2019-06-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
För du sidosteppar ju inte Saudiarabiens och Wahabismens brott mot mänskligheten och hackar bara på Iran och Shia hela tiden? Hycklare.

Fast det har jag visst gjort, jag har till och med sagt att jag inte skulle lipa om Saudi jämnas med marken, men däremot har jag sagt att just nu är Saudi en stabiliserande faktor i regionen som inte hotar Israel eller ställer till jävulskap annat än mot houtis. Som började.
Viss skillnad. Dock börjar Saudi öppna upp sakta. Tack vare Donalds tryck, som är dels politiskt, då regimen ser effekten av alla grupperingars stridigheter, dels ekonomiskt. USA når självförsörjande på olja, saudierna måste förhålla sig till det.

Citat:
Och jag påstår inte att USA skapade ISIS och andra salafist-grupper. Bara att USA, Israel, Saudiarabien och Turkiet backat dem mot Assadregimen och Shia i allmänhet.

Korrekt att Obomba stöttade FSA, och att flera av dess grupperingar visade sig vara IS in disguise. Ryssarna däremot, de behöver ju Assad för tillträde till Medelhavet. Tänk om hela världen gick in gemensamt på den tiden, men det är inte dagens administration i Vita Huset skyldig till.

Citat:
Kanske för att det inte är Ryssland och Kina som håller på att försöka starta krig med Iran just nu? Det är det USA, Saudiarabien och Israel som gör.

Upprepar mig, de skyddar sittande prästerskapsregim. Än så länge. Vi får väl se vad kineserna tänker om fler tankers sprängs.

Citat:
Och du själv trollar konstant bort Saudiarabiens och Israels egenintressen. Är det fel att ha egenintressen nu också?

Nä, egenintressena är två där; i det första fallet att säkra sina oljeleveranser och sitt välstånd, och att motarbeta de värsta wahabisterna inom landet som är hundra resor värre än regimen/ i det andra fallet handlar det om självförsvar. När en hel region hotar ens existens.

Citat:
Du ser, jag anser definitivt att Israel har en rätt att försvara sig mot tex Hizbollah och har redan nämnt att det bara vore bra om Nasrallah och gänget försvann ifrån området. Och det innebär också så klart att bör bli konsekvenser för mullorna i Teheran som backat Hizbollah och eldat på den konflikten ända sedan 80-talet. Regime change i Iran? Visst. Det är jag ombord med.

Kanon. You and me both.

Citat:
Så länge det inte blir en skendemokratisk, amerikansk-israelisk lydstad och mujahedin-regim eller dylikt som CIA och Trump-administrationen verkar ha i kikaren just nu för att ersätta mullorna med.

Det är här din analys hamnar fel. Trump har en i grunden icke-interventionistisk politik, det är inte hans stil att vilja styra Iran eller någon annan mussestat. Däremot ligger det i hans egenintresse att säkra hans partners säkerhet. I nuläget Saudi och Israel. Partnerskapet kan ändras. Han är sån.

Citat:
Den gemensamma nämnaren är både USA och Islam. Och Pakistan är definitivt en puppa för Islamism. Salafism. De är knappast polare med Iran om man säger så.

Nu glömmer du De andra igen.

Citat:
För Iron Dome skjuter ju inte ner och stoppar typ 75% av alla gamla sletna sovjet-raketer som iranska revolutionsgardet lyckas smuggla in i Gaza eller VB?

Fan vad bra det är med anti-missil-system.

Citat:
Än du själv som bombar tråden med ad hominem på ad hominem om att man är en konspirationsteoretiker bara man lyfter fram det historiska faktumet att Khomeini hjälptes till makten i Iran utav Carter-administrationen.

https://www.youtube.com/watch?v=iX5a37XXlsA
https://www.youtube.com/watch?v=NBOpqNDe8_c

Du kan ju inte presentera konkreta motbevis, så då blir det bara en massa tramsigt ad hominem som "vänstermulla" eller "vallonstalinist" och fan och hans moster istället.

