Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-27, 13:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja det är tur att vi inte längre upplever temperaturer på de nivåer som fanns i Europa före man började med koldioxid.

https://en.wikipedia.org/wiki/July_1757_heatwave
Här kan man se de historiska utsläppen från 1751. De var säkert för små för att påverka klimatet då, men ändå... en intressant sida.

https://ourworldindata.org/co2-and-other-greenhouse-gas-emissions
Citera
2019-06-27, 14:59
Medlem
Intressant juridisk fråga, kan bli som Roe vs. Wade. Bevisen finns, Exxon ljög, politikerna agerar inte som de bör.....

https://www.cbsnews.com/news/juliana-versus-united-states-climate-change-lawsuit-60-minutes-2019-06-23/?fbclid=IwAR2cqFY-cMcNshFeM9bIRPI0Ir475naiWhHTKFtEox2GApLiT5v_NOHoiE E
Citera
2019-06-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ett par aktiva inom klimatrörelsen säger vad som krävs för att lösa klimatkrisen, mycket kloka åsikter!
Själv har jag också kommit till slutsatsen att politikerna struntar i att utsläppen måste stoppas. De lägger ansvaret på individerna, istället för att ta ansvar själva och ta de beslut som behövs.

”Byt ut politikerna och bygg upp en statlig grön industri”

Publicerad igår 10.18
”Varför vågar vi inte ställa de nödvändiga klimatkraven? Naturvetenskapen säger att vi ska minska utsläppen, men den svarar inte på frågan om hur. Vi kan inte bara prata om det här längre. Det är hög tid för förbud, reglering och beskattning”, skriver debattörerna.

Ekosystemen brakar samman under den gränslösa exploateringen av naturresurser och människor för fåtalets miljardvinster.

100 företag står för 70 procent av alla utsläpp globalt.

Få kan ha missat att läget är akut.

Vi har en ekonomisk elit – enstaka procent av jordens befolkning – som står för utsläpp hundratals gånger större än en arbetande europé och tusentals gånger större än en arbetare i det globala syd.
Trots detta pratar vi nästan uteslutande om vanliga människors konsumtion. Vi pratar klimatångest och ”de vuxnas ansvar”, som om det är fattigpensionären Berit, 69 år eller 34-åriga undersköterskan Hekmat som orsakat klimatkrisen.

Vi kan inte lösa klimatkrisen med moralism. Låt oss därför slå fast följande: Sannolikheten att miljarder människor samtidigt börjar göra de rätta valen och dessutom kontinuerligt är närmare noll.
Samhället saknar idag förutsättningar för att alla ska kunna välja miljövänligt. Tänk till exempel på lågavlönade i glesbygd som saknar kollektivtrafik eller möjlighet att köpa elbil.

https://www.svt.se/opinion/fa-kan-ha-missat-att-laget-ar-akut
Om folk över hela världen får klart för sig hur dåligt det är att använda fossila bränslen så är mycket vunnet, medan "nya politiker" låter som en oframkomlig väg till förändring. Om folk inte förstår faran, varför skulle de rösta fram oprövade politiker som är bra på att prata? Och vad finns det för anledning att tro att inte just dessa politiker är ungefär lika lama som de gamla, när det gäller?

Den strategin är inte bra.
Citera
2019-06-27, 20:55
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan

Att luft som komprimeras värms upp, är det det enda du försökt säga? Så vad anser du om den vetenskapligt etablerade teorin om växthuseffekten? Och dess betydelse för temperaturen på en planetyta?

Ja ungefär. Fast jag säger aldrig ”värms” jag säger alltid ”får höjd temperatur”.

Venus har ju påståtts av vissa vara så varm på grund av koncentration av runaway greenhouse effect, vilket många tolkar som beroende på en ökad andel växthusgaser. Det finns inga som helst belägg för denna hypotes, ändå behandlas den som en etablerad sanning av i princip alla.

Jag menar att den viktiga skillnaden mellan jorden och Venus är att trycket vid ytan är 90(!!!!) gånger högre för Venus än för Jorden. Denna skillnad förklarar nästan all skillnad i temperatur vid planeternas ytor om man antar en torr koldioxid lapse rate på Venus.

