Citat:
Ursprungligen postat av
heheho
Läser man boken "...stieg larssons arkiv" så förstår man att tjeck-bruden är antingen Mossad eller Sayanim. Studerar man hennes bandade förhörsteknik förstår man att hon är Mossad.
Då återstår frågan varför ville Mossad hjälpa till med att få denna bok skriven?
En annan tjeckiska som jag kan tänka mig var Mossad är
Jelena Rennerova skenäktenskapgift med Olof Palme (1949-1952). Att vädja till Olof Palmes vilja att hjälpa de utsatta för att placera en agent vore inte främmande för Mossad och 1949-1952 var Olof Palme en"coming man" politiskt och underrättelsemässigt väl placerad i politikens översta skikt. Jelena, sedermera gift med professorn och barnläkaren
Rolf Zetterström
He was also director of the Crown Princess Louise's Hospital for Children in Stockholm and later head of the children's clinic at Saint Göran Hospital from 1970 to 1986, and was involved in efforts to promote children's health in several developing countries in Africa and elsewhere. He became Professor Emeritus in 1986.
Rolf Zetterström gick i pension 1986 och lämnade då sin post som barnklinikschef på Sankt Görans sjukhus. Men han fortsatte att vara aktiv inom sjukvården, deltog i seminarier och konferenser in i de sista åren av sitt liv.
Jag funderar på om Jelena Rennerova kan vara förebild till karaktären Maj-Britt Torell i David Lagercrantz "Mannen som sökte sin skugga" som avhandlar rasbiologiska experiment av läkare och akademiker vid Uppsala universitet men också vid Karolinska.
Mannen som sökte sin skugga. Kapitel 6 sid. 78
Han hade fått oväntat besök ett par veckor tidigare av Maj-Britt Torell, en gammal dam med vitt hår och lite fördelaktigt utseende som förr i tiden varit sekreterare åt Johannes Caldin, chef för S:t Stefans barnpsykiatriska mottagning i Uppsala, där Lisbeth suttit intagen som barn.
Om Jelena var sekreterare åt sin blivande man Rolf Zetterström eller åt
Professor Ulf Borell vill jag låta vara osagt.
David Lagercrantz brukar leka med ord och namn som skall innehålla antydningar och anspelningar på personer och händelser och det finns en psykolog med släktnamnet Borell som passar in på karaktären Peter Teleborian. Kan vara Professor Ulf Borells son.
Som desinformatör så får David en klar 10 avseende MOP då han fått Stieg Larssons trilogi att spåra ur helt hållet från "Säpo-spåret" där ju Olof Frånstedts kontakter med Mossad, IB, och den militära underrättelsetjänsten knyter samman ett nätverk med potential, motiv och resurser att mörda Olof Palme.
Om det är så att Mossad är inblandad i MOP genom Säpo/Olof Frånstedt med assistans av svenska officerare åt ett team från Sydafrika så kan ju Mossad vilja låta sökarljuset riktas åt ett annat håll.