2019-06-26, 23:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, jag förstår vad du baserar ditt resonemang på, men vad säger du om mitt?

Att strax innan en sedan länge planerad resa till USA, välja att mörda LW på i princip hennes bakgård, för att därefter lämna kroppen liggande helt öppen. Så jobbar, enl mig, inte en planerande, kall mördare. På så vis har ju SD beskrivits här.
Han kunde ha varit gripen innan gryningen tisd den 15e. Eller hur?
Eller tillhör du dem som köpt MV:s prat om att mordet föregåtts av en viss planering UNS?

Det du nämner är anledningen till att mitt nyss nämnda scenario ligger långt ner på min lista.
Citera
2019-06-26, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Inte en omöjlig teori. Men... det som dock får mig att tvivla är att man valde just USA. Inte lätt att skaffa försörjning där utan erforderliga dokument. Thailand eller nåt annat billigt turistland vore ett bättre alternativ. Sen borde väl polisen ha koll på om vederbörande gjort större penningtransaktioner under de aktuella dagarna. Jag menar, det är en enkel sak att spärra deras banktillgångar såsom varande misstänkta.

Vi vet väldigt lite om när och hur denna USA resa kom till. Polisen vet förstås betydligt mer. HDs agerande med det speciella samtalet om sjukskrivning samma dag som mordet begicks vet vi väl inte heller mera om? Har varit borta från tråden i flera månader så kan ha missat om kollegan Stina-Minna (?) delgivit något ytterligare.
Citera
2019-06-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
SD hade inte möjlighet att vänta tills närmare USA-resan, då LW skulle till Norge; det är svaret på detta, utifrån ett sådant scenario.

Har det framkommit från någon trovärdig källa när resan köptes? Att den var en present sedan länge har dementerats.
Citera
2019-06-27, 00:28
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vi vet väldigt lite om när och hur denna USA resa kom till. Polisen vet förstås betydligt mer. HDs agerande med det speciella samtalet om sjukskrivning samma dag som mordet begicks vet vi väl inte heller mera om? Har varit borta från tråden i flera månader så kan ha missat om kollegan Stina-Minna (?) delgivit något ytterligare.

Nej, som jag minns det så blev tråden så stökig då HDs förehavanden kring mordet skulle granskas att folk mer eller mindre blev skrämda och tystade. Tror att Tinna-Minna blev detta tyvärr. Jag kan inte bedöma om hennes eller Potomacs utsagor var sanna eller ej, men de lämnade iaf olika utsagor om vad som hände på HDs arbetsplats under både tiden före mordet och kring mordet. Som jag minns det blev ingen i tråden klok på huruvida HD var ledig, sjukskriven, hade ändrat tider i god tid eller i sista stund osv kring mordet eller hur hennes USA-resa var planerad i relation till jobbet. Minns också att tråden tidigt fick veta att resan var en present från hennes föräldrar vilket länge antogs vara sant för att senare, kanske i samband med tumultet där ett tag i tråden, visa sig vara en planterad (?) trådsanning när folk med insyn (?) dementerade detta. Det kom också upp diskussioner om för vilka resan ursprungligen var planerad. En tes var att det var SD och LW som var tänkta att resa, en annan att det var SD och HD hela tiden.

Kring diskussionen om resan och tiden för mordet så kom det även fram uppgifter om att både HD och JG hade ägnat sig åt GC i närheten av betydelsefulla platser för LW under dessa dagar. HD i LWs barndomstrakter där hon samlade på sig en liten sak som skulle tas med och lämnas av i USA och JG längs LWs slinga med det djupa livsreflekterande temat Lyssna på livet. Kan ha varit en slump men bör väl tas i beaktande ifall HD skulle ha varit anmäld sjukskriven men var ute och ägnade sig åt så kallat burkletande. Men även här vet jag inte om tråden kom fram till något alls.
Citera
2019-06-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det jag fetat:
I den här tråden är det nästan skrattretande hur dogmatiska en stor del av de trådaktiva är.
Det är hart när omöjligt att i denna tråd systematiskt och öppet granska hur LW valde leva sitt liv, för så fort det postas nåt kritiskt gällande hennes mindre goda val, blir vederbörande kallad LW-hatare. Sanslöst!