Jag är inte helt opåläst gällande historiska data och att Carter inte ville backa den cancersjuke massmördarshahen när landet stod i full brand, är inte samma sak som att aktivt få ut hundratusentals iranier på gatorna iklädda chadorer och med slagord kräva islamistisk stat.

Vill du diskutera historien måste vi ta det på PM.
Jag är openminded, men accepterar inte västhatet.

Citat:
Orkar du läsa mellan raderna så har jag hela tiden egentligen hävdat det.

Här och där finns spår av sånt.

Jag kallar inte dig islamist och du kallar inte mig krigshetsare? Vad sägs? Vapenvila?
Senast redigerad av skitkuligen 2019-06-29 kl. 16:03.
Citera
2019-06-29, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Fast det har jag visst gjort, jag har till och med sagt att jag inte skulle lipa om Saudi jämnas med marken, men däremot har jag sagt att just nu är Saudi en stabiliserande faktor i regionen som inte hotar Israel eller ställer till jävulskap annat än mot houtis. Som började.
Viss skillnad. Dock börjar Saudi öppna upp sakta. Tack vare Donalds tryck.

Saudi är inte alls på väg att "öppna upp". Propaganda för att få Saudi att se humanare ut i jämförelse med Iran. Det kommer bli likadant när MEK tagit över Iran. Massa töntig, genomskinlig propaganda om "reformer" som att kvinnor får köra bil och sånt. Kan det där.

Och hur fick du för dig att det var Houthi som började i Jemen? Det där går tillbaka mycket längre än till 2015.

Och jag noterar återigen du verkar vara okej med Saudiregimens brott mot mänskligheten och spridandet utav Wahabismen världen över så länge Israel inte hotas utav regimen. Fräscht.

Citat:
Korrekt att Obomba stöttade FSA, och att flera av dess grupperingar visade sig vara IS in disguise. Ryssarna däremot, de behöver ju Assad för tillträde till Medelhavet. Tänk om hela världen gick in gemensamt på den tiden, men det är inte dagens administration i Vita Huset skyldig till.

Men snälla. Det spelar ingen roll vad det är för tönt som sitter och fiser i vita huset. Både Trump och Obama styrs egentligen av samma Wall Street intressen. Coke eller Pepsi liksom. Trump fortsätter att stödja salafismen precis som Obama gjorde genom att sälja vapen till miljardbelopp till saudierna som används för att beväpna alla Wahabi-grupperingar i MENA. Det är faktiskt Assad, Kurderna, Iran och Ryssland som bekämpat och besegrat ISIS.

Citat:
Upprepar mig, de skyddar sittande prästerskapsregim. Än så länge. Vi får väl se vad kineserna tänker om fler tankers sprängs.

Både Kina och Ryssland kommer fega ur och låta Iran tas över utav MEK.

Citat:
Nä, egenintressena är två där; i det första fallet att säkra sina oljeleveranser och sitt välstånd, och att motarbeta de värsta wahabisterna inom landet som är hundra resor värre än regimen/ i det andra fallet handlar det om självförsvar. När en hel region hotar ens existens.

Men lägg ner. MBS och hans gäng repressenterar inte på något sätt någonting mildare i Saudiarabien. Det där är CIA-trams för att få västerlänningar att se Iran och Shia som ett större hot än Wahabismen.

Citat:
Det är här din analys hamnar fel. Trump har en i grunden icke-interventionistisk politik, det är inte hans stil att vilja styra Iran eller någon annan mussestat. Däremot ligger det i hans egenintresse att säkra hans partners säkerhet. I nuläget Saudi och Israel. Partnerskapet kan ändras. Han är sån.

Jaha? Är det därför Trumps egna jävla advokat, rådgivare och dödspolare Rudy Guilliani springer på PR-jippon och håller tal för MEK om regime change?

https://www.youtube.com/watch?v=jIyoIGuipSI

Citat:
Jag är inte helt opåläst gällande historiska data och att Carter inte ville backa den cancersjuke massmördarshahen när landet stod i full brand, är inte samma sak som att aktivt få ut hundratusentals iranier på gatorna iklädda chadorer och med slagord kräva islamistisk stat.

