2019-06-26, 19:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eftersom du uppenbarligen inte uppfattade frågan så tar jag den en gång till.

Eftersom du uppenbarligen inte
uppfattade mitt svar så tar jag det en
gång till:

”Jag svarade Medimera som upplever
att hon var hängiven sina barn.
Jag förklarade varför jag inte upplever
det så och jag försökte även hitta en
förklaring till det.”
Citera
2019-06-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
HD begärde skilsmässa i mars2018 och sedan togs den ut januari 2019. Men glorious kan ju ha rätt i att USA resan skulle varit en försoningsresa (eller att SD hoppades det) och att det fanns ngt LW kunde avslöja som hotade det?

Vi fick höra av arbetskamrater att det inte var någon försoningsresa planerad, att detta med present från svärföräldrarna var en lögn. Jag tvivlade redan från början, tar man steget att köpa en egen bostad så har man inga tankar på försoning. Och knappast att ens föräldrar skulle vara så okänsliga. SD ville väl inte i efterhand erkänna att resan var en flykt, det vore för genomskinligt. Han kanske insåg att han skulle åka fast och flydde hals över huvud, knappast anade han att han skulle ha en så otrolig tur att polisen klantade sig och bevisen förstördes. Varför HD följde med är oklart, men kanske kände hon sig medskyldig. Kanske hade hon uttryckt sig åt det hållet och när SD ev samma dag berättade att han avsåg att sätta planerna i verket så sjukskrev hon sig. Och nu tiger hon istället för att göra det rätta och vittna.
Senast redigerad av flashbackfollower 2019-06-26 kl. 21:33.
Citera
2019-06-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vi fick höra av arbetskamrater att det inte var någon försoningsresa planerad, att detta med present från svärföräldrarna var en lögn. Jag tvivlade redan från början, tar man steget att köpa en egen bostad så har man inga tankar på försoning. Och knappast att ens föräldrar skulle vara så okänsliga. SD ville väl inte i efterhand erkänna att resan var en flykt, det vore för genomskinligt. Han kanske insåg att han skulle åka fast och flydde hals över huvud, knappast anade han att han skulle ha en så otrolig tur att polisen klantade sig och bevisen förstördes. Varför HD följde med är oklart, men kanske kände hon sig medskyldig. Kanske hade hon uttryckt sig åt det hållet och när SD ev samma dag berättade att han avsåg att sätta planerna i verket så sjukskrev hon sig. Och nu tiger hon istället för att göra det rätta och vittna.
Inte en omöjlig teori. Men... det som dock får mig att tvivla är att man valde just USA. Inte lätt att skaffa försörjning där utan erforderliga dokument. Thailand eller nåt annat billigt turistland vore ett bättre alternativ. Sen borde väl polisen ha koll på om vederbörande gjort större penningtransaktioner under de aktuella dagarna. Jag menar, det är en enkel sak att spärra deras banktillgångar såsom varande misstänkta.
Senast redigerad av brus-nilsson 2019-06-26 kl. 21:42.
Citera
2019-06-26, 22:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Så jobbigt du måste ha det, tycker fasen synd om dig, jag har redan svarat trots att du förvränger det jag skrivit, och påstår att jag skrivit något helt annat än det jag faktiskt skrivit!!

När jag ifrågasatt ditt felaktiga påstående, så undviker du att förklara varför du anklagar mig för att skrivit något jag aldrig skrivit, och försvarar dig gång på gång med att ställa metodiska motfrågor, mycket märkligt beteende!!

Du förväntar dig få svar på dina frågor, trots att du inte svarat mig på min enda fråga till dig...
Så jag gör likadant som dig, hoppas du uppskattar din egen taktik! 👍

Hur troligt är ditt resonemang, att LW ville göra en redan galen SD svartsjuk, när hon fruktade att något hemskt skulle hända?

Hur troligt är ditt resonemang när hon hade en ny kärlek och inte längre var kär i SD?

Inte för att jag tror att det hjälper, men jag kan fortsätta ställa fler frågor om du vill? Behöver jag fortsätta?

Eftersom du inte verkar ha följt mitt råd att gå tillbaks och läsa början på konversationen, så hjälper jag dig med att finna det jag skrivit:

Citat:
Jag tror inte alls det är osannolikt att LW lekte med SD:s känslor när hon fick chansen till det.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Relationer kan vara komplicerade. Det är inte osannolikt att både LW och SD försökte göra varandra svartsjuka.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Som du ser så hävdar jag inte att det var på det ena eller det andra sättet. Det gör däremot du. Du verkar veta en massa med säkerhet. Då får du också räkna med att du blir ifrågasatt.

