anna?
Citera
2019-06-25, 16:19
Medlem
wwrs avatar
Hans flickvän är tydligen arbetskamraten Sofia Celi som finns på företagets hemsida.
https://www.tellerreport.com/amp/201...JlgocZp6N.html

Hon sägs vara från Ecuador. Vet inte vilket land hon nu åkte till.

Tidigt försökte man nog ge intrycket att tjejerna var (ryska?) hackers, medbrottslingar till Ola, vad jag minns. Ett tag hade man även ett (felstavat?) ryskt namn under hennes bild.
Citera
2019-06-26, 00:27
Medlem
Citat:
Hans flickvän är tydligen arbetskamraten Sofia Celi som finns på företagets hemsida.
https://www.tellerreport.com/amp/201...JlgocZp6N.html

Hon sägs vara från Ecuador. Vet inte vilket land hon nu åkte till.

Tidigt försökte man nog ge intrycket att tjejerna var (ryska?) hackers, medbrottslingar till Ola, vad jag minns. Ett tag hade man även ett (felstavat?) ryskt namn under hennes bild.

Hon är från Ecuador. Hon har ett ryskt namn ( så familjen är nog från ryssland). Det har gåtts igenom tidigare i tråden. Möjligt att jag minns fel men min minnesbild är att du kommenterade i tråden när frågan var aktuell.

Om hon lämnat landet så är det troligt att det är i samförstånd med Ola. Skulle hon vara till hjälp eller skulle hon enbart riskera att gripas ifall hon var kvar? Att spekulera i saker man inte vet och sedan spekulera i orsaker till att någon agerat på det man inte vet har hänt ( och som man inte har en susning om anledningen) är ganska fruktlöst.
Citera
2019-06-26, 00:29
Medlem
Citat:
Det skulle nog kännas bra om ens flickvän stannade kvar i landet när man åker i fängelse.

Eller så känns det bra att ens flickvän är i säkerhet.
Citera
2019-06-26, 01:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Hon är från Ecuador. Hon har ett ryskt namn ( så familjen är nog från ryssland). Det har gåtts igenom tidigare i tråden. Möjligt att jag minns fel men min minnesbild är att du kommenterade i tråden när frågan var aktuell.

Om hon lämnat landet så är det troligt att det är i samförstånd med Ola. Skulle hon vara till hjälp eller skulle hon enbart riskera att gripas ifall hon var kvar? Att spekulera i saker man inte vet och sedan spekulera i orsaker till att någon agerat på det man inte vet har hänt ( och som man inte har en susning om anledningen) är ganska fruktlöst.
Finns det något mer "bevis" för att hon skulle vara av rysk familj än den gamla skärmdump som visade ett ryskt namn. Det fanns misstankar i tråden att namnet skulle kunna vara felstavat och att det hela kunde vara ett skämt.
Citera
2019-06-26, 20:34
Medlem
Datanördar verkar vara notoriskt misstänksamma mot allt som har med data och myndigheter att göra. Kanske detta beror på en viss självinsikt att dom är mycket väl medvetna om den olagliga verksamhet som dom själva håller på med.

Citat:
Ola Bini: Jag är rädd att de kommer att plantera ”bevis”
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ol...lantera-bevis/
Citera
2019-06-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Datanördar verkar vara notoriskt misstänksamma mot allt som har med data och myndigheter att göra. Kanske detta beror på en viss självinsikt att dom är mycket väl medvetna om den olagliga verksamhet som dom själva håller på med.

Eller så vet de hur enkelt det är att plantera bevis och hur inkompetent rättsväsendet är.
Citera
2019-07-04, 11:31
Medlem
Nickelodions avatar
OB får nu enligt pappan en sjätte advokat, en svensk en ... TB !!

Hmmm
Citera
2019-07-04, 11:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
OB får nu enligt pappan en sjätte advokat, en svensk en ... TB !!

Hmmm
Det är nog mer än jakt på ett högpublicitetsmål, gissar jag.

Borgström var väl ombud för någon av tjejerna i Assangemålet? Bodström var väl justitieminister då? Advokatfirma har de tillsammans. SWs nuvarande ombud var biträde för Reinfeldts son när någon slog en tompava i skallen på honom. (Bini kopplas till politiskt aktiva AA via sin tidigare flickvän HF och nätverket #prataomdet) (förmodligen irrelevant: Bodström och SW från Enköping)

Bini och Assange-tjejerna sköts av den politiska eliten, såklart, det är ju politiska frågor.
Senast redigerad av wwr 2019-07-04 kl. 12:41.
Citera
2019-07-05, 22:21
Medlem
Nickelodions avatar
VISTAZO har skrivit om OB bla.

Correas hemliga polis Senain avlyssnade politiska motståndare. Många kunde konstatera det mer konkret genom att deras mail mm läckte ut. Riksåklagaren vägrade driva någon av fallen till utredning.

Senain använde sig från 2012 av den italienska firman Hacking Teams program RCS men var missnöjda med det och avbröt samarbetet 2016.

Men Senain använde sig också, som jag skrivit, av olika andra privata firmor för att övervaka och avlyssna personer som Correa-regimen såg som hot.

Det var när den nuvarande Moreno-regeringen, och deras hemliga polis CIE, utredde hotbilden utifall de skulle dra tillbaka JAs asyl som de fick upp ögonen för OB. Alla hans besök på ambassaden och hans privata och ovanligt dyra internet-server var det som stack ut.

Intressant annat som nyss kommit ut:
Flera av de gamla medarbetarna runt Correa har arresterats i Ecuador för olaglig finansiering av Correas presidentvalskampanjer. De har använt sig av svart bokföring där statliga uppdragspengar till privata firmor till en del har gått till den svarta bokföringen. Över hundra firmor är inblandade. Men det intressanta är att den senaste som gripits lagt alla korten på bordet och erkänt allt, bla att hon fick ta över den svarta bokföringen för att Correa slutade lita på Patiño, som alltså tidigare skötte denna bokföring!! Patiño är i Mexico och lär aldrig återvända till Ecuador igen efter detta avslöjande. Correa har just flyttat till hemlig adress i Bryssel (hans fru är belgiska) .... och lär heller aldrig återvända till Ecuador igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in