Vill du diskutera historien måste vi ta det på PM.
Jag är openminded, men accepterar inte västhatet.

Väst började tröttna på Shahen redan 1973 när han nationaliserade Irans oljereserv och börja uttala sig kritiskt mot USA och Israels utrikespolitik. Det är sant att man sköt lite i mörkret genom att satsa på Khomeini och det straffade sig nästan omgående i och med gisslankrisen, men det stämmer ändå att Khomeini hade bra förbindelser med CIA och Carter-administrationen innan dess.

Citat:
Jag kallar inte dig islamist och du kallar inte mig krigshetsare? Vad sägs? Vapenvila?

Visst. Jag kan tona ner jargongen om du gör det.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-29 kl. 17:16.
Citera
2019-06-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Saudi är inte alls på väg att "öppna upp". Propaganda för att få Saudi att se humanare ut i jämförelse med Iran. Det kommer bli likadant när MEK tagit över Iran. Massa töntig, genomskinlig propaganda om "reformer" som att kvinnor får köra bil och sånt. Kan det där.

Men helvete, är allt CIA-doing enligt dig?
Snabb googling, gör en själv vetja, det finns hur många klipp och artiklar som helst på ämnet. Är alla redaktioner köpta av CIA?

https://www.reuters.com/article/us-saudi-tourism/western-tourists-trickle-into-saudi-arabia-as-it-tries-to-open-up-idUSKBN1OE0J7

Citat:
Och hur fick du för dig att det var Houthi som började i Jemen? Det där går tillbaka mycket längre än till 2015.

Klart det gör. De är inga duvungar dessa houthis. Det kukade ur ordentligt 2004, med full spruta från 2009. Är wiki en acceptabel källa för eder? Man vet ju aldrig vad som duger liksom. Kanske för höger för er?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Houthi_insurgency_in_Yemen

Citat:
Men snälla. Det spelar ingen roll vad det är för tönt som sitter och fiser i vita huset. Både Trump och Obama styrs egentligen av samma Wall Street intressen. Coke eller Pepsi liksom. Trump fortsätter att stödja salafismen precis som Obama gjorde genom att sälja vapen till miljardbelopp till saudierna som används för att beväpna alla Wahabi-grupperingar i MENA.

Det är uttalanden som dessa som visar vem du är. Att inga amerikanska motiv är legitima överhuvudtaget, oavsett ledare spelar det ingen roll, hur man än gör får man något nytt i arslet för att du ska bevisa för läsare utifrån att USA är landet från satan.

Jag hävdar att det är av yttersta relevans att det är just Donald som undviker krig men är en stenhård förhandlare som gör att inga attacker skett än.

Lägger historien under Spoiler, av respekt för modsen och upprepar mig igen. Ta andra konflikter på PM.

Citat:
Både Kina och Ryssland kommer fega ur och låta Iran tas över utav MEK.

Donald vill inte sponsra talibaner. Det är liksom inte hans raison d’etre, oavsett hur mycket du vill hamra in det i läsarnas huvud.

Angående en GOP-representants uttalanden:

Rudy Guiliani är en hjälte på inrikesarenan med uppstädning av NYC och fått sin post just därför. Var inte så säker på att han har inflytande på utrikesarenan idag.

Det är svårt att resonera med dig då du verkar så besatt av att finna dina fiender i just Västvärlden.

Citat:
Den vapenvilan kommer du inte hålla. Men visst. Jag kan tona ner jargongen om du gör det.

Jag har fortfarande inte kallat dig islamist igen.
Citera
2019-06-29, 18:06
Avslutad
Citat:
Men helvete, är allt CIA-doing enligt dig?
Snabb googling, gör en själv vetja, det finns hur många klipp och artiklar som helst på ämnet. Är alla redaktioner köpta av CIA?