Testa själv med att räkna på lapse rate i luft från 1 bar till 90 bar, så får du hur många grader varmare jorden hade varit om den hade haft 90 gånger så högt yttryck. Jag har för mig det handlar om 100-tals grader och man hamnar nära Venus yttemperatur. Detta under förutsättning att temperaturen vid samma tryck tillräckligt långt från jordytan men inom troposfären. (säg mellan 0,5-0,1 bar) är den samma i båda fallen.

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2019-06-27 kl. 20:57.
Citera
2019-06-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Jag menar att den viktiga skillnaden mellan jorden och Venus är att trycket vid ytan är 90(!!!!) gånger högre för Venus än för Jorden. Denna skillnad förklarar nästan all skillnad i temperatur vid planeternas ytor om man antar en torr koldioxid lapse rate på Venus.
Men varför skall du anta lapse rate? Du tycks fortfarande inte förstått att lapse rate är något du bara får om du har konvektion, och konvektion är en mekanism som kyler ytan. Det kan bara inträffa om man har något, dvs växthusgaser, som hindrar energi från att stråla ut direkt från ytan ut i rymden.

Så länge du bara ansätter att du har lapse rate upp till en viss nivå i atmosfären och ansätter temperaturen där så har du inte förklarat något, till skillnad då från den etablerade teorin där man kan förklara temperaturen från etablerad fysik.
Citera
2019-06-27, 22:38
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ja ungefär. Fast jag säger aldrig ”värms” jag säger alltid ”får höjd temperatur”.

Venus har ju påståtts av vissa vara så varm på grund av koncentration av runaway greenhouse effect, vilket många tolkar som beroende på en ökad andel växthusgaser. Det finns inga som helst belägg för denna hypotes, ändå behandlas den som en etablerad sanning av i princip alla.

Testa själv med att räkna på lapse rate i luft från 1 bar till 90 bar, så får du hur många grader varmare jorden hade varit om den hade haft 90 gånger så högt yttryck. Jag har för mig det handlar om 100-tals grader och man hamnar nära Venus yttemperatur. Detta under förutsättning att temperaturen vid samma tryck tillräckligt långt från jordytan men inom troposfären. (säg mellan 0,5-0,1 bar) är den samma i båda fallen.

På mobilen.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men varför skall du anta lapse rate? Du tycks fortfarande inte förstått att lapse rate är något du bara får om du har konvektion, och konvektion är en mekanism som kyler ytan. Det kan bara inträffa om man har något, dvs växthusgaser, som hindrar energi från att stråla ut direkt från ytan ut i rymden.

Så länge du bara ansätter att du har lapse rate upp till en viss nivå i atmosfären och ansätter temperaturen där så har du inte förklarat något, till skillnad då från den etablerade teorin där man kan förklara temperaturen från etablerad fysik.

Skulle vi fylla på atmosfären med "luft" skulle vi även få en förstärkt växthuseffekt. Dels genom fler absorberande molekyler och dels genom ökat tryck, som artikeln du fann intressant och som du trodde talade för din sak beskrev. Själv inser jag naturligtvis det triviala. Att din "hypotes" utgör ett brott mot de termodynamiska lagarna. Vad skulle hindra en yta som värms upp av ett ökat tryck att stråla ut, kylas av och uppnå jämvikt (strålningsbalans)? Hur kommer det sig att Venus yta strålar med en temperatur på över 700 K, medan den endast strålar med dryga 200 k från TOA? Vet inte vilken gång i ordningen jag frågar detta. Utan absorbtion, var tar energin vägen mellan ytan och TOA? Du måste ha absorbtion för att förklara detta, vilket är varför du undviker frågan. Med en sådan energiobalans skulle stora klimatförändringar på Venus vara aktuella, i motsatt riktning mot jordens. Avkylning.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-06-27 kl. 22:44.
Citera
2019-06-28, 00:13
Medlem
Trumpetflugans avatar
Kan det vara så att du fått dina idéer härifrån Superlistig?
https://www.omicsonline.org/open-access/new-insights-on-the-physical-nature-of-the-atmospheric-greenhouse-effect-deduced-from-an-empirical-p lanetary-temperature-model.php?aid=88574

Vi får väl se när du besvarar min fråga . Jag förstår också varför du ogärna ville gå ut med den som referens för "dina" idéer, isf.

