2019-06-25, 19:58
Medlem
Hyr en parkeringsplats i ett parkeringsgarage med hyfsat trånga parkeringsplatser. Trots att platserna är trånga och att lämpligare cykelparkeringar finns i garaget, envisas min ena parkeringsgranne med att parkera sin cykel framför sin egen bil, vilket resulterar i att cykeln baxas mellan min och grannens trångt parkerade bil åtminstone en gång per dag. Detta orsakar mig givetvis stor oro, då grannens bil är allmänt ovårdad och att han exempelvis inte drar sig för att parkera cykeln lutad mot sin egen bil osv.
Jag har ännu inte upptäckt några skador på min bil (synar sidan mot "cykelgrannen" varje gång jag åker om jag ser att cykeln flyttat sig), men då han verkar vara ganska oaktsam med sin egen bil, samt att min bil är äldre och billigare än hans är jag rädd för att han kanske anser att det skulle vara "ok" att snudda emot min bil med benet/väskan/styret när han drar ut cykeln etc. Vilket det givetvis inte är, särskilt om det finns specifika cykelplatser i garaget. Han har dessutom en barnstol på cykeln med en massa bälten, remmar och skit som hänger och slänger och riskerar att slå i min bil.

Smartaste vore ju att ta reda på när han cyklar iväg till jobbet, lurpassa på honom i garaget och säga ifrån om han touchar bilen, vet dock inte om jag pallar göra detta. Alternativ två är helt enkelt att parkera så att man försvårar att få ut cykeln, risken är dock att det kanske får motsatt effekt och jag får bilen skadad.
Alternativ tre är ju att helt enkelt fråga honom om han kan ställa cykeln någon annanstans, vill dock inte anklaga någon i onödan för något som är lätt att missuppfatta, inte heller finns det i bostadsrättsföreningen något förbud att parkera cyklar på bilplatserna. Detta går ju dock även ut över min andra parkeringsgranne då jag måste lägga mig närmre hennes bil pga rädsla för cykelmannen.

Någon som har erfarenhet av liknande och hur har ni hanterat situationen?
Kommentarer som "det är ju bara en bil, spelar väl ingen roll om någon går emot den" undanbedes. Bilen måste helt enkelt kunna få stå ifred på min egna förhyrda garageplats.
Senast redigerad av Finn1 2019-06-25 kl. 20:07.
Citera
2019-06-27, 15:41
Medlem
b
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag blir vansinnig på mig själv som granne, min gamla datorstol som mitt arsel just nu skriver dessa rader på...låter när jag sätter mig ner trots att jag försöker göra det tyst om natten

Förmodligen hörs detta ljud till grannar och jag hade blitt tokig på mä själv, då jag själv har fått erfarit av grannar hur det låter när någon drar ut datorstolen på natten, ungefär som ett åskmuller, detta
undviker jag att göra, men det sker likväl en undanträngningseffekt i stoppningen här så stolgångs-leden gnekar

Just nu har jag satt en handduk under, så att hjulen iaf inte ska rulla

Ironiskt att under tiden jag skriver dessa ängsliga rader låter det som att pundar-grannarna
jag sällan har problem med nedanför mig håller på & slåss just nu, brölar och tappar möbler på varandra
Du ska inte behöva tåla mer än det som anses normalt. Vad anses normalt enligt ortens sed (man kan inte heller begära att det ska vara knäpptyst i ett flerfamiljshus)? Dammsugning, att duscha, barn som skrattar, är ledsna ibland och liknande får man tåla. Något annat behöver du inte finna dig i och det finns en vanlig missuppfattning att folk eller barn får leva rövare bara det blir lugnt mellan 22-07. Så är det inte, utan man har rätt att bo ostört i sitt boende. Frekventa och återkommande störningar måste hyresvärden eller förening utreda. Om du bor i en hyresrätt, har vidtalat problematiken för hyresvärden och de fortfarande inte reagerar kan du deponera en del av hyran hos länsstyrelsen (meddela hyresvärden om det innan att så kommer det att ske). Sedan, när problemet är utagerat betalar du in resten. Detta kan sätta fart på din hyresvärd. Bor du i en Brf så ska du påtala problemet för styrelsen. Det att inga andra upplever störningar ska du inte lägga så mycket vikt i, naturligtvis förstärks bilden av störningar om fler kan intyga samma sak men även om det bara handlar om dig så ska man komma tillrätta med det. Styrelse i en brf har en plikt att utreda påstådda störningar, även om många vill helst slippa. Det är bara att ligga på dem.
Lycka till.
Citera
2019-07-01, 11:54
Medlem
Svårigheter med granne

Tomtgränsbesvär med grannen. Försöker hålla en fin och grön gräsmatta. Men mot ena kortsidan av trädgården står flera stora tallar på grannens sida av tomtgränsen. Blir barr och tallkottar överallt.

Har föreslagit att han ska såga ned träden. Till och med erbjudit mig göra jobbet åt honom. Men det kommer inte på fråga.

För ett par år sedan planterade grannen dessutom en fin liten hallonhäck mot en annan del av våra tomter som angränsar. Nu har det börjat komma rotskott som in i helvete in i min gräsmatta. Blir tokig av detta!!!