Jag vet inte om det är så att du blandar ihop mig med någon annan, eller/och om det är så att du inte läst hela tråden ordentlig. För om du hade läst tråden ordentligt så hade du tydligt sett att jag ej är någon SD-vurmare, eller någon som talat illa om LW. Du gör inte ett speciellt trovärdigt och behagligt intryck vill jag säga. Det är olyckligt, då vi haft nog av skribenter som stövlar in i tråden och beter sig dåligt.

Mitt råd är att du lugnar ner dig några snäpp, och även tänker på hur du skriver, och vad. Annars finns det en risk att du blir avstängd. Det vill du väl inte?

Slutligen: Apropå att du fortsätter skriva med säkerhet att LW hade en ny kärlek: Hur vet du det?
Citera
2019-06-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Då antar jag att du inte har läst hennes
GC-logg?
Med det kopiösa GC-andet fanns det
ingen tid för henne att vara hängiven
sina barn.
Tyvärr.
Jag tror att det hade utvecklats till ett
missbruk som hon inte kunde styra.
Och att det gick ut över alla omkring
henne, som alla missbruk gör.
Missbrukare blir fruktansvärt egoistiska.
Allt de bryr sig om är att tillfredsställa
sitt missbruk.
Och det är ingen skuldbeläggning av
henne utan ett försök att förstå hennes
beteende.

Kanske även SD hade blivit ett
missbruk eftersom hon inte klarade av
att bryta med honom.
Det jag fetat:
I den här tråden är det nästan skrattretande hur dogmatiska en stor del av de trådaktiva är.
Det är hart när omöjligt att i denna tråd systematiskt och öppet granska hur LW valde leva sitt liv, för så fort det postas nåt kritiskt gällande hennes mindre goda val, blir vederbörande kallad LW-hatare. Sanslöst!

Om folk i tråden visste hur utredare vid mord ibland väljer att uttrycka sig, tror jag många skulle bli upprörda och stegra sig och hävda att BO efter mordet kränks även av Polisen.
Ingen här i tråden vet hur Örebropolisen pratar om LW, men jag sätter en liten slant på att hon inte ses som en ängel. Fast det vore ju fel förstås. Ett sånt synsätt som att LW under sitt liv varit en 'angelo immaculata' skulle vara förödande för objektiviteten vad gäller utredningen. Det kommer fram smuts om alla människor.Det är inget farligt i sig, men en del här blir närmast hysteriska och jag tror det handlar om en jättebesvärlig osäkerhet hos dessa.

LW måste få granskas!
Både här och i Örebro polishus.

Din avslutande fundering kan jag tänka mig att ansluta mig till. LW kunde, enl uppgifter i tråden, inte låta bli SD. Hon var kort sagt svag för hans attraktionskraft.
Passar inte den tolkningen återstår en än sämre bild av LW: Hon valde att utnyttja honom för sina köttsliga lustar.

Nu kan tråden fritt välja synsätt/tolkning, varsågod!
Citera
2019-06-26, 22:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
HD begärde skilsmässa i mars2018 och sedan togs den ut januari 2019. Men glorious kan ju ha rätt i att USA resan skulle varit en försoningsresa (eller att SD hoppades det) och att det fanns ngt LW kunde avslöja som hotade det?

En obehaglig tanke är att SD under en längre tid tänkt tanken att avsluta LW:s liv och att USA-resan var planerad sen ett tag tillbaks. Det i sin tur ledde honom till att ta beslutet att ta hennes liv precis innan USA-resan, för att då samtidigt kunna hålla sig borta från polis.

Men eftersom HD även var med på resan, så väcker det, utifrån nyss nämnda scenario, tankar om HD:s del i det hela. Då får vi nära på ett slags "Bonnie and Clyde"-manus av det hela.
Citera
2019-06-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
En obehaglig tanke är att SD under en längre tid tänkt tanken att avsluta LW:s liv och att USA-resan var planerad sen ett tag tillbaks. Det i sin tur ledde honom till att ta beslutet att ta hennes liv precis innan USA-resan, för att då samtidigt kunna hålla sig borta från polis.

