2019-06-28, 11:38
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillalite
Hur tänkte Ramberg här? Folk hade ju glömt den här historien, men nu slänger han in en hel bensindunk i elden så det tar fyr igen. Satt han full och knåpade ihop en debattartikel som han mailade över till AB?

Fanskapet måste känna sig jävligt ensam, det är den enda förklaringen. Nu får han ju lite uppmärksamhet i alla fall.

Håller helt med. Ur hans synvinkel var detta det dummaste han kunde göra, dokumentären om JN är ju redan yesterday's news (tyvärr). Hade han inte slängt in denna bensindunk i elden, så hade han garanterat kunnat röra sig relativt fritt utomhus utan att någon kände igen honom inom en överskådlig framtid. Jag kan förstå honom, men nu känns det som om att han har för mycket "egentid", och ägnar sig åt oklädsamt navelskåderi, insvept i egenstickad offerkofta med en bag-in-box som ryggdunkare.
Citera
2019-06-28, 11:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenHundkex
Med ett sådant resonemang, så blir det ju väldigt knivigt att röra sig ute i samhället som vi gör idag, eftersom mer eller mindre alla nu levande människor har någon form "skit" i bagaget - stort som smått, frågan är ju vart vi i så fall ska dra gränsen vid en eventuell bojkott?

Du krånglar till det något rent enormt. Jag säger att om man skulle få reda på att biografen drivs av en pedofil eller att butiksinnehavaren är IS-anhängare så skippar man kanske det istället.
Citera
2019-06-28, 11:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillalite
Hur tänkte Ramberg här? Folk hade ju glömt den här historien, men nu slänger han in en hel bensindunk i glöden så det tar fyr igen. Satt han full och knåpade ihop en debattartikel som han mailade över till AB?

Fanskapet måste känna sig jävligt ensam, det är den enda förklaringen. Nu får han ju lite uppmärksamhet i alla fall.
Tycker att det är principiellt bra att programmet prövas. Som jag förstått det är det väldigt partiskt och ÖR gavs inte möjlighet att ge din syn på händelserna.
Vem hängs ut på det här sättet nästa gång.

Debattartikeln är säkerligen skriven tillsammans med advokaten. Fullt nyktra, båda två.
Citera
2019-06-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tycker att det är principiellt bra att programmet prövas. Som jag förstått det är det väldigt partiskt och ÖR gavs inte möjlighet att ge din syn på händelserna.
Vem hängs ut på det här sättet nästa gång.

Debattartikeln är säkerligen skriven tillsammans med advokaten. Fullt nyktra, båda två.

Nu var det här systrarnas berättelse om Josefin som fördes fram. Rambergs namn framkom aldrig i programmet så varför skulle han få ge sin syn på händelserna då?
Låt Ramberg tyna bort i glömskans skugga. Sin plats i rampljuset har han förverkat för länge sedan. Förresten är det mest på sociala medier som folk blir ”uthängda” och män i likhet med Ramberg, som trott att de kommer undan med vad som helst förtjänar det kan jag tycka.
Citera
2019-06-28, 12:49
Medlem
efedrinkungens avatar
jag tycker Örjan verkar vara ett svin. Tror han kört den här äckliga stilen han har hela sitt vuxna liv.

Det är faan att han skulle hinna bli 70 år innan han fick vad han förtjänade.

Att terrorisera kvinnor är lätt,
köra den här grejen ute bland riktigt folk hade han fått äta skit.

Men bland tofflor och manchesterbyxor människor som är konflikträdda är det lätt att gapa och skrika för att få sin vilja fram.

Hoppas han sitter skitnödig i sin lägenhet resten av livet.
Rädd för att få stryk på gatan.

😡
Citera
2019-06-28, 13:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinamia
Nu var det här systrarnas berättelse om Josefin som fördes fram. Rambergs namn framkom aldrig i programmet så varför skulle han få ge sin syn på händelserna då?
Låt Ramberg tyna bort i glömskans skugga. Sin plats i rampljuset har han förverkat för länge sedan. Förresten är det mest på sociala medier som folk blir ”uthängda” och män i likhet med Ramberg, som trott att de kommer undan med vad som helst förtjänar det kan jag tycka.
Nu är det så att SVT har sändningstillstånd och måste bl a följa Radio- och TV-lagen.
På SVT:s hemsida kan du läsa följande. Som du kan se är det inte alls säkert att programmet om JN uppfyller kraven på vad SVT får sända. Jag tror att Granskningsnämnden kommer att fälla SVT.