Om folk i tråden visste hur utredare vid mord ibland väljer att uttrycka sig, tror jag många skulle bli upprörda och stegra sig och hävda att BO efter mordet kränks även av Polisen.
Ingen här i tråden vet hur Örebropolisen pratar om LW, men jag sätter en liten slant på att hon inte ses som en ängel. Fast det vore ju fel förstås. Ett sånt synsätt som att LW under sitt liv varit en 'angelo immaculata' skulle vara förödande för objektiviteten vad gäller utredningen. Det kommer fram smuts om alla människor.Det är inget farligt i sig, men en del här blir närmast hysteriska och jag tror det handlar om en jättebesvärlig osäkerhet hos dessa.

LW måste få granskas!
Både här och i Örebro polishus.

Din avslutande fundering kan jag tänka mig att ansluta mig till. LW kunde, enl uppgifter i tråden, inte låta bli SD. Hon var kort sagt svag för hans attraktionskraft.
Passar inte den tolkningen återstår en än sämre bild av LW: Hon valde att utnyttja honom för sina köttsliga lustar.

Nu kan tråden fritt välja synsätt/tolkning, varsågod!

De som hela tiden återkommer i denna tråd om huruvida LWs var fel/rätt, bra/dålig, ängel/synderska, moralisk/omoralisk verkar vara religiösa extremister.

Bara om mördaren hade samma förvridna synsätt och ansåg sig rätt att utfärda dödsstraff kan det ha betydelse för mordet.

Annars ser jag inget värde att stoppa LW i ett sådant fack. För de flesta av oss är livet inte uppdelat i himmel eller helvete, svart eller vitt.

Jag tycker att LW verkade vara en beundransvärd kvinna på många sätt, hon framstår som kärleksfull men ändå viljestark och driftig.
Varför ska någon döma hur hon använder sin fritid? Vissa lägger all sin fritid i kyrkan, vissa på sport och andra på nöjen och barer. Medan många jobbar nästan jämt.
LW verkade ha varit minst lika mycket med sina barn som andra. Om det nu är det som räknas som att vara ”bra?”
Och de flesta har inte bara haft en enda, långvarig perfekt relation i livet. Det är en och annan groda som blir kysst på jakt efter en prins.
Citera
2019-06-27, 00:33
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag tror mest att det handlar om att flera vänder sig mot victim blaming. Fokus hamnar på skräp som BO gjort istället för på att det GM gjorde är oförsvarligt oavsett vad BO gjort (försåvitt GM inte handlat i nödvärn, och i så fall borde hen ha uppgett det snart efter mordet/dråpet).
Det har funnits en konspirationsteori i tråden om att LW varit en pedofilhärva inom polisen på spåren (kanske via jobbet) men ... det är inte precis där fokus på blamingen legat.
Det som stört mig är att det funnits folk i tråden som vill framställa BO som om hon haft väldigt många sexuella relationer, samtidigt som de som känt henne betvivlar det. Och BO själv kan inte försvara sig. Det är nog inte där lösningen ligger tror jag. Förstår du hur jag menar? Den som gjort fel är GM och då är det hos GM vi bör leta fel och inte hos BO.

Jag har samma inställning som du. Delar din uppfattning helt här. Bra och nyanserat uttryckt.
Citera
2019-06-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Nej, som jag minns det så blev tråden så stökig då HDs förehavanden kring mordet skulle granskas att folk mer eller mindre blev skrämda och tystade. Tror att Tinna-Minna blev detta tyvärr. Jag kan inte bedöma om hennes eller Potomacs utsagor var sanna eller ej, men de lämnade iaf olika utsagor om vad som hände på HDs arbetsplats under både tiden före mordet och kring mordet. Som jag minns det blev ingen i tråden klok på huruvida HD var ledig, sjukskriven, hade ändrat tider i god tid eller i sista stund osv kring mordet eller hur hennes USA-resa var planerad i relation till jobbet. Minns också att tråden tidigt fick veta att resan var en present från hennes föräldrar vilket länge antogs vara sant för att senare, kanske i samband med tumultet där ett tag i tråden, visa sig vara en planterad (?) trådsanning när folk med insyn (?) dementerade detta. Det kom också upp diskussioner om för vilka resan ursprungligen var planerad. En tes var att det var SD och LW som var tänkta att resa, en annan att det var SD och HD hela tiden.

Kring diskussionen om resan och tiden för mordet så kom det även fram uppgifter om att både HD och JG hade ägnat sig åt GC i närheten av betydelsefulla platser för LW under dessa dagar. HD i LWs barndomstrakter där hon samlade på sig en liten sak som skulle tas med och lämnas av i USA och JG längs LWs slinga med det djupa livsreflekterande temat Lyssna på livet. Kan ha varit en slump men bör väl tas i beaktande ifall HD skulle ha varit anmäld sjukskriven men var ute och ägnade sig åt så kallat burkletande. Men även här vet jag inte om tråden kom fram till något alls.

