Citat:
Ursprungligen postat av
pewpew
Fast det stämmer faktiskt i många lägen. Utbudet av kvinnor till vissa yrken är mindre på grund av att kvinnor inte är intresserade av det yrket. Gäller även vice versa. Ändå vill man ha lika förutsättningar och jämvikt trots att utbudet skiljer sig markant.
Det är inte konstigt att fler män är bättre på vissa saker och vice versa. Ju större utbud, ju större chans att hitta bra kandidater och fler stjärnor inom kategorin.
Det tar inte feminismen hänsyn till. Sen är ju frågan om kvinnor är SÄMRE än män på grund av att det finns färre utövare? Eller om det beror på könet?
Vad jag ifrågasätter är att det påstås att kvinnor skulle vara avundsjuka på män och i princip vilja vara män, vilket jag hävdar är skitprat.
Jag vet ingen kvinna som vill vara man eller som önskar att ha olika saker en man har.
Jag tänker att det beror på vad man lägger i begreppet sämre. Om sämre är likamed att färre utövar någonting och att det därför finns färre stjärnor av kvinnligt kön inom vissa yrken/ hobbys kan man kalla det sämre om man vill.
Jag tror definitivt inte att det handlar om att kvinnor är födda med sämre förmåga till det ena och det andra. Det finns det alldeles för lite belägg för att påstå, och det är vad som påstås till stor del i denna tråd.