2019-07-16, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ser ut som att en oljetanker ifrån UAE har "försvunnit"
"The ship’s registered owner, Dubai-based Prime Tankers LLC, told the AP it had sold the ship to another company called Mouj Al-Bahar. A man who answered a telephone number registered to the firm told the AP it didn’t own any ships."
Låter som det kan finnas andra skäl till "försvinnandet" än att tankern kapats av Iran.
Citera
2019-07-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det förstår jag, men kan redan nu föreställa mig kommande artiklar i media med en random bild från stock photos föreställande en supertanker på dryga 300 m.
Upptrappningen till kriget mot Iran sköts ytterst tafatt.

Hade inte förvånat mig med något liknande som du säger

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"The ship’s registered owner, Dubai-based Prime Tankers LLC, told the AP it had sold the ship to another company called Mouj Al-Bahar. A man who answered a telephone number registered to the firm told the AP it didn’t own any ships."
Låter som det kan finnas andra skäl till "försvinnandet" än att tankern kapats av Iran.

Nog mer troligt med annat alternativ, men kan se i vilken riktning medierna tar det och kanske var usa vill peka på
Citera
2019-07-16, 15:36
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Kan du förklara vad du menar med att det här citatet visar? Jag förstår inte varför det skulle vara relevant.

Vilka andra skäl?
Citera
2019-07-16, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Kan du förklara vad du menar med att det här citatet visar? Jag förstår inte varför det skulle vara relevant.
Tycker du inte själv det tyder på något skumt när företaget som stått som ägare säger att de sålt det och de som de säger sig sålt det till nekar till att de äger det? Inte vet jag vad det kan handla om. Smuggling, försäkringsbedrägeri eller något sådant kanske, men något är det. Kanske är fartyget i Iran för att det skulle användas för att exportera iransk olja diskret?
Citera
2019-07-16, 16:11
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Tycker du inte själv det tyder på något skumt när företaget som stått som ägare säger att de sålt det och de som de säger sig sålt det till nekar till att de äger det? Inte vet jag vad det kan handla om. Smuggling, försäkringsbedrägeri eller något sådant kanske, men något är det. Kanske är fartyget i Iran för att det skulle användas för att exportera iransk olja diskret?
Ja, det låter skumt, men jag förstår dock inte varför det är relevant. Enligt AP:

Citat:
The Riah, a 58-meter (190-foot) oil tanker, typically made trips from Dubai and Sharjah on the UAE’s west coast before going through the strait and heading to Fujairah on the UAE’s east coast. However, something happened to the vessel after 11 p.m. on Saturday, according to tracking data.

Capt. Ranjith Raja of the data firm Refinitiv told The Associated Press on Tuesday that the tanker hadn’t switched off its tracking in three months of trips around the UAE.

“That is a red flag,” Raja said.

Iranian officials have not said anything publicly about the ship, nor have officials in the UAE. The U.S. Navy’s 5th Fleet, which oversees Mideast waters, declined to immediately comment.

The ship’s registered owner, Dubai-based Prime Tankers LLC, told the AP it had sold the ship to another company called Mouj Al-Bahar. A man who answered a telephone number registered to the firm told the AP it didn’t own any ships.
https://www.apnews.com/14bcf671b33b40baa297676bf436ed23
Citera
2019-07-16, 16:24
Avstängd
Citat:
Ja, det låter skumt, men jag förstår dock inte varför det är relevant.
Skämtar du? Det är väl inte så konstigt om ett fartyg som håller på med något skumt stänger av sändarutrustning och "försvinner"?
Citera
2019-07-16, 18:04
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Skämtar du? Det är väl inte så konstigt om ett fartyg som håller på med något skumt stänger av sändarutrustning och "försvinner"?

Vi vet inte om fartyget höll med något skumt. Att du lägger större fokus på det att man inte lyckas få tag på ägarna (det hände igår!) än att den "försvann" på vägen mot Iran... eh... ok
Citera
2019-07-16, 19:25
Avstängd
Citat:
Vi vet inte om fartyget höll med något skumt. Att du lägger större fokus på det att man inte lyckas få tag på ägarna (det hände igår!) än att den "försvann" på vägen mot Iran... eh... ok
Det var på lördagen fartyget "försvann". Man kan tycka att ägaren borde vara lite upprörd, inte hemlighetsfull. Ett annat möjligt sammanträffande är att UAE just drog sig ur kriget mot Jemen. Kan det finnas ett samband? Någon som inte gillar det?

