Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Ja, beroende på vilka sanningar man väljer att tro på så blir ju bilden av SD och HD samt eventuella motiv för de båda helt olika.
Ta bara detta exemplet med hur HDs inställning till SDs otrohet var. Det är en enda soppa kring vad som stämmer här och hur LWs agerande ska tolkas därigenom samt om HD hade eller inte hade motiv att vara GM. Enligt en uppgift tidigt i tråden så utfärdade hon kontaktförbud för SD gentemot LW. Enligt en annan uppgift berättade hon på jobbet att hon var glad att han hade en annan kvinna och att hon slapp att ha sex med honom då förhållandet redan var över innan skilsmässan. Enligt vissa är LW en människa utan moral som stal en gift man. Enligt vissa var HD lättad över arrangemanget med den andra kvinnan (LW förmodat) och hade redan släppt SD. Enligt vissa var hon deprimerad. Enligt vissa hade hon aldrig någonsin varit deprimerad. Enligt åter andra var hon deprimerad pga barnafödande. Enligt en del var LW omoralisk och njöt av att ta gifta män. Enligt hennes vänner här i tråden var LW långt ifrån detta, dejtade under sitt singelskap endast ett litet fåtal män långt under det som ogifta vuxna kvinnor vanligen gör och hade dessutom blivit lovad ett seriöst förhållande med SD, eventuellt även giftemål och blivit informerad om att hans förhållande med HD var över om än ej formellt (som jag tolkat dessa uppgifter). Vad ska man tro på?
Går man på ena linjen har man ett klassiskt svartsjukedrama där den bedragna frun har ett rejält motiv att hata älskarinnan. Går man på den andra linjen var den bedragna frun inte så bedragen utan medveten och nöjd över det hela. Går man på en linje hade LW en mycket dålig karaktär. Går man på en annan linje agerade LW naivt men i god tro att det hon gjorde var okejat av frun, äktenskapet över och hon och SD snart ett äkta par. Och då har vi inte ens kommit in på diskussionerna om huruvida LWs rädsla för SD utvecklade sig... Här är min spekulation att det var förvirrande och att det ändrade sig över tid, att hon tvekade, velade och inte själv visste vad hon ville eller kände riktigt. Kanske är det detta som är alla trådsanningars ursprung och problem här i tråden. Folk hör olika saker av olika inblandade vid olika tillfällen. Flera av motsägelserna kan vara sanna men beroende på när de hörs och sedan utveckla sig. Och om det skulle stämma att MGM har manipulativa drag kanske LW själv var så pass förvirrad i deras relation att hon aldrig visste på vilket ben hon skulle stå på förrän det var för sent.
Philomena alltid så kloka funderingar!
När jag läst detta du skrivit så undrar jag varför HD, om hon verkligen ville vara fru D även i framtiden, aldrig verkar ha fightats för sin plats?
Borde inte hon om någon, väldigt tidigt, visat någon form av svartsjuka, som att hota LW eller pratat illa om henne? Det enda som skulle tyda på någon svartsjuka skulle i så fall vara detta kontaktförbud hon gav SD, men jag tänker att det kan getts av någon annan anledning än svartsjuka, tex för att få tyst på spekulationerna om deras uppgörelse i äktenskapet. Jag tror att hon var nöjd med att slippa ha sex med SD, just för att äktenskapet var över. Jag tror att de var väldigt goda vänner, men fortsatte utåt som det äkta paret för sina barns skull, det är ingen ovanlig överenskommelse mellan par idag. Särskilt då det är svårt att hitta bostäder, men även pga ekonomisk planering. En win-win situation för alla när ändå ingen (i alla fall inte HD) var svartsjuk dom emellan.
Så jag ser det mycket möjligt att kontaktförbudet var pga att tysta ner, för deras egna skull, men även för döttrarnas skull som började bli stora och kunde fått höra i skolan om sin pappas otrohetsaffär, jag tänker att HD enbart ville skydda sin familj från skvaller.
Men hade HD en ny man på gång vid något tillfälle, eller är det något påhittat?Eller kanske träffade någon, tex bara en random, en enstaka kväll på krogen när hon var ute med sina tjejkompisar, som hon fick lite uppskattning av, som det sen blivit en höna av en fjäder av?
Hur det nu än var, har det kommit fram hur det verkligen var eller har HD inte haft någon alls, varken SD och verkar helt ointresserad av att hitta en ny man?
