2019-06-28, 15:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är genant, nej lustigt att Örjan i Aftonbladet nu beklagar sig över att han får telefonsvararmeddelanden med hot om vad nån ska göra med honom och hans kroppsdelar. Med tanke på vad Hannes Holm sa i tevedokumentären. Det verkade som Marie hade de gamla telefonsvarartejperna sparade t o m.
Intressant inställning du ger prov på. För min del tycker jag att det borde vara en självklarhet att staten har monopol på rättskipning oavsett hur avskyvärda brott någon begått.
ÖR ska lika lite som någon annan behöva utsättas för hot.
Det är bra att ÖR lyfter fram detta. Hoppas att han också gjort polisanmälan.
Senast redigerad av DoraF 2019-06-28 kl. 16:03.
Citera
2019-06-28, 16:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Vad sa Hannes Holm?
Hannes sade något om telefonsvarstekniken för 20 år sedan och berättade sedan lite om vilka ruskiga meddelanden han lyssnat av på Josefins apparat.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Intressant inställning du ger prov på. För min del tycker jag att det borde vara en självklarhet att staten har monopol på rättskipning oavsett hur avskyvärda brott någon begått.
ÖR ska lika lite som någon annan behöva utsättas för hot.
Det är bra att ÖR lyfter fram detta. Hoppas att han också gjort polisanmälan.
Polisanmäla kan han göra, men att fika efter allmänhetens sympatier för just det är tecken på kraftigt bristande sjukdomsinsikt när det är just den typen av telefonsvararmeddelanden (och pappersbrev) han manifesterat sig själv genom.
Citera
2019-06-28, 16:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Polisanmäla kan han göra, men att fika efter allmänhetens sympatier för just det är tecken på kraftigt bristande sjukdomsinsikt när det är just den typen av telefonsvararmeddelanden (och pappersbrev) han manifesterat sig själv genom.
Var har ÖR uttalat dig om hoten? Kan du länka källan?
Vad är det för sjukdom ÖR är diagnosticerad med, menar du?
Citera
2019-06-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillalite
Hur tänkte Ramberg här? Folk hade ju glömt den här historien, men nu slänger han in en hel bensindunk i glöden så det tar fyr igen. Satt han full och knåpade ihop en debattartikel som han mailade över till AB?

Fanskapet måste känna sig jävligt ensam, det är den enda förklaringen. Nu får han ju lite uppmärksamhet i alla fall.

Tror han är narcissist och inte klarar av att bli bortglömd. Han klarar inte heller av kritik och det är väl en av anledningarna han pucklar på sina partners.
Citera
2019-06-28, 16:49
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Hannes sade något om telefonsvarstekniken för 20 år sedan och berättade sedan lite om vilka ruskiga meddelanden han lyssnat av på Josefins apparat.

Aha - dessa meddelanden lär ju ha ingått i utredningen, och använts som bevismaterial i Tingsrätten/Hovrätten?

Spontant känns det ju inte som att Ramberg kan ha så många vänner kvar i branschen - även lite underligt att han fått så många jobb, efter rättegången. Det känns ju inte som att Holm rekommenderat eller lovordat Ramberg efter att ha fått höra inspelningarna.
Citera
2019-06-28, 16:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Aha - dessa meddelanden lär ju ha ingått i utredningen, och använts som bevismaterial i Tingsrätten/Hovrätten?

Spontant känns det ju inte som att Ramberg kan ha så många vänner kvar i branschen - även lite underligt att han fått så många jobb, efter rättegången. Det känns ju inte som att Holm rekommenderat eller lovordat Ramberg efter att ha fått höra inspelningarna.
ÖR anställdes 1977 på Dramaten och den fasta anställningen hade han kvar till han gick i pension härom året.
Jag tror inte att HH hade något större inflytande på branschen när det gäller ÖR.
Citera
2019-06-28, 16:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Var har ÖR uttalat dig om hoten? Kan du länka källan?
Vad är det för sjukdom ÖR är diagnosticerad med, menar du?
Örjan (eller gissningsvis Örjan tillsammans med ett biträde på de Bassos byrå, stilen att döma) har skrivit en text Aftonbladet lagt på sin Debattsida igår.

Nej, det menar jag inte.

