2019-07-01, 12:44
Medlem
RadikalFails avatar
Tråden flyttas till det med passande forumet Bostad, hem och trädgård.

Relationer och samlevnad: allmänt --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2019-07-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Parkslide

Då behöver du inte heller oroa dig för några rotskott från hallon....

Det är olagligt. Och det slår bara tillbaka på dig själv.

I Storbritanien är det omöjligt att försäkra huset om det finns parkslide på tomten. Försäkringsbolagen vägrar pga skador på avlopp, ledningar och grund. Snart har du parkslide som växer upp ur parketten i vardagsrummet.

Lek inte med elden.
Citera
2019-07-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Då får det bli så. Borde dessutom omöjliggöra för rotskotten från hallonbuskarna.

Bra förslag på vad jag kan förgifta rötterna på min sida tomten med?

Sök på vad tall trivs i för mark. Mark med högt PH gissar jag. Sedan försöker du göra så din sida av tomten på den platsen är motsatsen. Att vara hugga rötter på din sida är även det lagligt. Finns ju även växtgifter, men de kan skada din tomt med. Å jag tror de flesta av oss kan vara överens om att vi bör undvika gifter i naturen.

Hallon är Nice dock, kan du inte vända den till din fördel? Skulle se det som att han köpt hallonbuskar åt mig.

Du kanske även kan sätta något på din tomt som stör för grannen? Kan han vara allergisk emot något? Jag är allergisk mot vissa sorters gräs tex.
Citera
2019-07-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är olagligt. Och det slår bara tillbaka på dig själv.

I Storbritanien är det omöjligt att försäkra huset om det finns parkslide på tomten. Försäkringsbolagen vägrar pga skador på avlopp, ledningar och grund. Snart har du parkslide som växer upp ur parketten i vardagsrummet.

Lek inte med elden.

Skulle precis säga det. Det finns växter du inte vill sätta.
Citera
2019-07-01, 12:49
Medlem
Citat:
Förväntade mig lite mer stöd här på Flashback. Inte så kul att sommarfika i en trädgård som är beklädd med en slöja av skugga och matta av tallbarr och tallkottar.

Rotskotten från hallonen är förjävliga förresten. När gräsklipparen går över rotskotten lämnas små vassa pinnar som sticker up ur gräsmattan och skär in i fötterna om man går barfota.

Aha du har så liten gräsmatta... Det går inte att göra om på någon annan sida helt och hållet då?
Citera
2019-07-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Sök på vad tall trivs i för mark. Mark med högt PH gissar jag. Sedan försöker du göra så din sida av tomten på den platsen är motsatsen. Att vara hugga rötter på din sida är även det lagligt. Finns ju även växtgifter, men de kan skada din tomt med. Å jag tror de flesta av oss kan vara överens om att vi bör undvika gifter i naturen.

Hallon är Nice dock, kan du inte vända den till din fördel? Skulle se det som att han köpt hallonbuskar åt mig.

Du kanske även kan sätta något på din tomt som stör för grannen? Kan han vara allergisk emot något? Jag är allergisk mot vissa sorters gräs tex.

Ok. Håller faktiskt med dig. Vill inte sprida gift i naturen. Det alternativet är uteslutet. Men att gräva dike och beskära rötterna och därefter fylla igen diket med något material som skapar riktigt högt pH-värde och gör det outhärdligt för tallarna känns genomförbart.

Har jag maximal tur så ruttnar tallarna och rasar över mitt garage som står i närheten. Det skulle kunna bli kostsamt för grannen.
Citera
2019-07-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Aha du har så liten gräsmatta... Det går inte att göra om på någon annan sida helt och hållet då?

Har inte liten gräsmatta. Men vill kunna gå barfota på HELA min gräsmatta.
Citera
2019-07-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ok. Håller faktiskt med dig. Vill inte sprida gift i naturen. Det alternativet är uteslutet. Men att gräva dike och beskära rötterna och därefter fylla igen diket med något material som skapar riktigt högt pH-värde och gör det outhärdligt för tallarna känns genomförbart.

Har jag maximal tur så ruttnar tallarna och rasar över mitt garage som står i närheten. Det skulle kunna bli kostsamt för grannen.

Absolut. Du har rätt att gräva ett dike är jag rätt säker på, dubbelkolla att du inte behöver tillstånd dock. Är det inte lagligt kan du göra en fuling. Få någon att göra det när du är på semester å anmäl det som skadegörelse när du kommer hem.

Absolut.. Tror iaf det är hans ansvar.
Citera
2019-07-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Absolut. Du har rätt att gräva ett dike är jag rätt säker på, dubbelkolla att du inte behöver tillstånd dock. Är det inte lagligt kan du göra en fuling. Få någon att göra det när du är på semester å anmäl det som skadegörelse när du kommer hem.

Absolut.. Tror iaf det är hans ansvar.

Hur lång tid tror du det tar innan tallarna ruttnar och rasar ihop med denna metod?
Citera
2019-07-01, 13:06
Medlem
Citat:
Tomtgränsbesvär med grannen. Försöker hålla en fin och grön gräsmatta. Men mot ena kortsidan av trädgården står flera stora tallar på grannens sida av tomtgränsen. Blir barr och tallkottar överallt.

Har föreslagit att han ska såga ned träden. Till och med erbjudit mig göra jobbet åt honom. Men det kommer inte på fråga.

För ett par år sedan planterade grannen dessutom en fin liten hallonhäck mot en annan del av våra tomter som angränsar. Nu har det börjat komma rotskott som in i helvete in i min gräsmatta. Blir tokig av detta!!!

Snälla hjälp mig hantera denna situation.

Tallar som är så vackra. Skydd mot väder och vind ger de också.

Det är bara att gilla läget och skaffa en lawn-sweeper.

Är ytan inte så stor så duger ju en räfsa också. Gratis motion får du på köpet.
Citera
2019-07-01, 13:08
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Tomtgränsbesvär med grannen. Försöker hålla en fin och grön gräsmatta. Men mot ena kortsidan av trädgården står flera stora tallar på grannens sida av tomtgränsen. Blir barr och tallkottar överallt.

Har föreslagit att han ska såga ned träden. Till och med erbjudit mig göra jobbet åt honom. Men det kommer inte på fråga.

För ett par år sedan planterade grannen dessutom en fin liten hallonhäck mot en annan del av våra tomter som angränsar. Nu har det börjat komma rotskott som in i helvete in i min gräsmatta. Blir tokig av detta!!!

Snälla hjälp mig hantera denna situation.

Typiskt svenskt att gnälla på skitsaker. Bjud över grannarna på fika istället eller grillkväll. Det är tråkigt om det blir dålig stämning.
Citera
2019-07-01, 13:09
Medlem
Citat:
Hur lång tid tror du det tar innan tallarna ruttnar och rasar ihop med denna metod?

Svårt att säga. Liv anpassar sig med. Hugger du av rötterna på en plats finns risken att dom bara tar en annan väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in