2019-07-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Gran vinner över tall, barr vinner över löv så glöm alla lövträd.

Menar du att jag kan plantera granar på min sida av tomtgränsen och *vips* så börjar tallarna sakta men säkert att dö?
Citera
2019-07-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Jösses....tallar med väl rotat system klarar i princip allt utom skogsbrand. Tom i Tjernobyl stöd ju tallarna kvar. Det här kan ju inte vara något som växt upp över en natt, de stod väl där när du köpte huset? Då skulle du haft hjärnan med dig och förstått konsekvensen av några träd.
Antar att du bor i stan?

Även om träden stod där när jag köpte huset så trodde jag väl inte i min vildaste fantasi att grannen skulle vara så enträget förälskad i sina tallar.
Citera
2019-07-01, 12:18
Medlem
Hahehe men för fan! hahahahaha

Hur många sekunder tar det för något att riva upp några småplantor med hallon. Som ändå knappt kommer upp om du klipper din gräsmatta ! ?

Låter som att du är den som har stora problem här inte din granne. Du kanske ska sälja huset och köpa ett hus utan grannar snälla gör det för din grannes hus.

Du är garanterat en sån som ständigt kommer för att ta upp småsaker och bråkar om den där jävla gemensamma vägsnutten som kan sluta med att det går två likadana vägar bredvid varandra hahahahaha.

Eller som när kommunen vill gräva gemensamt avlopp så får man inte gräva hursomhelst för att du ska krångla så man får gräva runt alltihopa helt i onödan.

Förvånar mig inte alls. Har sett sånt här som det med dubbel väg i samma by som jag bott.
Citera
2019-07-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Rätt att ha tallar... han fördärvar ju stora delar av min gräsmatta. Dels lägger tallarna skugga över stora delar av tomten. Men värst är ändå alla tallkottar och allt barr. Går inte att gå barfota.

Vad kan straffet blir för att såga med 8 st stora tallar?

Nej. Tallarna gör det. Å dom är nog äldre än din granne. Du har ingen rätt att kräva att han ska hugga ned dem. På pappas tomt står till och med en tall som pga sin ålder är olaglig att hugga ned. På farfars tomt står 2 ekar skyddade av samma lag. Jag har förståelse för din situation, men han har lagen i ryggen. Ringer du polisen. Kommer dom rekommendera att du flyttar eller nöjer dig.

Straffet blir skadegörelse. Faller det på hans hus eller dylikt kan du få stora jävla skadestånd. Är dom så gamla att dom är naturskyddadd kan du dömas för sådana brott med.

Kan ju säga såhär, känner inte din granne, men hade du gjort så emot mig, hade jag hyrt en grävmaskin när du var på jobbet, och du hade kommit hem till ett hål istället för en gräsmatta. Men jag är jag, å alla har inte attityden att allt motstånd ska krossas. Så du kan ju chansa, med jag är inte ensam om att vara som jag är. Egen risk helt enkelt.
Citera
2019-07-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Hahehe men för fan! hahahahaha

Hur många sekunder tar det för något att riva upp några småplantor med hallon. Som ändå knappt kommer upp om du klipper din gräsmatta ! ?

Låter som att du är den som har stora problem här inte din granne. Du kanske ska sälja huset och köpa ett hus utan grannar snälla gör det för din grannes hus.

Du är garanterat en sån som ständigt kommer för att ta upp småsaker och bråkar om den där jävla gemensamma vägsnutten som kan sluta med att det går två likadana vägar bredvid varandra hahahahaha.

Eller som när kommunen vill gräva gemensamt avlopp så får man inte gräva hursomhelst för att du ska krångla så man får gräva runt alltihopa helt i onödan.

Förvånar mig inte alls. Har sett sånt här som det med dubbel väg i samma by som jag bott.

Förväntade mig lite mer stöd här på Flashback. Inte så kul att sommarfika i en trädgård som är beklädd med en slöja av skugga och matta av tallbarr och tallkottar.