Men visst, det var Persiska viken och då är ju Iran enda möjligheten...
Citera
2019-07-16, 19:44
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det var på lördagen fartyget "försvann". Man kan tycka att ägaren borde vara lite upprörd, inte hemlighetsfull.
Ja, det var på lördagen. Jag kollade fel.
Klart att ägaren är upprörd. Innebär det att man ska prata till AP/MSM?
Citat:
Ett annat möjligt sammanträffande är att UAE just drog sig ur kriget mot Jemen. Kan det finnas ett samband? Någon som inte gillar det?
Både Iran och deras försvarare vägrar prata klarspråk.
Iran pratar om att oljan skulle till "someone else". Du pratar om "någon som inte gillar något".
Citat:
Men visst, det var Persiska viken och då är ju Iran enda möjligheten...
Enda möjlighet? Man pratar bara om misstankar.

Och det rimligaste är givetvis att Iran har något att göra med det.

Vad skulle du själv sagt om Irans "tanker" "försvann" i Gibraltar och varken UK, Spanien eller EU kunde förklara vad som hände. Hade du trott att de har noll koll på vad som sker nära inom deras territorialvatten (du försöker blanda bort korten med "Persiska viken"...) ?

Citat:
A small oil tanker from the United Arab Emirates traveling through the Strait of Hormuz entered Iranian waters and turned off its tracker two days ago, leading the U.S. to suspect Iran seized the vessel amid heightened tensions in the region, an American defense official said Tuesday.

Iran offered no immediate comment on what happened to the Panamanian-flagged oil tanker Riah late Saturday night, though an Emirati official acknowledged the vessel sent out no distress call. Oil tankers previously have been targeted in the wider region amid tensions between the U.S. and Iran over its unraveling nuclear deal with world powers.
2 + 2 = ?

Shit, att du alltid känner tvungen att cherry-picka, blanda bort korten med små osanningar osv. Vad är poängen? Vinna debatten på ett anonymt forum?
Senast redigerad av FlashyBear 2019-07-16 kl. 19:47.
Citera
2019-07-16, 20:22
Avstängd
Citat:
Både Iran och deras försvarare vägrar prata klarspråk.
Iran pratar om att oljan skulle till "someone else". Du pratar om "någon som inte gillar något".
Kan ju bero på att jag inte vet utan bara lägger fram en möjlighet. Iranhatarna har däremot aldrig några problem att anklaga Iran utan några bevis.
Citat:
Enda möjlighet? Man pratar bara om misstankar.
Och jag förde fram andra möjligheter vilket du tycks ogilla.
Citat:
Vad skulle du själv sagt om Irans "tanker" "försvann" i Gibraltar och varken UK, Spanien eller EU kunde förklara vad som hände. Hade du trott att de har noll koll på vad som sker nära inom deras territorialvatten (du försöker blanda bort korten med "Persiska viken"...) ?
Den obesvarade frågan här är ju dock just vems tanker det var. Det finns ingen ägare som klagat.

Sen är Gibraltar lite fredligare vatten än Persiska Vikens utlopp där det pågår krig i närheten, och det finns en hel bunt flottor och länder med få skrupler. Jag kan dessutom mycket väl tänka mig att vare sig Spanien eller UK (båda hävdar det som sitt territorialvatten) har så bra koll på vartenda fartyg som passerar.

Edit: Ser här att UAE förnekar tankern är deras:
https://gulfnews.com/uae/uae-says-missing-oil-tanker-not-emirati-owned-or-operated-1.1563289266386
Senast redigerad av Xenonen 2019-07-16 kl. 20:25.
Citera
2019-07-16, 23:14
Medlem
Draken55s avatar
Andra möjligheter, tankern bortförd av UFO ?

Tankern fick vingar

Tankern förflyttades till en annan dimension...

Hörde det från en känd iranhatare...
Citera
2019-07-17, 14:42
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.aljazeera.com/news/2019/07/iran-towed-foreign-tanker-technical-failure-190717063656201.html
Iran says it towed foreign tanker with technical failure
Citat:
Iran's foreign ministry has said Iranian forces have assisted a disabled foreign oil tanker in the Gulf, amid questions over the whereabouts of a Panamanian-flagged ship travelling through the Strait of Hormuz.

Ministry spokesman Abbas Mousavi said Iran's navy "offered help to a foreign tanker with technical failure" in its territorial waters, the official IRNA news agency reported on Wednesday.

"Based on international regulations, after receiving their request for help, Iranian forces went to the site and the foreign tanker was towed by an emergency towing vessel toward Iranian waters for repairing process," Mousavi was quoted as saying.

Så det var visst Iran. Efter 3 dagar förklarar nu Iran att de "offered help to a foreign tanker with technical failure" - mycket snällt av dem! Undrar om "someone" tycker att det var skumt att det tog så långt

Vi får se om det stämmer, men faktumt är att Iran skulle slippa "hets" om de berättade direkt. De vill nog skapa hets och säkerhet kring Persiska viken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in