Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Men vad är det du vill säga?
Du är så sjukt krystad och helt poänglös i dit ältande.
Vad vill du, enligt trådens titel komma fram till med det här?
Dina arkitekter har topp tvåhundra intressantaste byggnaden i en puttefnaskstad globalt räknat, fast hela poängen med tråden är "är hon bäst".
Vi kan väl alla vara överens om att hon, om något, i alla fall inte är bäst?
Som jag tidigare påpekat är inte de 200 platserna (inte bara byggnader utan även parker m m) i Illinois rankade med nr 1 som bäst. Dessa platser konstruerades under en drygt tusen år lång period, 1000-2017, och ordnades i en tidsföljd (under Timeline).
Bland världens arkitekter under 2000 f Kr - 1920-talet var < 1 % kvinnor. Nu är andelen mellan 10 % (Japan) och 60 % (Sverige) globalt sett.
https://www.archdaily.com/458792/the-best-and-worst-countries-to-be-a-female-architect
Siffrorna är från 2013 så förmodligen ligger Sverige på första plats idag. De tre sämsta länderna för en kvinnlig arkitekt är Japan, USA och Storbritannien.
https://medium.com/@nwpsocallb/10-of-the-worlds-most-brilliant-architects-and-their-works-790e79a21b45
Bland mer samtida arkitekter (födda 1920 eller senare) ligger Zaha Hadid på tredje plats av totalt sex. Med tanke på världens betydligt avsevärt andel kvinnliga arkitekter är det en fenomenal placering.
För att använda mig av din förminskande retorik som du gjorde i ditt påstående att det var ett växthus en kvinna byggde medan män byggde Taj Mahal m m, säger jag följande om Ludwig Mies lilla trädkoja Farnsworth House som ser ut att kunna rasa ihop vid minsta vindpust:
”
Nähä?
En man byggde en trädkoja mitt i skogen och kvinnor byggde Vista Tower i Chicago, Guangzhou Opera House, Heydar Aliyev Center, Vietnam Veterans Memorial och SESC Pompeia och du lyfter fram trädkojan i Illinois i tråden om "det här är männen bättre på" .
*slow clap* igen.”
Den finns i Illinois, och du påpekar stolt att den finns bland de 200 bästa platserna i listan (under årtalet 1951). Och då svarar jag:
”
Men snälla nån!
Illinois? I skogen?
Skämtar du eller?
Vad fan är det mot Guangzhou Opera House eller Heydar Aliyev Center eller något av de hundratals häftigare byggen som pågår just nu?”
Hade en kvinna ritat den där lilla trädkojan i stället för Ludwig, så hade du säkerligen skrattat ihjäl dig.
Farnsworth House passar mycket bra som en hundkoja. Jag funderar på att snickra en mindre upplaga att ha som ett litet krypin åt min 9 år gamle Jack Russell terrier.
Jeanne Gangs Vista Tower kommer förresten att se ut så här nästa år:
bild (länk).
Min poäng var att visa att kvinnliga arkitekter i genomsnitt är lika skickliga som manliga. I förhållande till sin betydligt lägre andel hävdar sig kvinnor lika bra i världstoppen som män.
Det är omöjligt att avgöra att den eller den arkitekten är världsbäst, för man kan inte mäta prestationer på det sättet som man gör inom sporter där det gäller att hoppa högst eller längst, springa eller simma snabbast på sträckan x meter osv. För det finns så många stilar inom arkitektur. Att jämföra exempelvis Markuskyrkan i Venedig (bysantinsk) med London-skyskrapan Leadenhall Building (high-tech) och säga att den ena är bättre än den andra är lika meningslös som att jämföra päron med morötter.