Citat:
Ursprungligen postat av
DrSilverdufva
Rätt att ha tallar... han fördärvar ju stora delar av min gräsmatta. Dels lägger tallarna skugga över stora delar av tomten. Men värst är ändå alla tallkottar och allt barr. Går inte att gå barfota.
Vad kan straffet blir för att såga med 8 st stora tallar?
Nej. Tallarna gör det. Å dom är nog äldre än din granne. Du har ingen rätt att kräva att han ska hugga ned dem. På pappas tomt står till och med en tall som pga sin ålder är olaglig att hugga ned. På farfars tomt står 2 ekar skyddade av samma lag. Jag har förståelse för din situation, men han har lagen i ryggen. Ringer du polisen. Kommer dom rekommendera att du flyttar eller nöjer dig.
Straffet blir skadegörelse. Faller det på hans hus eller dylikt kan du få stora jävla skadestånd. Är dom så gamla att dom är naturskyddadd kan du dömas för sådana brott med.
Kan ju säga såhär, känner inte din granne, men hade du gjort så emot mig, hade jag hyrt en grävmaskin när du var på jobbet, och du hade kommit hem till ett hål istället för en gräsmatta. Men jag är jag, å alla har inte attityden att allt motstånd ska krossas. Så du kan ju chansa, med jag är inte ensam om att vara som jag är. Egen risk helt enkelt.