Snälla hjälp mig hantera denna situation.
Citera
2019-07-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Tomtgränsbesvär med grannen. Försöker hålla en fin och grön gräsmatta. Men mot ena kortsidan av trädgården står flera stora tallar på grannens sida av tomtgränsen. Blir barr och tallkottar överallt.

Har föreslagit att han ska såga ned träden. Till och med erbjudit mig göra jobbet åt honom. Men det kommer inte på fråga.

För ett par år sedan planterade grannen dessutom en fin liten hallonhäck mot en annan del av våra tomter som angränsar. Nu har det börjat komma rotskott som in i helvete in i min gräsmatta. Blir tokig av detta!!!

Inte mycket att göra. Han har rätt att plantera på sin tomt, sprider det sig till din är det lagligt sett ditt ansvar. Lika så har han rätt att ha tallar.

Faktum är att det är skadligt för bin å många andra djur med en vältrimmad gräsmatta. Så, din granna är egentligen The good guy här..

Antar att du tekniskt sett kan vara så jävlig själv tills han ändrar sig. Det är därför jag får grilla på min balkong... Var så jävlig att tanten över gav med sig om jag slutade.
Citera
2019-07-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Inte mycket att göra. Han har rätt att plantera på sin tomt, sprider det sig till din är det lagligt sett ditt ansvar. Lika så har han rätt att ha tallar.

Faktum är att det är skadligt för bin å många andra djur med en vältrimmad gräsmatta. Så, din granna är egentligen The good guy här..

Rätt att ha tallar... han fördärvar ju stora delar av min gräsmatta. Dels lägger tallarna skugga över stora delar av tomten. Men värst är ändå alla tallkottar och allt barr. Går inte att gå barfota.

Vad kan straffet blir för att såga med 8 st stora tallar?
Citera
2019-07-01, 12:02
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:

Absolut ingenting du kan göra mer än att acceptera annan växtlighet än din lilla gräsmatta eller köpa ut grannen och sedan röja buskar och träd.

Förvånar mig att någon som har doktor som prefix till sitt användarnamn inte kan lista ut detta, vanlig simpel allmänbildning.
Citera
2019-07-01, 12:05
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Rätt att ha tallar... han fördärvar ju stora delar av min gräsmatta. Dels lägger tallarna skugga över stora delar av tomten. Men värst är ändå alla tallkottar och allt barr. Går inte att gå barfota.

Vad kan straffet blir för att såga med 8 st stora tallar?

Straffet beror nog vem du har som granne.
Är grannen en biffig lynnig snubbe som lätt hamnar i affekt så kan straffet bli ett ommöblerat ansikte och lite brutna revben, är han en liten kuf som älskar sina små växter blir det nog rättsak av det hela. Hört talas om egenmäktigt förfarande?
Citera
2019-07-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Absolut ingenting du kan göra mer än att acceptera annan växtlighet än din lilla gräsmatta eller köpa ut grannen och sedan röja buskar och träd.

Förvånar mig att någon som har doktor som prefix till sitt användarnamn inte kan lista ut detta, vanlig simpel allmänbildning.

Ok. Då blir det botanisk krigsföring om det ska vara på det viset. Ska han fördärva min trädgård så ska nog jag kunna fördärva hans.

Förslag på träd/växter att plantera på min sida tomtgränsen som kan konkurrera ut rotsystemen på tallarna mottages tacksamt.
Citera
2019-07-01, 12:07
Medlem
De finns en dom som anger vad det kostar att såga ner träd. Bara att fundera över om de.är värt det.
Sågade ned grannens träd – får betala 469 325 kronor | Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngGBQx/sagade-ned-grannens-trad--far-betala-469-325-kronor
Citera
2019-07-01, 12:09
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ok. Då blir det botanisk krigsföring om det ska vara på det viset. Ska han fördärva min trädgård så ska nog jag kunna fördärva hans.

Förslag på träd/växter att plantera på min sida tomtgränsen som kan konkurrera ut rotsystemen på tallarna mottages tacksamt.

Gran vinner över tall, barr vinner över löv så glöm alla lövträd.
Citera
2019-07-01, 12:10
Avslutad
Citat:

Jösses....tallar med väl rotat system klarar i princip allt utom skogsbrand. Tom i Tjernobyl stöd ju tallarna kvar. Det här kan ju inte vara något som växt upp över en natt, de stod väl där när du köpte huset? Då skulle du haft hjärnan med dig och förstått konsekvensen av några träd.
Antar att du bor i stan?
Citera
2019-07-01, 12:13
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Jösses....tallar med väl rotat system klarar i princip allt utom skogsbrand. Tom i Tjernobyl stöd ju tallarna kvar. Det här kan ju inte vara något som växt upp över en natt, de stod väl där när du köpte huset? Då skulle du haft hjärnan med dig och förstått konsekvensen av några träd.
Antar att du bor i stan?

Nu verkar det som att TS helt plötsligt insett att tallbarr inte är det bästa för bara fötter, så doktor han är. Det föds gnällspikar varje dag, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in