Citat:
Ursprungligen postat av
08-55331000
Bra material som jag har svårt att tillgodogöra mig. StolpskottJuridisk spanska och Google translate gör fina pannkakor ser det ut som. Vågar jag be om en sammanställning?
Att en tidig intervjuv med Bini ingår i förundersökningen tolkar jag som ett svaghetstecken på hela åtalet, hur tolkar du det hela och vad finns mer i förundersökningen egentligen, finns det någon substans?
Det som sticker ut är de två helt olika bilderna av OB som framträder. Å ena sidan en hängiven opensource programmerare som alltid sitter framför datorn och å andra sidan flyger han världen över mest hela tiden verkar det som och har otroliga utgifter för servrar på internet.
Det som är beslagtaget och text om att dokument läggs till undersökningen hela tiden visar väl mest på att åklagarna söker bevis för något och vad något är framgår inte (mer än att det gäller dataintrång). Och visst finns de saker som sticker ut där också: Dubbla svenska pass, i nummerföljd. Behöver man inte om man sitter och programmerar hela dagarna och får man inte utan intyg från arbetsgivare. Och som AndersJoh såg, ett Visa-kort i en annans namn.
Att det fått in papper från sju banker behöver ju inte betyda att han haft pengar på bankerna, och det säger (än) inget om hur mkt. Flera av bankerna ifråga vänder sig främst till företag.
Böckerna som är beslagtagna är väl ganska harmlösa, jag har tjuvläst en nu som synes:
AVPXRYBQVBA UNE AH OYVIVG XELCGREVATFRKCREG.
Flera av websidorna som han besökt enligt dokumentationen är numera unavailable eller suspended.
När föräldrarna kom till Quito, bara några dagar efter gripandet, fick de frågan av ecuadorianska journalister vem som betalar för dem. De svarade att flygbiljetten hade de betalt själva men resten, hotell och så, hade vänliga människor ordnat för dem, men de skulle betala tillbaka tillade de. Verkade som journalisterna visste vad de frågade om.
Så sammantaget tunt men motsägelsefullt. Han är ju utlänning så borgen kanske inte blir aktuellt, får se på onsdag.