Nej. Mycket utav propagandan i västerländsk MSM är även MI6-doing också. Du vill helt enkelt att folk inte ska få upp ögonen för hur styrd och vinklad västerländsk MSM verkligen är utav underrättelsetjänster (och inte bara CIA, även USA-vänliga länders underrättelsetjänster också) och mäktiga finansiella intressen som alltid är som hand i handske med CIA och dylikt. Alla som snokar för mycket i detta kaninhål ska förlöjligas, smutskastas, idiot-förklaras och avfärdas som "konspirationsteoretiker".

Avfärda och förlöjliga det här:

https://www.youtube.com/watch?v=2eB046f998U
https://www.youtube.com/watch?v=AnrBQEAM3rE
https://www.youtube.com/watch?v=myqgbn6Ghgk

PSYOPs är knappast en konspirationsteori.

Skulle du vilja påstå att FSB inte styr mycket utav RT:s rapportering också eller? Tillåt mig att gapflabba.

Citat:
Klart det gör. De är inga duvungar dessa houthis. Det kukade ur ordentligt 2004, med full spruta från 2009. Är wiki en acceptabel källa för eder? Man vet ju aldrig vad som duger liksom. Kanske för höger för er?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Houthi_insurgency_in_Yemen

Återigen vill jag bara påminna dig om att dessa houthis sunni-rivaler inte är några duvungar de heller precis.

Citat:
Det är uttalanden som dessa som visar vem du är. Att inga amerikanska motiv är legitima överhuvudtaget, oavsett ledare spelar det ingen roll, hur man än gör får man något nytt i arslet för att du ska bevisa för läsare utifrån att USA är landet från satan.

Jag hävdar att det är av yttersta relevans att det är just Donald som undviker krig men är en stenhård förhandlare som gör att inga attacker skett än.

Lägger historien under Spoiler, av respekt för modsen och upprepar mig igen. Ta andra konflikter på PM.

Klassisk projicering. För du målar ju inte fan på väggen om Iran hela tiden? Ja. Jag anser USA vara en illgetim skurkstat och en kapitalistisk dystopi byggt helt och hållet på stulet land. Och nu för tiden ska de springa omkring runt hela jordklotet och leka världspolis och sprida sin så kallade "democracy" och "freedom" och sin äckliga Coca Cola och McDonalds också. Jag skiter i om jag låter som en kommunist eller västhatare. Sanningen svider. Hantera det.

https://www.youtube.com/watch?v=UwBqHzhdauk

https://www.youtube.com/watch?v=Qn16DsftSjI

https://www.youtube.com/watch?v=Vkh7c8C2Cv8

Och NATO gjorde knappt ett dyft för att bekämpa ISIS. På flera sätt understödde de salafisterna mot Assad. Att kurderna slagits mot ISIS tillsamans med Assad är realpolitik. Det är så det funkar i mellanöstern. Du kliar min rygg och jag kliar din.

Citat:
Donald vill inte sponsra talibaner. Det är liksom inte hans raison d’etre, oavsett hur mycket du vill hamra in det i läsarnas huvud.

Angående en GOP-representants uttalanden:

Rudy Guiliani är en hjälte på inrikesarenan med uppstädning av NYC och fått sin post just därför. Var inte så säker på att han har inflytande på utrikesarenan idag.

Det är svårt att resonera med dig då du verkar så besatt av att finna dina fiender i just Västvärlden.

Vad gör han då där på ett MEK PR-jippo då menar du? Vad menar han i så fall med att han kan se slutet på regimen i Iran?

Här har du en från Trump-administrationen i sig, nationella säkerhetsrådgivaren John Bolton som också shillar för en MEK-kupp mot mullorna:

https://www.youtube.com/watch?v=kf7VPklv8GY

Men skit sak samma eller hur? Trump vill inte ha en regime change i Iran. Nej då. Inte alls.

Citat:
Jag har fortfarande inte kallat dig islamist igen.