Färgglad och fräcka animationer iaf . Att det är en rovtidsskrift behöver jag knappast påtala.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-06-28 kl. 00:21.
Citera
2019-06-28, 00:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
"hållas korta", så uttrycker sig en sann demokrat

Idioti åtsido; du kommer under din livstid att få erfara att Moder Jord inte bryr sig ett smack om demokrati eller inte.

Klimatkrisen kommer att ställa till med ett globalt undantagstillstånd, krigslagar, rubbet.

Eller om man vänder på det; Moder Jord kommer att vara fullständigt demokratisk genom att ALLA kommer att drabbas av det elände som människan ställer till med. Även de rika, förr eller senare.
Orättvist mot alla andra djur iofs.

Trams. Förr i tiden hade du förklarats inbillningssjuk.
Citera
2019-06-28, 09:17
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Kan det vara så att du fått dina idéer härifrån Superlistig?
https://www.omicsonline.org/open-access/new-insights-on-the-physical-nature-of-the-atmospheric-greenhouse-effect-deduced-from-an-empirical-p lanetary-temperature-model.php?aid=88574

Vi får väl se när du besvarar min fråga . Jag förstår också varför du ogärna ville gå ut med den som referens för "dina" idéer, isf.

Färgglad och fräcka animationer iaf . Att det är en rovtidsskrift behöver jag knappast påtala.

Är du verkligen så dum att du tror att vetenskaplig kvalitet enbart beror på i vilken tidskrift något publiceras eller på vem som har författat den? Då tror jag vi är färdig med diskussionen.
Citera
2019-06-28, 09:29
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Om du redan har en för IR intransparant atmosfär, kommer man inte se någon skillnad från rymden om du ökar atmosfärens tjocklek. Den totala ickereflekterade solinstrålningen ska över tid vara samma som IR-utstrålningen från TOA. Så utstrålningen från TOA är den samma även om tjockleken ökar. Alltså sätts temperaturen vid TOA i en sådan IR-intransparent atmosfär, inte vid ytan. Yttemperaturen är bara ett resultat av en adiabatisk atmosfär.

Att venus och jorden och alla planeter med tillräckligt tjock atmosfär normalt är adiabatiska är ett experimentellt faktum. Sedan kan TOA ändras beroende på olika kompisition av atmosfär, men i fallet jordeb med 90 bars yttryck ändras ju inte kompositionen.

Nu orkar jag inte längre diskutera med aktivister som inte kan tänka själva.
Citera
2019-06-28, 10:31
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Är du verkligen så dum att du tror att vetenskaplig kvalitet enbart beror på i vilken tidskrift något publiceras eller på vem som har författat den? Då tror jag vi är färdig med diskussionen.
Givetvis är filtret som peer review innebär till för ett lägsta mått av vetenskaplig kvalitet. Det som inte passerar det filtret är inte att betrakta som vetenskap. Vem är det som är dum? Du sväljer allt (bortsett från vetenskap). Det var alltså därifrån du fått "dina" idéer, får jag tolka det som. En riktig jubelidiot är vad du är... Herr "Superlistig".

Hade det där hållit god vetenskaplig kvalitet och kommit fram till dessa resultat och slutsatser hade det varit varje aktad tidsskrifts våta dröm att få publicera det där. Du har uppenbarligen ingen koll på tidskrifternas och granskningens roll inom vetenskap. Det där är fake science, som du gått på.
Citera
2019-06-28, 10:34
Medlem
Endast tre procent anser att människan inte påverkat klimatet.

Svenskarna har inte koll på mijöbovarna.

Från SVT text

Citat:
Sifo: Värsta miljöbovarna underskattas

Svenskar är medvetna om klimatföränd-
ringarna, men långt ifrån alla har
koll på vilka som är de värsta ut-
släppskällorna, visar en Sifoundersök-
ning som gjorts på uppdrag av SvD.

83 proc svarade rätt på industrin som
står för de största koldioxidutsläpp-
en. På andra plats kommer personbilar,
bussar och lastbilar, men bara 46 proc