2019-06-24, 09:59
Medlem
I en annan tråd (vilken i sin tur var en spin off av en tråd i filosofidelen) diskuteras (som en sidodiskussion) huruvida det är troligt att en himlakropp äter kan slå ned på samma sätt som för 65 miljoner år sedan. Det nedslaget förändrade ju, som bekant atmosfärens egenskaper på ett sätt som, i sin tur, förändrade det biologiska livet på jorden. Bland annat anses det ju ha missgynnat dinosaurierna till den grad att de dog ut.

Jag ska erkänna att mina kunskaper främst kommer från populärvetenskap (läs tv-dokumentärer) men att jag även förkovrat mig litet i "sann" vetenskap.

Min fasta ståndpunkt är att det inte är fråga om utan när ett nytt, liknande nedslag kommer att inträffa.

Ni, i detta delforum, som har mer kunskap om detta, vilka tankar och kunskaper kan ni förmedla i frågan? Kommer en ny himlakropp att ödelägga planeten och kanske främst, vad kan vi göra åt det hela så att människan inte dör ut som art (åtminstone inte av den anledningen)?

De trådar som ger underlag till denna diskussion (i kronologisk ordning):

(FB) Är det för dig okej att världen går under efter du dött?

(FB) Kommer människan att bli en interstellär art?
Senast redigerad av NurseRatched 2019-06-24 kl. 10:22.
Citera
2019-06-24, 10:06
Medlem
Vad menar du med "domedagen" i trådrubriken? Beteckningen känns ovetenskaplig samt missvisande i förhållande till det du skriver i texten. Ändra gärna.
Citera
2019-06-24, 10:12
Medlem
Kort rubriklängd

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vad menar du med "domedagen" i trådrubriken? Beteckningen känns ovetenskaplig samt missvisande i förhållande till det du skriver i texten. Ändra gärna.
Jag har ändrat nu men naturligtvis räckte inte maximal rubriklängd. Ett tecken fattas.

OnT: Har du någon fundering runt topic i tråden?
Citera
2019-06-24, 10:19
Medlem
Ja människan kommer dö ut när det smäller. Och det är väl bara bra? Mänskligheten av idag dvs majoriteten är väl inte värd att bevara?

Skulle antagligen krävas liv i skyddsrum underjord i många år, för att atmosfären skulle återgå till ngt liknande det normala. All växtlighet på ytan kommer dö pga bristande solljus.

Teknisk går det ju att skapa en noaks ark under jorden, som får energi från tex kärnkraft, som är självförsörjande, men tveksamt det finns sådana anläggningar någonstans.
Citera
2019-06-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har ändrat nu men naturligtvis räckte inte maximal rubriklängd. Ett tecken fattas.

OnT: Har du någon fundering runt topic i tråden?
Lugnt alla med IQ över 90 klarar nog av att läsa in vad ordet meteoritnedslag innebär för en himlakropp med liv. Du kan nog radera sista ordet trotts allt men inte för min skull
Citera
2019-06-24, 10:22
Medlem
Att människan kommer dö ut med eller utan meteoritnedslag är jag övertygad om. Dels är vi destruktiva, dels är vi inte biologiskt tåliga mot förändringar.

Men att människan dör ut är verkligen inte synonymt med att planeten dör. Det blir en ny balans bara. Vi är här nu men det är en kort stund.
Citera
2019-06-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Lugnt alla med IQ över 90 klarar nog av att läsa in vad ordet meteoritnedslag innebär för en himlakropp med liv. Du kan nog radera sista ordet trotts allt men inte för min skull

Ändrat. Alla ska med . . . . även de med IQ under 90.
Citera
2019-06-24, 10:27
Medlem
Citat:
Att människan kommer dö ut med eller utan meteoritnedslag är jag övertygad om. Dels är vi destruktiva, dels är vi inte biologiskt tåliga mot förändringar.

Men att människan dör ut är verkligen inte synonymt med att planeten dör. Det blir en ny balans bara. Vi är här nu men det är en kort stund.

Nej planeten som sådan kommer ju att finnas kvar några miljarder år till, även långt efter det att människan (eller något annat biologiskt liv) dött ut. Slutet kommer när solen blivit en röd jätte. Man beräknar ju att solens radie då kommer att bli större än den radioe som jordens bana beskriver, runt solen. Planeten inkorporeras då med solen.

Men just det är inte riktigt spot on topic i den här tråden.

Topic är mer hur sannolikt är ett nedslag inom, säg tusen år? Kan vi gör nåt för att skydda planeten?

Edit: Röd jätte: https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_j%C3%A4tte
Senast redigerad av NurseRatched 2019-06-24 kl. 10:41.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Dels är vi destruktiva...
Vad menar du med det, och på vilket sätt är det negativt för vår fortlevnad?
Citera
Medlem
Vi är ju spridda runt hela jorden så bara det gör ju att vi är en art som har stor chans att överleva ett diverse mindre nedslag.

Vissa länder har bunkrat mat för att överleva en längre period, man har ett lager med jättemånga växter och i stort alla växter som vi odlar. Alltså inte en sorts majs utan något tusental sorter om vi tar bara majs. Gamla sorter som kan leva under kärvare förhållanden.

Man har byggt bunkrar här och där med mat för överlevnad i över två år.

Så vid ett mindre nedslag så överlever arten människan.

Det vore bra om det hände för miljöns skull
Citera
2019-06-24, 10:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
...man har ett lager med jättemånga växter och i stort alla växter som vi odlar. Alltså inte en sorts majs utan något tusental sorter om vi tar bara majs. Gamla sorter som kan leva under kärvare förhållanden.
Vi kan nog förstöra det lagret också:
Citat:
Den skulle skydda världens alla frön från framtida katastrofer. Men mindre än tio år efter det att den invigdes har Domedagsbunkern på Svalbard redan drabbats av sin första katastrof: Den globala uppvärmingen.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/domedagsbunkern-hotad-av-smaltande-isar/ (betalsida)
Citera
2019-06-24, 10:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Finns växande belägg för att det kan ha skett ett nedslag för 13k år sedan. Kallas Younger Dryas hypotesen. Den skulle då innebära att enorma mängder biomassa brann upp, flodvågor, klimatförändringar, utdöende av många arter samt utdöende till av megafaunan. Teorin är att det skulle ha legat ett dammoln i tusen år som blockerar solen.

Sök på Google eller YouTube.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in