Vad bra då. Vad duktig du har varit. Kan vi ju försöka hålla en mognare nivå hädanefter, eller hur?
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-29 kl. 18:20.
Citera
2019-06-29, 18:13
Medlem
Bla bla bla bla

Citat:
Ja. Jag anser USA vara en illgetim skurkstat och en kapitalistisk dystopi byggt helt och hållet på stulet land.

Då vet vi vem du är. Edit, VAD menar jag förstås.
No further comments.

Jo en till så att inlägget överlever moderering.

Iran kommer att backa.
Senast redigerad av skitkuligen 2019-06-29 kl. 18:21.
Citera
2019-06-29, 18:22
Avslutad
Citat:
Iran kommer att backa.

Där är vi överens. Det tror jag också.
Citera
2019-06-29, 18:57
Medlem
Det här är en direkt effekt av sanktionerna mot Iran.

Det går inte längre för Teheran att stötta dessa vettvillingar som skjuter missiler mot Israel till frukost.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/265244
Citera
2019-06-29, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
FDR klåfingrig jävel? Antar att du inte riktigt vill ta till dig andra elar än de strikt ekonomiska?

Den Nya Given var ett batteri med åtgärder. Ja FDR var en klåfingrig djävel som blandade sig i den amerikanska ekonomin. För det är han helgonförklarad, i synnerhet i sosse-staten nummer ett, Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Utan FDR hade förmodligen US gått mot en delad nation, och en fattigdom som påmint om Sydamerikas i vissa delar.

Ja det är vad sossen tror. Sossen räddar landet. Att marknadsekonomin reglerar sig själv och att det går snabbt, nää det kan inte vara möjligt. Det har aldrig fungerat, inte nu senast på Island heller.
Citera
2019-06-29, 19:53
Avslutad
Citat:

Det går inte längre för Teheran att stötta dessa vettvillingar som skjuter missiler mot Israel till frukost.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/265244

Så alla andra vapenvilor mellan Hamas och IDF genom åren (som förr eller senare brutits, oftast av Hamas efter provokationer ifrån IDF/Mossad) är på grund av att Iran har sanktioner på sig och inte kan smuggla in några missiler längre? Kom igen nu. Tillverkar iranierna ballongbomberna och smugglar in på västbanken också menar du?

Bra nyheter ändå. Hoppas detta håller nu.
Citera
2019-06-30, 14:39
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det som är djävligt irriterande med sådana här uttalanden är att de kommer från en sosse-svensk formad av DN och SVT som aldrig gav en annorlunda bild heller. FDR för övrigt, denna klåfingrige djävel, ställde till med mycket reglerad skit i USA istället för att låta ekonomin ha sin gång.

Men även jag kan acceptera amerikanske demokratiska residenter, inte minst Jimmy Carter eftersom han mot slutet började bekämpa inflationen.

Det mesta jag vet om de amerikanska presidenterna har jag antingen läst i en bok eller sett på dokumentärer på Youtube, tror inte SVT eller DN har berört dem mycket eftersom de i mycket är historia.
Sedan har jag en socialliberal ståndpunkt generellt, så självklart föredrar jag ex. Clinton eller FDR före Bush eller Reagan.
Generellt så gäller detta för en "bra" president:
1. Inga krig
2. Gör medelklassen rikare (mer köpkraft = starkare amerikansk ekonomi)
Citera
2019-06-30, 17:56
Avstängd
Citat:
Någon ny konserveringslag? Mer sanktioner mot Iran leder till lättad blockad av Gaza.

Det hela är verkar snarare vara bevis för att enda chansen för palestinier att nå några framgångar är att anfalla Israel så det gör ont så att Israel har någon anledning att kompromissa.
Citera
2019-06-30, 18:03
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Någon ny konserveringslag? Mer sanktioner mot Iran leder till lättad blockad av Gaza.

Det hela är verkar snarare vara bevis för att enda chansen för palestinier att nå några framgångar är att anfalla Israel så det gör ont så att Israel har någon anledning att kompromissa.

Terroristernas logik är underbar. Anfalla Israel (oftast = döda civila) så har de anledning att kompromissa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in