2019-06-23, 16:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Kommer de JFK:a honom nu?
Fullt så konspiratorisk är jag inte att jag tror det. Presidenten skyddas ju hårdare nu. Men det skulle nog göras på ett sätt så att någon form av muslimer misstänkliggjordes ...

...

Jag skulle tro att besluten sker som Trump säger: Han vill få information från alla sidor innan han fattar avgörandet.

Självklart finns en balans mellan presidenten och administrationen/Deep State. Men jag gissar att militären t.ex måste arbeta med false-flag för att pressa presidenten. Iranierna tror det:
Citat:
Brig Gen Amirali Hajizadeh, head of the Guards’ aerospace division, said: “This is our response to a violation of Iranian space and if the violation is repeated then our response will be repeated. It’s possible that this infringement of the Americans was carried out by a general or some operators.
https://amp.theguardian.com/world/2019/jun/22/trump-iran-news-us-tehran-drone-airstrikes
Trump får ju bara trassel av en nedskjutning. Att bara försöka hålla tillbaka trupperna när säkerhetsrådgivare och press vill kriga är inte odelat positivt.

Bolton är ju en representant för inflytelserika kretsar i Washington. Jag skulle tro han är med av den orsaken.
Citera
2019-06-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Glömt när USA sköt ned ett civilt iranskt plan över Iran? Där kan vi snacka aggressiv hållning?

Så länge USA håller på med sitt ekonomiska krig mot Iran och i decennier mullrat om att invadera Iran får de räkna med att bemötas aggressivt.

Har hänt bara en gång ryssarna sköt ned ett amerikanskt plan som var på väg till Korea. Och de har skjutit ner åtskilliga spaningsplan. I modern tid det Holländska planet över Östra Ukraina.

Ryssar är trigger happy och det har dom lärt Iranierna.
Citera
2019-06-23, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
(FB) Vem styr presidenten kring Mellanöstern-situationen? Säkerhetsrisk för sig själv?

Ja, det tror jag. Det blir så stora inbördes strider när presidenten inte är president utan en lallande fåne som inte kan ta beslut och inte heller projicera någon slags beslutsamhet. Han har försatt sig i en mycket farlig situation genom att inte förstå vad som händer omkring honom.

Men sen är jag rätt övertygad om att han vill ha krig med Iran. Han jobbar ju för fulla muggar för det, och Haspel, Bolton och Pompeo är nära honom av en orsak. Nu har han visat att han är god, sen kan han kriga och peka åt det hållet. De rekommenderade det. Det är ju så han har gjort när han skulle sparka Comey, fick två att skriva rekommendationsbrev och så fortgår det. Han pekar på någons rekommendationer, han ville inte ha krig, men läger blev allvarligt och jag litar på Bolton, Pompeo och Haspel etc.

Jag var ironisk. Ty Trump motsätter sig inte hökarna och finanseliten i praktiken så som Kennedy faktisk gjorde mot slutet innan det small i Dallas. Det är ju som du säger. Det hela är en TV show för att ge Trump en liten PR-boost inför valet 2020.

Blir Trump dock ändå mördad så kan du ge dig fan på att det är en iranier som kommer bli patsy ala Oswald och Sirhan.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-23 kl. 17:00.
Citera
2019-06-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Turkiet sköt ju med Natos fulla stöd ner ett ryskt flygplan som påstås kränkt turkiskt territorium en kort stund. Stämmer det att drönsten flög utan transponder och genade över Iran finns det inget USA kan säga om nedskjutningen, kanske var det delvis därför som Trump lät sin magkänsla avstyra sitt anfall.

Fulla stöd, vad grunda du det på det var Turkarnas ensidiga beslut och inte Natos.
Citera
2019-06-23, 18:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Har hänt bara en gång ryssarna sköt ned ett amerikanskt plan som var på väg till Korea. Och de har skjutit ner åtskilliga spaningsplan. I modern tid det Holländska planet över Östra Ukraina.
Det där planet till Korea felnavigerade grovt och flög långt in över sovjetiskt territorium så ryssarna antog att det måste vara ett spionplan, för de kunde inte tänka sig att ett civilt plan skulle flyga få fel. Viss skillnad mot att åka över halva världen och skjuta ned ett iranskt plan över Iran.

Sen har ju amerikanarna bombat fartyg, läkemedelsfabriker osv runt om i världen också.

Svenska Catalinaaffären är i så fall mer relevant. DC-3:an var ett spionplan som vid åtskilliga tillfällen flugit in över Sovjets territorialvatten, men Catalinan var bara ett räddningsplan. Nu vet jag inte om "USA är inte värre än Sovjet" riktigt är någon reklam för USA direkt.
Citera
2019-06-23, 18:16
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Fulla stöd, vad grunda du det på det var Turkarnas ensidiga beslut och inte Natos.
Nato stödde naturligtvis nedskjutningen i efterhand.
Citera
2019-06-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nato stödde naturligtvis nedskjutningen i efterhand.
Jag ser inga uttalandes från nato i frågan när jag kollar deras hemsida eller deras twitter.
Storbritannien har däremot uttalat stöd .
På måndag ska FN säkerhetsråd träffas och därefter lär vi få höra vilka som stöder och om nato möts angående frågan.
Utan eskalering så finns det ingen orsak för nato att lämna stöd.
Citera
2019-06-23, 19:10
Medlem
Citat:

Som Natoland har man åtaganden. Tsk är en armé som lyder under Nato.
Om utländska objekt hotar skjuter man mot dom.
Citera
2019-06-23, 19:22
Medlem
Kommer inte bli något krig. Alarmisterna kan lugna ner sig.
Citera
2019-06-23, 19:22
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasistTelevinken
Har skiten träffat fläkten nu?
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7136333/Oil-tankers-targeted-explosions-Gulf-Oman.html
Två oljetankers har blivit attackerade enligt uppgift

Nej.

Men Iran verkar sannerligen desperata, mullornas diktatur inser väl att deras dagar är räknade?
Citera
2019-06-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej.

Men Iran verkar sannerligen desperata, mullornas diktatur inser väl att deras dagar är räknade?

Trump ställer ju krav på Iran utan att tala om vilka krav. Det kan ju kännas lite desperat sådär. Trump jobbar på att se god ut nu, i ett ännu inte sänt avsnitt så kommer han att fått rekommendationer att bomba. Han kan då med gråtmilt tonfall och tårar i ögonen säga att han är ledsen och att han inte ville ha krig.
Citera
2019-06-23, 19:45
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Trump ställer ju krav på Iran utan att tala om vilka krav. Det kan ju kännas lite desperat sådär. Trump jobbar på att se god ut nu, i ett ännu inte sänt avsnitt så kommer han att fått rekommendationer att bomba. Han kan då med gråtmilt tonfall och tårar i ögonen säga att han är ledsen och att han inte ville ha krig.

Iran är de som är desperata, sanktioner, reprsseiv förtryckarregim som lever i en förgpången tid och därmed får ekonomiska problem, osv.
Få vänner i regionen, få vänner i hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in