Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Att luft som komprimeras värms upp, är det det enda du försökt säga? Så vad anser du om den vetenskapligt etablerade teorin om växthuseffekten? Och dess betydelse för temperaturen på en planetyta?
Ja ungefär. Fast jag säger aldrig ”värms” jag säger alltid ”får höjd temperatur”.
Venus har ju påståtts av vissa vara så varm på grund av koncentration av runaway greenhouse effect, vilket många tolkar som beroende på en ökad andel växthusgaser. Det finns inga som helst belägg för denna hypotes, ändå behandlas den som en etablerad sanning av i princip alla.
Jag menar att den viktiga skillnaden mellan jorden och Venus är att trycket vid ytan är 90(!!!!) gånger högre för Venus än för Jorden. Denna skillnad förklarar nästan all skillnad i temperatur vid planeternas ytor om man antar en torr koldioxid lapse rate på Venus.
Testa själv med att räkna på lapse rate i luft från 1 bar till 90 bar, så får du hur många grader varmare jorden hade varit om den hade haft 90 gånger så högt yttryck. Jag har för mig det handlar om 100-tals grader och man hamnar nära Venus yttemperatur. Detta under förutsättning att temperaturen vid samma tryck tillräckligt långt från jordytan men inom troposfären. (säg mellan 0,5-0,1 bar) är den samma i båda fallen.
På mobilen.