Citat:
I SVT:s sändningstillstånd anges att Sändningsrätten ska utövas opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrandefrihet och informationsfrihet ska råda i televisionen.

Kravet på saklighet består av tre delar:

Uppgifterna ska vara sanna, faktakontrollen är avgörande.
Uppgifterna ska vara relevanta för det valda ämnet och inte ofullständiga.
SVT ska sända en rättelse om en felaktig uppgift förekommit i ett program. Observera att kravet också gäller det som visas i bild!
Kravet på opartiskhet innebär att en utpekad part som utsätts för kritik eller allvarliga anklagelser måste ges möjlighet att försvara sig. Genmäle ska beredas i efterhand om det är befogat och en begäran om genmäle ska behandlas skyndsamt.

Kontroversiella ämnen får inte skildras på ett ensidigt sätt om det inte klart framgår av programmets inledning vilken infallsvinkel det har. Balansering kan också ske med ett annat program som man hänvisar till.

Reportrar, programledare, och andra som genom sin ställning uppfattas som företrädare för SVT får inte ta ställning i kontroversiella frågor.
http://www.svtb2b.se/?page_id=107
Citera
2019-06-28, 13:54
Medlem
[quote=DoraF|67965590]Nu är det så att SVT har sändningstillstånd och måste bl a följa Radio- och TV-lagen.
På SVT:s hemsida kan du läsa följande. Som du kan se är det inte alls säkert att programmet om JN uppfyller kraven på vad SVT får sända. Jag tror att Granskningsnämnden kommer att fälla SVT.

http://www.svtb2b.se/?page_id=107[/QUOTE

Jag har sett programmet som bland annat innehåller Hannes Holms och Benny Anderssons version av vad Josefin utsattes för. Programmet är också en hyllning till Josefin och hennes sångkarriär. Att Granskningsnämnden kommer fälla SVT håller jag för högst osannolikt eftersom mycket är fakta och en hel del är känslor. Känslor är väl alltid partiska? Återigen ingen namngivning i programmet utan handlar om ett grymt levnadsöde och en alltför tidig död. Att Ramberg skulle ha orsakat den är en tolkningsfråga som inte uttalas rakt ut i programmet. Han misshandlade henne och skickade hotfulla meddelanden och det fanns det bevis för.
Citera
2019-06-28, 14:15
Medlem
KalleJulles avatar
Advokaten om Josefin Nilsson-dokumentären: ”SVT har brustit i sitt publicistiska ansvar
https://www.dn.se/kultur-noje/advokaten-om-josefin-nilsson-dokumentaren-svt-har-brustit-i-sitt-publicistiska-ansvar/
Citat:
Till DN säger skådespelarens advokat Sargon de Basso om anmälan:
– – –
– Det finns uppgifter i dokumentären som sträcker sig långt över de anklagelser som tidigare har varit kända för skådespelaren över huvud taget. Det finns uppgifter i dokumentären som direkt utpekar honom som ansvarig för Josefin Nilssons död.

Sargon de Basso menar att det påståendet har skapat hatstormen mot skådespelaren.

– Det gör att omedelbart efter dokumentären publiceras hans adressuppgifter och personuppgifter i sociala medier, och skådespelaren matas med ett enormt hat. Jag skulle säga att det saknar motstycke i modern svensk historia.