Rotskotten från hallonen är förjävliga förresten. När gräsklipparen går över rotskotten lämnas små vassa pinnar som sticker up ur gräsmattan och skär in i fötterna om man går barfota.
Citera
2019-07-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ok. Då blir det botanisk krigsföring om det ska vara på det viset. Ska han fördärva min trädgård så ska nog jag kunna fördärva hans.

Förslag på träd/växter att plantera på min sida tomtgränsen som kan konkurrera ut rotsystemen på tallarna mottages tacksamt.

Parkslide

Då behöver du inte heller oroa dig för några rotskott från hallon....
Citera
2019-07-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ok. Då blir det botanisk krigsföring om det ska vara på det viset. Ska han fördärva min trädgård så ska nog jag kunna fördärva hans.

Förslag på träd/växter att plantera på min sida tomtgränsen som kan konkurrera ut rotsystemen på tallarna mottages tacksamt.

Såååå ja. Nu tänker du som Lucian....

Något säger mig att växtlighet inte stör din granne. Så, vad stör honom, som oxå e lagligt. Inget kommer konkurrera ut ett hundra år gammalt rotsystem från en tall.

Min granne lyckades få styrelsen att förbjuda mig att grilla på min altan. Så då började jag röka kubanska cigarrer så fort hennes fönster var öppet. När hon klagade slutligen sa jag att grillningen var terapi för att inte röka, och att hon fick välja den ena röken över den andra. Nu får jag grilla.
Citera
2019-07-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Nej. Tallarna gör det. Å dom är nog äldre än din granne. Du har ingen rätt att kräva att han ska hugga ned dem. På pappas tomt står till och med en tall som pga sin ålder är olaglig att hugga ned. På farfars tomt står 2 ekar skyddade av samma lag. Jag har förståelse för din situation, men han har lagen i ryggen. Ringer du polisen. Kommer dom rekommendera att du flyttar eller nöjer dig.

Straffet blir skadegörelse. Faller det på hans hus eller dylikt kan du få stora jävla skadestånd. Är dom så gamla att dom är naturskyddadd kan du dömas för sådana brott med.

Kan ju säga såhär, känner inte din granne, men hade du gjort så emot mig, hade jag hyrt en grävmaskin när du var på jobbet, och du hade kommit hem till ett hål istället för en gräsmatta. Men jag är jag, å alla har inte attityden att allt motstånd ska krossas. Så du kan ju chansa, med jag är inte ensam om att vara som jag är. Egen risk helt enkelt.

Ok. Tack för perspektiv. Men om jag gräver ett dike på min sida tomtgränser och kapar alla rötter som tränger in i min gräsmatta. Borde inte träden då tillslut ge upp och dö?

Det måste jag väl få göra?
Citera
2019-07-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ok. Tack för perspektiv. Men om jag gräver ett dike på min sida tomtgränser och kapar alla rötter som tränger in i min gräsmatta. Borde inte träden då tillslut ge upp och dö?

Det måste jag väl få göra?

Oj. Haha. Där gick gränsen för min kunskap om träd. Du har rätt att förstöra rötterna på din sida om tomten, tom förgifta dem, det är din tomt precis som hans tomt är hans. Han har inget att säga till om såvida inte tallarna är skyddade av lag. Vilket de flesta tallar inte är.
Citera
2019-07-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Oj. Haha. Där gick gränsen för min kunskap om träd. Du har rätt att förstöra rötterna på din sida om tomten, tom förgifta dem, det är din tomt precis som hans tomt är hans. Han har inget att säga till om såvida inte tallarna är skyddade av lag. Vilket de flesta tallar inte är.

Då får det bli så. Borde dessutom omöjliggöra för rotskotten från hallonbuskarna.

Bra förslag på vad jag kan förgifta rötterna på min sida tomten med?
Citera
2019-07-01, 12:39
Medlem
Plantera parkslide i tomtgränsen så ska du få se något roligt
Citera
2019-07-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Plantera parkslide i tomtgränsen så ska du få se något roligt

Det kommer ju inte direkt göra min trädgård finare. Men absolut. Går jag förlorande ur denna strid och tvingas till flytt så kommer jag lämna lite parkslide vid tomtgränsen som present.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in