Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Är du verkligen så dum att du tror att vetenskaplig kvalitet enbart beror på i vilken tidskrift något publiceras eller på vem som har författat den? Då tror jag vi är färdig med diskussionen.
Varför skulle någon som har något vettigt att säga publicera i ett sådant forum snarare än en seriös tidskrift? Varför skulle några publicera med sina namna skrivna baklänges i någon sorts pseudoanonymitet?
https://springerplus.springeropen.com/articles/10.1186/2193-1801-3-723

Citat:
Om du redan har en för IR intransparant atmosfär,
Dvs du förutsätter att du har en växthuseffekt för att kunna argumentera mot växthuseffekten

Citat:
Yttemperaturen är bara ett resultat av en adiabatisk atmosfär.
Yttemperaturen är en följd av att ytans termiska strålning inte kan stråla rätt ut i rymden utan absorberas i atmosfären och till stor del strålas tillbaka mot ytan. Dvs det vi kallar för växthuseffekten.

Jag vet inte om du inte förstår hur växthuseffekten är tänkt att fungera eller vad ditt problem är. bortsett då från att du bevisligen har rätt luggiga kunskaper om termodynamik med dina idéer som om de vore sanna skulle bryta mot andra huvudsatsen.
Citera
2019-06-28, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Svenskarna har inte koll på mijöbovarna.

Från SVT text

Sverige är verkligen det nya DDR. "Miljöbovar" alltså...snarare en grundförutsättning för den levnadsstandard som vi åtnjuter. Märkligt också att ingen från statligt eller massmedialt håll ställer sig kritisk till klimatforskningen, som allt att döma är synnerligen politisk med uppblåsta siffror som syftar till att ge makten fler sätt att förslava befolkningen genom beskattning och regleringar.

Man kan ju börja här till exempel: John Christy om varför IPCCs modeller falsifieras av observationer.
Senast redigerad av countolaf 2019-06-28 kl. 11:37.
Citera
2019-06-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Sverige är verkligen det nya DDR. "Miljöbovar" alltså...snarare en grundförutsättning för den levnadsstandard som vi åtnjuter. Märkligt också att ingen från statligt eller massmedialt håll ställer sig kritisk till klimatforskningen, som allt att döma är synnerligen politisk med uppblåsta siffror som syftar till att ge makten fler sätt att förslava befolkningen genom beskattning och regleringar.

Man kan ju börja här till exempel: John Christy om varför IPCCs modeller falsifieras av observationer.

Kanske det men det finns annat som hotar vår levnadsstandard. Kanske redan i kväll: (FB) Meteoritnedslag med omfattande förändringar av livsbetingelserna
Citera
2019-06-28, 12:12
Medlem
Citat:

Nej, det är du som är så fixerad vid frihet från skatter (lol) och drömmar om frihet (LOL) så att u inte kan se att detta är enbart en fråga om mänsklig teknologi vs. naturen. Och naturen håller på att förlora.
Citera
2019-06-28, 12:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Det häpnadsväckande är snarare att det är tillåtet att förstöra livsbetingelserna på Jorden. Det kommer att drabba oss alla i slutänden. Förstörelsen måste stoppas innan det har gått för långt.
De värsta klimatförstörarna är ca 100 företag globalt, om deras utsläpp stoppas, så är mycket vunnet.

Det är förbjudet att kasta skräp, vilket är helt rätt. Att förstöra klimatet är ju oerhört mycket allvarligare.
Senast redigerad av humanlife 2019-06-28 kl. 12:43.
Citera
2019-06-28, 13:25
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Om du redan har en för IR intransparant atmosfär, kommer man inte se någon skillnad från rymden om du ökar atmosfärens tjocklek. Den totala ickereflekterade solinstrålningen ska över tid vara samma som IR-utstrålningen från TOA. Så utstrålningen från TOA är den samma även om tjockleken ökar. Alltså sätts temperaturen vid TOA i en sådan IR-intransparent atmosfär, inte vid ytan. Yttemperaturen är bara ett resultat av en adiabatisk atmosfär.

Att venus och jorden och alla planeter med tillräckligt tjock atmosfär normalt är adiabatiska är ett experimentellt faktum. Sedan kan TOA ändras beroende på olika kompisition av atmosfär, men i fallet jordeb med 90 bars yttryck ändras ju inte kompositionen.

Nu orkar jag inte längre diskutera med aktivister som inte kan tänka själva.

Om man kollar under sektionen ”Gatekeeping and masking by journals” i Judiths inlägg som jag postade nyss, så inser de som kan och förstår något om forskning, att peer review systemet inte på något sätt är en garant för att bra forskning släpps igenom.

https://judithcurry.com/2019/06/21/climate-sciences-masking-bias-problem/
Citera
2019-06-28, 13:33
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
De värsta klimatförstörarna är ca 100 företag globalt, om deras utsläpp stoppas, så är mycket vunnet..

De kan sänka sin produktion med 50% om jordens befolkning minskar med 50%.

Jag har en bil, men mina åtta barn kommer att ha åtta bilar.
Det är ohållbart.
Citera
2019-06-28, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Det är ohållbart.

På vilket sätt är det ohållbart?

Utveckla.
Citera
2019-06-28, 13:46
Medlem
Nästa vecka ser det ut som vi inte ens får metrologisk sommar, så mycket var det klimatalarmet värt,
Citera
2019-06-28, 13:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Det är ohållbart.
De behöver inte sänka sin produktion för att minska/stoppa utsläppen.
Citera
2019-06-28, 13:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nästa vecka ser det ut som vi inte ens får metrologisk sommar, så mycket var det klimatalarmet värt,
En 17-åring dog av värmen i Spanien idag. Ganska otäckt, tycker i alla fall jag. Men du fortsätter förneka och hoppas på "bättre tider". Enfaldigt.
Citera
2019-06-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
En 17-åring dog av värmen i Spanien idag. Ganska otäckt, tycker i alla fall jag. Men du fortsätter förneka och hoppas på "bättre tider". Enfaldigt.
Dödsorsaken är ej fastställd, kan vara någon underliggande hjärtfel eller dylikt.

jag har bott i Spanien, och kan med säkerhet säga att det dör minst 10 gånger mer 17-åringar i trafiken där varje år, dom kör som galningar på sina mopeder, helst utan hjälm och har dom hjälm så sätter dom inte på den riktigt på huvudet, utan modet då jag bodde där var att låta hjälmen sitta på som en dumstrut.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2019-06-28 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in