Tack, precis, då har jag inte missat något. Fakta om resan är ju lätt för polisen att kolla, men tyvärr skriver inte de som verkligen vet något här i tråden. Utan här sprids som sagt istället planterade trådsanningar. En av dem tror jag är att relationen inte var över. En annan att SD inte alls var svartsjuk på LW eftersom han höll på att försonas med HD.
Citera
2019-06-27, 01:01
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Tack, precis, då har jag inte missat något. Fakta om resan är ju lätt för polisen att kolla, men tyvärr skriver inte de som verkligen vet något här i tråden. Utan här sprids som sagt istället planterade trådsanningar. En av dem tror jag är att relationen inte var över. En annan att SD inte alls var svartsjuk på LW eftersom han höll på att försonas med HD.

Ja, beroende på vilka sanningar man väljer att tro på så blir ju bilden av SD och HD samt eventuella motiv för de båda helt olika.

Ta bara detta exemplet med hur HDs inställning till SDs otrohet var. Det är en enda soppa kring vad som stämmer här och hur LWs agerande ska tolkas därigenom samt om HD hade eller inte hade motiv att vara GM. Enligt en uppgift tidigt i tråden så utfärdade hon kontaktförbud för SD gentemot LW. Enligt en annan uppgift berättade hon på jobbet att hon var glad att han hade en annan kvinna och att hon slapp att ha sex med honom då förhållandet redan var över innan skilsmässan. Enligt vissa är LW en människa utan moral som stal en gift man. Enligt vissa var HD lättad över arrangemanget med den andra kvinnan (LW förmodat) och hade redan släppt SD. Enligt vissa var hon deprimerad. Enligt vissa hade hon aldrig någonsin varit deprimerad. Enligt åter andra var hon deprimerad pga barnafödande. Enligt en del var LW omoralisk och njöt av att ta gifta män. Enligt hennes vänner här i tråden var LW långt ifrån detta, dejtade under sitt singelskap endast ett litet fåtal män långt under det som ogifta vuxna kvinnor vanligen gör och hade dessutom blivit lovad ett seriöst förhållande med SD, eventuellt även giftemål och blivit informerad om att hans förhållande med HD var över om än ej formellt (som jag tolkat dessa uppgifter). Vad ska man tro på?

Går man på ena linjen har man ett klassiskt svartsjukedrama där den bedragna frun har ett rejält motiv att hata älskarinnan. Går man på den andra linjen var den bedragna frun inte så bedragen utan medveten och nöjd över det hela. Går man på en linje hade LW en mycket dålig karaktär. Går man på en annan linje agerade LW naivt men i god tro att det hon gjorde var okejat av frun, äktenskapet över och hon och SD snart ett äkta par. Och då har vi inte ens kommit in på diskussionerna om huruvida LWs rädsla för SD utvecklade sig... Här är min spekulation att det var förvirrande och att det ändrade sig över tid, att hon tvekade, velade och inte själv visste vad hon ville eller kände riktigt. Kanske är det detta som är alla trådsanningars ursprung och problem här i tråden. Folk hör olika saker av olika inblandade vid olika tillfällen. Flera av motsägelserna kan vara sanna men beroende på när de hörs och sedan utveckla sig. Och om det skulle stämma att MGM har manipulativa drag kanske LW själv var så pass förvirrad i deras relation att hon aldrig visste på vilket ben hon skulle stå på förrän det var för sent.
Citera
2019-06-27, 02:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast fotot på torget var väl taget efter avföljningen? Där hade ju SD redigerat bort LW från de bilder han postade medan hon lade ut bild på honom (där han såg besvärad ut över att bli fotad) med kommentaren "Tummetott".
Där verkar det ju inte som att hon försöker undvika honom.

Var det det som blev droppen för HD
så hon begärde skilsmässa?
Förstod SD det?
Är det därför han ser så besvärad ut?

19 Mar 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/2efff4ad-fe7b-4797-839c-c83cffe23109_l.jpg

Från SDs GC-logg:
10 Mar 18
"Slitna och till synes nedslagna är det gott med lunch."
Ett foto på HD och barnen.
De ser allt annat än glada ut.
Det är det sista fotot på hela familjen innan
LW mördas. Efter det så verkar han varit ute
mycket ensam.

Var det där någonstans de ansökte om skilsmässa?

