Citat:
Fast det har jag visst gjort, jag har till och med sagt att jag inte skulle lipa om Saudi jämnas med marken, men däremot har jag sagt att just nu är Saudi en stabiliserande faktor i regionen som inte hotar Israel eller ställer till jävulskap annat än mot houtis. Som började.
Viss skillnad. Dock börjar Saudi öppna upp sakta. Tack vare Donalds tryck, som är dels politiskt, då regimen ser effekten av alla grupperingars stridigheter, dels ekonomiskt. USA når självförsörjande på olja, saudierna måste förhålla sig till det.
Citat:
Och jag påstår inte att USA skapade ISIS och andra salafist-grupper. Bara att USA, Israel, Saudiarabien och Turkiet backat dem mot Assadregimen och Shia i allmänhet.
Korrekt att Obomba stöttade FSA, och att flera av dess grupperingar visade sig vara IS in disguise. Ryssarna däremot, de behöver ju Assad för tillträde till Medelhavet. Tänk om hela världen gick in gemensamt på den tiden, men det är inte dagens administration i Vita Huset skyldig till.
Citat:
Kanske för att det inte är Ryssland och Kina som håller på att försöka starta krig med Iran just nu? Det är det USA, Saudiarabien och Israel som gör.
Upprepar mig, de skyddar sittande prästerskapsregim. Än så länge. Vi får väl se vad kineserna tänker om fler tankers sprängs.
Citat:
Och du själv trollar konstant bort Saudiarabiens och Israels egenintressen. Är det fel att ha egenintressen nu också?
Nä, egenintressena är två där; i det första fallet att säkra sina oljeleveranser och sitt välstånd, och att motarbeta de värsta wahabisterna inom landet som är hundra resor värre än regimen/ i det andra fallet handlar det om självförsvar. När en hel region hotar ens existens.
Citat:
Du ser, jag anser definitivt att Israel har en rätt att försvara sig mot tex Hizbollah och har redan nämnt att det bara vore bra om Nasrallah och gänget försvann ifrån området. Och det innebär också så klart att bör bli konsekvenser för mullorna i Teheran som backat Hizbollah och eldat på den konflikten ända sedan 80-talet. Regime change i Iran? Visst. Det är jag ombord med.
Kanon. You and me both.
Citat:
Så länge det inte blir en skendemokratisk, amerikansk-israelisk lydstad och mujahedin-regim eller dylikt som CIA och Trump-administrationen verkar ha i kikaren just nu för att ersätta mullorna med.
Det är här din analys hamnar fel. Trump har en i grunden icke-interventionistisk politik, det är inte hans stil att vilja styra Iran eller någon annan mussestat. Däremot ligger det i hans egenintresse att säkra hans partners säkerhet. I nuläget Saudi och Israel. Partnerskapet kan ändras. Han är sån.
Citat:
Den gemensamma nämnaren är både USA och Islam. Och Pakistan är definitivt en puppa för Islamism. Salafism. De är knappast polare med Iran om man säger så.
Nu glömmer du De andra igen.
Citat:
För Iron Dome skjuter ju inte ner och stoppar typ 75% av alla gamla sletna sovjet-raketer som iranska revolutionsgardet lyckas smuggla in i Gaza eller VB?
Fan vad bra det är med anti-missil-system.
Citat:
Än du själv som bombar tråden med ad hominem på ad hominem om att man är en konspirationsteoretiker bara man lyfter fram det historiska faktumet att Khomeini hjälptes till makten i Iran utav Carter-administrationen.
https://www.youtube.com/watch?v=iX5a37XXlsA
https://www.youtube.com/watch?v=NBOpqNDe8_c
Du kan ju inte presentera konkreta motbevis, så då blir det bara en massa tramsigt ad hominem som "vänstermulla" eller "vallonstalinist" och fan och hans moster istället.
https://www.youtube.com/watch?v=iX5a37XXlsA
https://www.youtube.com/watch?v=NBOpqNDe8_c
Du kan ju inte presentera konkreta motbevis, så då blir det bara en massa tramsigt ad hominem som "vänstermulla" eller "vallonstalinist" och fan och hans moster istället.
Jag är inte helt opåläst gällande historiska data och att Carter inte ville backa den cancersjuke massmördarshahen när landet stod i full brand, är inte samma sak som att aktivt få ut hundratusentals iranier på gatorna iklädda chadorer och med slagord kräva islamistisk stat.
Vill du diskutera historien måste vi ta det på PM.
Jag är openminded, men accepterar inte västhatet.
Citat:
Orkar du läsa mellan raderna så har jag hela tiden egentligen hävdat det.
Här och där finns spår av sånt.
Jag kallar inte dig islamist och du kallar inte mig krigshetsare? Vad sägs? Vapenvila?
Senast redigerad av skitkuligen 2019-06-29 kl. 16:03.
Senast redigerad av skitkuligen 2019-06-29 kl. 16:03.