Jag tänker att har inte HD och SD levt som ett äkta par, mer än utåt sett, i alla dessa år, utan att HD har några som helst intima eller sexuella behov, så tror jag att det stämmer att hon var känslomässigt utmattad/utbränd/deprimerad. Det är ju inte heller något konstigt att högpresterande kvinnor drabbas då de dubbelarbetar och oftast tar mest ansvar för hem och barn på många vis. Och om det är så att hon drabbats av detta fenomen som så många andra kvinnor gjort och gör, så är det också mycket troligt, att HD var likgiltig för sex, att det mycket tidigt ledde till allvarliga tjafs mellan HD och SD, när SD pockade på med sina begär och det blev för krävande för HD.
Det i sin tur, leder mig till ytterligare en fundering, om vi antar att det jag skrivet ovan stämmer i stora drag, så var HD över SD redan när hon gav SD tillåtelse att träffa andra för sex. Och om det jag skrivit ovan om att hon gav SD kontaktförbud till LW för att kväva skvallret, bör kravet redan från första början varit, (för att detta skulle fungera för dom alla) att SD skulle sköta prasslandet snyggt, så de skulle slippa byskvaller och frågor som ingen utomstående hade med att göra.
En ivrig desperat SD i jakt på älskarinnor och tillåtelse från frun, kan ju mycket väl då börjat jakten på messenger och bland HD vänner för att göra HD svartsjuk, för han var väl trots allt fortfarande kär i sin fru, och kan känt sig bortstött och förvirrad när han fick tillåtelse? Kanske ville han ha en bekräftelse på att hon brydde sig lite åtminstone om han var medvetet klumpig? Jag gissar att han kammade noll på det och endast bara fick ytterligare order från HD att vara diskret, om hon nu fick veta detta förstås?
Så vidare till nästa fundering, som är den mest intressanta,(enligt mig)är om nu denna bakomliggande konstellation i familjen Davidsson är sann och riktig, så undrar jag om SD kanske inte var lika klar med äktenskapet som HD var, och hela tiden hoppades på att HD en dag skulle ändra sig? Eller insåg han ganska snart att han hade det bästa av två världar?
En makalöst förstående fru som gav honom allt en man kunde önska, fri tillgång till sex med vem han ville, utan att förlora barnen till halvtid och ingen försämras ekonomi, dessutom behövde han kanske aldrig varken tvätta eller städa själv, som han hade varit tvungen till om de delat på sig, och förmodligen fick han maten lika ofta lagad och serverad som tidigare (Män brukar i regel resonera lite annorlunda än kvinnor, dock finns undantag). Varför skulle han vilja skiljas när han har allt han kan önska? Han hade fått all sin frihet kvävd med ett nytt förhållande? Eller är SD en sådan man som inte klarar sig själv och alltid måste ha en kvinna och därför måste gå från kvinns till kvinna innan han lämnar det han redan har, just för att han inte kan vara ensam?
Jag tror att han tyckte att hans liv var fullkomligt med både fru och en älskarinna som var okejat av frun, där tror jag att det var LW som fick utstå lögner och lovandet som aldrig blev av, som blev till tjafs som LW till sist fick LW att tröttna och det magiska hon upplevt tidigare, tror jag suddades ut bit för bit. Möjligt är att hon ställde SD mot väggen många ggr för att hon ville förstå varför det han lovade aldrig hände, och det i sin tur leder till att hon började se honom på ett nytt sätt med tiden som inte var särskilt smickrande, och i så fall borde hon samtidigt undrat hur naiv hon varit, hon sökte säkert svar och ju mer svar hon fick kan bara lett till att hon känslomässigt tröttnat. Det leder mig in på om hon kan blivit bitter, arg och hatisk? Kan hon straffat honom som många vill ha det till och därför hämnats på SD tex med polisanmälan? Jo visst möjligheten finns men borde det inte finnas mer saker i så fall som kommit fram som bevisar, att LW varit galet besatt av att hämnas på SD?
Den teorin känns därför tunn, det är mer troligt att SD, (som endast bara verkar haft bara LW som älskarinna, vad vi vet?) blev väldigt upprörd när han återigen förlorade en partner som han hade haft en sexuell relation med, en relation där han i motsats till HD, förlorade allt och inte bara sex dessutom? Han som jag förmodar varit så nöjd med allt han hade, förlorade plötsligt allt
Jag tror inte att HD flyttade och valde att bo granne med LW för att hon var svartsjuk, jag tror hon valde att flytta för att slippa skvaller och att hon ville öppna chanser för SD och LW innan det var försent. Men jag tror att det kom försent för LW, då tänker jag att hon ville där som högst vara vän med SD, säkert tyckte hon synd om honom samtidigt och försökte förklara och reda ut med samtal, för att han skulle kunna gå vidare, just för att LW själv ville gå vidare