Men eftersom HD även var med på resan, så väcker det, utifrån nyss nämnda scenario, tankar om HD:s del i det hela. Då får vi nära på ett slags "Bonnie and Clyde"-manus av det hela.
Du gör samma misstag som många andra här i tråden: Du utgår från baklängesresonemanget, d v s att eftersom LW inte hittades förrän efter fyra dagar, så måste mördaren har varit särsklit klipsk och uträknande.
Så behöver det naturligtvis inte vara. Det finns inget som hindrar ett alternativt förlopp direkt efter mordet: En slarvig husse som är ute på en midnattsrastning av sin lösspringande Fido, skulle m h a Fido ha kunnat finna LW långt innan hon ens kallnat.
Aldrig tänkt på det viset?
Citera
2019-06-26, 23:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du gör samma misstag som många andra här i tråden: Du utgår från baklängesresonemanget, d v s att eftersom LW inte hittades förrän efter fyra dagar, så måste mördaren har varit särsklit klipsk och uträknande.
Så behöver det naturligtvis inte vara. Det finns inget som hindrar ett alternativt förlopp direkt efter mordet: En slarvig husse som är ute på en midnattsrastning av sin lösspringande Fido, skulle m h a Fido ha kunnat finna LW långt innan hon ens kallnat.
Aldrig tänkt på det viset?

SD hade inte möjlighet att vänta tills närmare USA-resan, då LW skulle till Norge; det är svaret på detta, utifrån ett sådant scenario.
Citera
2019-06-26, 23:23
Medlem
gloriouslifes avatar
JG lär ju direkt vid LWs försvinnande ha
uppmanat folk att inte prata om hennes
hemligheter.
Jag upplever det som att någon/några i
tråden absolut inte vill att något ska
komma till allmän kännedom.
Jag undrar vad det är som till varje pris
måste hållas hemligt och om det var
därför LW mördades?
Jag hoppas att någon som vet berättar
det för polisen.
Det är hög tid att det här får en lösning.
Citera
2019-06-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
SD hade inte möjlighet att vänta tills närmare USA-resan, då LW skulle till Norge; det är svaret på detta, utifrån ett sådant scenario.
Jo, jag förstår vad du baserar ditt resonemang på, men vad säger du om mitt?

Att strax innan en sedan länge planerad resa till USA, välja att mörda LW på i princip hennes bakgård, för att därefter lämna kroppen liggande helt öppen. Så jobbar, enl mig, inte en planerande, kall mördare. På så vis har ju SD beskrivits här.
Han kunde ha varit gripen innan gryningen tisd den 15e. Eller hur?
Eller tillhör du dem som köpt MV:s prat om att mordet föregåtts av en viss planering UNS?
Citera
2019-06-26, 23:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
De var inte vänner efter misshandelsanmälan.

Vet vi vem som avföljde vem?
Det har inte jag sett någon information om.

Det är troligare att det var LW som avföljde SD enligt min uppfattning.

Fast fotot på torget var väl taget efter avföljningen? Där hade ju SD redigerat bort LW från de bilder han postade medan hon lade ut bild på honom (där han såg besvärad ut över att bli fotad) med kommentaren "Tummetott".
Där verkar det ju inte som att hon försöker undvika honom.
Citera
2019-06-26, 23:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Varför ägnar du sida efter sida åt att kritisera LW?
SD och HD var väl i så fall lika mycket missbrukare av GC?

Tog inte SD många fler GC än LW?
Om det du skriver skulle stämma så måste det vara värre att ha två föräldrar som ägnar sig åt GC än att bara den ena av föräldrarna gör det.
Där är det i så fall ingen av föräldrarna som har tid med den misstänkte mördarens (de misstänkta mördarnas) barn.

På vilket sätt har hennes engagemang för GC med mordet att göra?
Tror du hon blev mördad för att någon tyckte att hon inte ägnade sig åt sina barn?
Skulle det i så fall ha blivit bättre av att mörda henne?

Undersök den misstänkte mördarens beteende istället för att tjata om din kritik mot LW i nästan varje inlägg du gör ..

Allsidighet är väl oftast att föredra i dessa sammanhang likt många andra? Dels finns det redan många som "undersöker" den misstänktes beteende. Vad nu specifikt just du anser dig lämpligare att bedöma om hur andra borde se på tillvaron än de själva är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in