Citat:

Hannes säger i dokun att han ringde några samtal (till Örjans återkommande uppdragsgivare eller deras nätverk, gissar jag) och möttes av "total negletion". Dags att du ser dokun. Dina frågor besvaras där.
Citera
2019-06-28, 17:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Örjan (eller gissningsvis Örjan tillsammans med ett biträde på de Bassos byrå, stilen att döma) har skrivit en text Aftonbladet lagt på sin Debattsida igår.
Jag tycker att ÖR ställer en relevant och viktig fråga. Tycker inte att texten är sjäkvömkande eller liknande. Han förstår uppenbarligen inte har någon sympati att förvänta sig någonstans.
Citat:
Detta är tidsandan, även för medieföretag som SVT, enskilda kan lynchas utan någon saklig tanke bakom. Dokumentären har slagit tittarrekord på SVT Play och miljontals svenskar tror nu att jag dödat min före detta flickvän.

Drevet har resulterat i mängder av hatbrev, mejl, sms och röstmeddelanden med hot om hur jag ska stympas, styckas, kastreras, slaktas, att min hals och huvud ska skäras av, och att människor ska prickskjuta eller misshandla mig om jag lämnar min bostad. Detta har jag sedan programmet visades mottagit nära nog dagligen.

Jag rättfärdigar inte på något sätt mitt agerande. Det var fel av mig och rättssamhället lagförde och straffade mig för det jag gjorde för över två decennier sedan. Men i dokumentären utmålas jag som någon som orsakat en folkkär sångerskas död. För det brottet finns ingen nåd eller förlåtelse hos allmänheten. Att det är en lögn bekommer varken medierna eller mobben.

Min fråga är: Hur länge ska jag straffas för mitt brott? Finns det ett slut?

Citat:
Nej, det menar jag inte.
Okej. Vad menar du då med att ÖR har "kraftigt bristande sjukdomsinsikt" om han inte har någon sjukdom?

Citat:
Citera
2019-06-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillalite
Hur tänkte Ramberg här? Folk hade ju glömt den här historien, men nu slänger han in en hel bensindunk i glöden så det tar fyr igen. Satt han full och knåpade ihop en debattartikel som han mailade över till AB?

Fanskapet måste känna sig jävligt ensam, det är den enda förklaringen. Nu får han ju lite uppmärksamhet i alla fall.

Han dömdes 1998 för misshandel. 2016 dog Josefine Nilsson. 2019 sänder SVT ett "hyllningsprogram" där man låter Josefines syster som i perioder åkt in och ut på psyket "hylla" sin syster genom att nämna ruttna kotor, grisfitta, och indirekt peka ut Ramberg för att ha orsakat hennes död 18 år efter dom. Jag ser inget konstigt med att han vill komma till tals. Mer konstigt då att folk i en rättsstat anser sig ha full rätt att hota och uppmana till brott dvs ta lagen i egna händer eftersom man TROR att saker förhåller sig på ett vist sätt.

Han känner sig säkert ensam och utsatt efter detta drev som SVT indirekt gjort sig skyldiga till. Bra att det nu prövas. SVT har ju helt tappat sin saklighet och den opartiska biten genom att inte låta honom komma till tals i programmet. Både Örjan och Josefine är kända personer så vad gör det för skillnad att de försvarar sig med att de inte nämnt honom vid namn kan man ju tycka.
Citera
2019-06-28, 17:27
Medlem
Citat:
ÖR anställdes 1977 på Dramaten och den fasta anställningen hade han kvar till han gick i pension härom året.
Jag tror inte att HH hade något större inflytande på branschen när det gäller ÖR.

Det var snarare så att föreställningen som han var med i lades ner på grund av protester utanför Dramaten. Han gick inte frivilligt i pension. Jag tror inte heller att enbart HH har något inflytande på branschen men det är fler än han som har uttalat sig efter att dokumentären släpptes.
Citera
2019-06-28, 17:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinamia
Det var snarare så att föreställningen som han var med i lades ner på grund av protester utanför Dramaten. Han gick inte frivilligt i pension. Jag tror inte heller att enbart HH har något inflytande på branschen men det är fler än han som har uttalat sig efter att dokumentären släpptes.
Den uppsättningen var ett tillfälligt inhopp efter pensionen. Det fanns inga fler roller på Dramaten planerade för ÖR.
De sista föreställningarna ställdes in, men mer än då var det inte.
Citera
2019-06-28, 17:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Okej. Vad menar du då med att ÖR har "kraftigt bristande sjukdomsinsikt" om han inte har någon sjukdom?
Det är inte aspergers. Jag har nämnt hans anknytningsmönster ett par gånger tidigare i tråden. Vidare har han berättat om en tomhet när han inte får uppmärksamhet, och visat tecken på lättkränkthet. Det är tre byggstenar i narcissism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in