Trodde LW att det var fritt fram då?
Var det därför hon fotade och lade ut
Tummetott?
Men SD ville bara ha tillbaka sin familj?
Det tog ju väldigt lång tid innan han tog av sig
ringen.

Jag tycker i varje fall att det ser ut som om
hon försöker reta någon:

22 Apr 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/60f33d85-8f93-4cff-8d5e-d6c73c3b3da3_l.jpg

23 Apr 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/5a3e3f2c-08be-42de-9625-295f0b3ba928_l.jpg

01 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/be92b6e4-68c0-4eb2-b9d0-a529af90b8fe_l.jpg

10 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c4041ca7-2981-474e-982f-5174c860b48b_l.jpg

10 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cc59b591-ab84-4ab9-954b-60f774258de2_l.jpg
Senast redigerad av gloriouslife 2019-06-27 kl. 02:55.
Citera
2019-06-27, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
HD begärde skilsmässa i mars2018 och sedan togs den ut januari 2019. Men glorious kan ju ha rätt i att USA resan skulle varit en försoningsresa (eller att SD hoppades det) och att det fanns ngt LW kunde avslöja som hotade det?

Om SD är mördaren så tror jag mer på det motivet än på
svartsjukemotivet.
Citera
2019-06-27, 06:27
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Var det det som blev droppen för HD
så hon begärde skilsmässa?
Förstod SD det?
Är det därför han ser så besvärad ut?

19 Mar 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/2efff4ad-fe7b-4797-839c-c83cffe23109_l.jpg

Från SDs GC-logg:
10 Mar 18
"Slitna och till synes nedslagna är det gott med lunch."
Ett foto på HD och barnen.
De ser allt annat än glada ut.
Det är det sista fotot på hela familjen innan
LW mördas. Efter det så verkar han varit ute
mycket ensam.

Var det där någonstans de ansökte om skilsmässa?

Trodde LW att det var fritt fram då?
Var det därför hon fotade och lade ut
Tummetott?
Men SD ville bara ha tillbaka sin familj?
Det tog ju väldigt lång tid innan han tog av sig
ringen.

Jag tycker i varje fall att det ser ut som om
hon försöker reta någon:

22 Apr 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/60f33d85-8f93-4cff-8d5e-d6c73c3b3da3_l.jpg

23 Apr 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/5a3e3f2c-08be-42de-9625-295f0b3ba928_l.jpg

01 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/be92b6e4-68c0-4eb2-b9d0-a529af90b8fe_l.jpg

10 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c4041ca7-2981-474e-982f-5174c860b48b_l.jpg

10 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cc59b591-ab84-4ab9-954b-60f774258de2_l.jpg

Menar du att hon skulle ha lagt ut bilder för att reta SD som bl a lade ut bilder på hollänskorna och mugglarvänninan i Västerås?
Jag har sett multum med bilder på LW och hennes GC-vänner och kan inte se att just de bilder du länkar till skulle vara utlagda för att retas.

Skilsmässoansökan är signad i februari, men ankomststämplad hos TR 15 mars.

Min teori är att hot om skilsmässa tärde paret D*vidsson från början av juli -17 då HD valde eget GC-konto.

SD och LW syntes inte tillsammans på "egna" turer sen våren -17, men så skadade LW benen jan -18 och jag tror att SD kan ha passat på att kliva in som en hjälpsam samarit i smyg, men detta fick nog HD reda på när hon träffade LW på ett event i februari.
Senast redigerad av Honan6 2019-06-27 kl. 06:38. Anledning: Tillägg
Citera
2019-06-27, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Kan SD skydda någon?
Är det därför han uppför sig underligt?
För att dra misstankarna mot sig
eftersom han vet att det inte kan finnas
några bevis mot honom?
Vem skulle han göra det för?
HD? JG?
Kan det vara så att SD/HD/JG inte har något med mordet att göra?

SD säger att dom (polisen) inte har något på honom och att han har sina funderingar.

Är det så att SD vet något om MH (den bittra kvinnan).

Kanske vet att (om) MH skickat något/tagit kontakt med LW på ett inte så trevligt sätt. (LW visat honom SMS...)

MH kanske tycker att LW ligger bakom hennes och UW:s skilsmässa och fått reda på SD/LW:s affär.
MH tar kontakt med LW och ifrågasätter om hon (LW) ska förstöra ännu ett äktenskap.

Ps Du svarande inte på vad 99% av tråddeltagarna har för uppfattning om LW Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-06-27 kl. 07:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in