– Temat för hatet är att man ska döda skådespelaren [...]
Mycket viktigt det som Örjan Rambergs advokat Sargon de Basso framför här!
Citera
2019-06-28, 14:15
Medlem
DoraFs avatar
[quote=Kinamia|67965897]
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nu är det så att SVT har sändningstillstånd och måste bl a följa Radio- och TV-lagen.

http://www.svtb2b.se/?page_id=107[/QUOTE

Jag har sett programmet som bland annat innehåller Hannes Holms och Benny Anderssons version av vad Josefin utsattes för. Programmet är också en hyllning till Josefin och hennes sångkarriär. Att Granskningsnämnden kommer fälla SVT håller jag för högst osannolikt eftersom mycket är fakta och en hel del är känslor. Känslor är väl alltid partiska? Återigen ingen namngivning i programmet utan handlar om ett grymt levnadsöde och en alltför tidig död. Att Ramberg skulle ha orsakat den är en tolkningsfråga som inte uttalas rakt ut i programmet. Han misshandlade henne och skickade hotfulla meddelanden och det fanns det bevis för.
Har du belägg för att fakta som framfördes i programmet var sanna, fullständiga och faktakontrollerade samt att programmet i övrigt uppfyllde de regler som SVT måste uppfylla?

Som jag sagt tidigare anser jag ÖR vara ett stort jävla svin, men det hindrar inte att jag kan se att anmälan har sina poänger.

Citat:
I anmälan dissekeras dokumentären, påstående för påstående. Flera av dem beskrivs som felaktiga och grundlösa av Ramberg. Det görs gällande att SVT brustit när det gäller både kraven på opartiskhet och saklighet.

I anmälan framhålls att det saknas stöd för att koppla ihop de bestående skadorna i ryggen med misshandeln Ramberg dömdes för.

Inget våld mot ryggen nämns varken i domen eller rättsintyget. Hovrättsdomen och rättsintygen är allmänna handlingar och tillgängliga för envar. SVT kan därför inte anses ha gjort en rimlig kontroll före sändningen av dokumentären. Istället för att skildra fakta lämnar SVT uppgifter som inte är korrekta.

I anmälan anklagas SVT också för att ha undanhållit betydelsefulla uppgifter. Bland annat att Josefin Nilsson var med om en bilolycka som hon berättade om i en intervju i Expressen 2005, en händelse som gett dagliga smärtor i huvud och nacke. Rubriken löd: ”Hon kämpar med smärtorna”.

”– Vissa dagar är bättre än andra, men ont gör det. Det är något jag tvingas leva med. För att komma tillrätta med smärtorna måste hon då och då äta värktabletter.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/b5j4A5/orjan-ramberg-anmaler-svt-dokumentaren-vilseleder-tittarna
Citera
2019-06-28, 14:25
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efedrinkungen
jag tycker Örjan verkar vara ett svin. Tror han kört den här äckliga stilen han har hela sitt vuxna liv.

Det är faan att han skulle hinna bli 70 år innan han fick vad han förtjänade.

Att terrorisera kvinnor är lätt,
köra den här grejen ute bland riktigt folk hade han fått äta skit.

Men bland tofflor och manchesterbyxor människor som är konflikträdda är det lätt att gapa och skrika för att få sin vilja fram.

Hoppas han sitter skitnödig i sin lägenhet resten av livet.
Rädd för att få stryk på gatan.

😡

Jag är övertygad om att den gode Ramberg har toalett i sin lägenhet, i alla fall en mulltoa. Eller nyttjar han en slags bajamaja utanför fastigheten, och nu inte vågar sig ut?

För övrigt så kan jag tycka att Ramberg sket i det blå skåpet när han bad AB publicera sin artikel, och valde att gå i polemik med SVT. Vore jag Ramberg skulle jag ligga JÄVLIGT lågt ett år, fly till spanska solkusten och borsta järnet, eller något. Om ett år har Sverige glömt Ramberg och den där dokumentären.
Citera
2019-06-28, 14:37
Moderator
Schlesiens avatar
Det är genant, nej lustigt att Örjan i Aftonbladet nu beklagar sig över att han får telefonsvararmeddelanden med hot om vad nån ska göra med honom och hans kroppsdelar. Med tanke på vad Hannes Holm sa i tevedokumentären. Det verkade som Marie hade de gamla telefonsvarartejperna sparade t o m.
Citera
2019-06-28, 14:41
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är genant, nej lustigt att Örjan i Aftonbladet nu beklagar sig över att han får telefonsvararmeddelanden med hot om vad nån ska göra med honom och hans kroppsdelar. Med tanke på vad Hannes Holm sa i tevedokumentären. Det verkade som Marie hade de gamla telefonsvarartejperna sparade t o m.

Vad sa Hannes Holm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in